Nieuws van politieke partijen in Delft over Hart voor Delft inzichtelijk

2 documenten

Pleidooi verkeersveiligheid binnenstad Delft

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 22-08-2023 14:23

De charmante binnenstad van Delft, met zijn smalle straatjes en historische pracht, is een aantrekkingspunt voor zowel inwoners als toeristen. De aanwezigheid van scooters en elektrische (bezorg)fietsen in deze omgeving kan soms voor ongewenste spanningen en ongemakken zorgen. Hoewel er regels zijn opgesteld om de impact van deze rijders te beperken, blijkt er ruimte te zijn voor verbetering aangezien het merendeel zich helemaal niet aan de regel ‘stapvoets rijden’ houdt.

Scooters hebben een beperkte toegang tot de binnenstad van Delft, enkel met een specifieke vergunning, zoals voor bezorging of voor bewoners van de binnenstad. Sommige scooterrijders lijken de regels te negeren en rijden met een hogere snelheid dan gewenst door winkelstraten, de paadjes tussen de terrassen op de Markt en Beestenmarkt en de smalle steegjes waar de voetgangers, veelal toeristen, zich bevinden.

Niet alleen de scooter maar ook de opkomst van elektrische fietsen heeft ongetwijfeld bijgedragen aan efficiënter vervoer en duurzame mobiliteit, maar in drukke stadscentra zoals Delft brengen ze ook specifieke uitdagingen met zich mee. Zowel elektrische fietsen als elektrische bezorgfietsen met grote bakken voorop kunnen potentieel gevaarlijk zijn als er niet veilig mee gereden wordt.

Het gevaar van elektrische fietsen in de binnenstad van Delft komt vooral voort uit de hogere snelheden die sommige gebruikers kunnen behalen. Terwijl elektrische fietsen bedoeld zijn om te assisteren bij het trappen, kunnen sommige modellen snelheden bereiken die vergelijkbaar zijn met die van bromfietsen. Dit kan problematisch zijn in drukke voetgangersgebieden, waar voetgangers en fietsers vaak in nauw contact zijn.

Om de veiligheid en het algemene welzijn van iedereen te waarborgen, vindt Hart voor Delft dat er gekeken moet worden naar de mogelijkheid een maximumsnelheid van 5 km/u in te voeren voor scooters en voor elektrische fietsen op aangewezen gebieden rondom de Markt, de Beestenmarkt, Voorstraat, Wijnhaven, Jacob Gerritstraat, Choorstraat en Vrouwjuttenland.

Wat betreft de elektrische bezorgfietsen met grote bakken voorop (en soms ook achterop) is de potentiële snelheid in combinatie met de omvang van de lading echt een grote zorg. Als deze fietsen te snel door drukke straten (ook de donderdag en/of zaterdag markt) manoeuvreren, kan dit ernstige gevolgen hebben bij een botsing met voetgangers of andere weggebruikers. Vooral kinderen zijn bijzonder kwetsbaar bij dit soort verkeer.

Hoewel een verbod op deze fietsen niet de oplossing is, zou een striktere handhaving van de maximumsnelheid en het invoeren van specifieke zones met een lagere snelheidslimiet de veiligheid kunnen vergroten. Daarnaast is bewustwording onder zowel fietsers als bezorgbedrijven van cruciaal belang. Het is essentieel dat iedereen die deze fietsen gebruikt, zich bewust is van de verantwoordelijkheid die gepaard gaat met het delen van de openbare ruimte en zich aan de regels houdt om ongelukken te voorkomen.

Ook de horecagelegenheden in de binnenstad met een looppad tussen hun terrassen zullen blij zijn met een veiliger omgeving voor de bezoekers en hun personeel. Bezoekers met kinderen hebben vaak niet in de gaten dat er verkeer rijdt tussen de horecagelegenheid en het terras, en laten hun kinderen heen en weer lopen met alle gevaren van dien. En natuurlijk is het niet alleen voor kinderen gevaarlijk, ook voor het bedienend personeel die heen en weer lopen met drank en borden met voedsel.

Een wijziging in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om deze snelheidsbeperking formeel vast te leggen en te ondersteunen met duidelijke verkeersborden lijkt een praktische en effectieve aanpak te zijn. Dit zal niet alleen de bewustwording vergroten onder de scooterrijders en elektrische (bezorg)fietsenrijders maar ook een rechtvaardige basis bieden om direct vergunningen in te trekken als de regels worden overtreden.

Het doel van Hart voor Delft is niet om fietsen- en scooterrijders te beperken, maar om een evenwicht te vinden tussen de verschillende belangen en om de atmosfeer van de binnenstad te behouden. Door samen te werken en begrip te tonen voor elkaars behoeften, kunnen we ervoor zorgen dat Delft voor iedereen toegankelijk en genietbaar blijft.

Coby de Koning

Moties Raadsvergadering 29 juni 2023

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 29-06-2023 08:49

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 29 juni 2023 zal onze fractie een aantal moties indienen en ook een amendement.

1.Motie: stop met het vest-broekzak verhaal

Hart voor Delft vindt dat het rondpompen van geld niet meer van deze tijd en remt ook de bewoners c.q. vrijwilligers af om iets te doen voor hun wijk. Geef subsidie die ze verdienen en niet zoals nu, waardoor je twee/derde subsidie kwijt bent aan de huur, die vervolgens weer terugvloeit in de gemeentekas. Wij willen dat subsidie 100% ten goede komt aan de doelgroep in de stad en dat zijn onze Delftenaren. Zie onderstaande motie.

De gemeenteraad van Delft bijeen tijdens raadsvergadering op 29 juni 2023.

er verschillende organisaties onder andere gebruik maken van wijkcentra die beschikbaar zijn voor wijkactiviteiten,

het in veel gevallen vrijwilligersorganisaties of Stichtingen zijn wat non profit organisaties zijn,

er een subsidie ter beschikking wordt gesteld, waarvan vaak twee derde deel aan huur op gaat,

deze huur moet worden betaald aan Sportfondsen,

Sportfondsen deze huur weer terug stort naar de gemeente,

dit een onnodige administratieve rompslomp is en niet meer is dan geld rondpompen,

de hoogte van de subsidie die in de beschikking staat eigenlijk totaal niet aan de uitvoering besteed wordt maar voor een groot gedeelte terugvloeit naar de gemeentekas.

het hierdoor voor de deelnemende organisaties geen meerwaarde heeft om jaarlijks een hoog lijkend subsidie bedrag te ontvangen, die vervolgens voor een belangrijk gedeelte weer terugvloeit naar de gemeentekas,

op deze manier het subsidiegeld niet terecht komt bij de doelgroep, waarvoor het is bedoeld.

voor deze organisaties ook remmend werkt om activiteiten voor de wijk te organiseren.

om te stoppen met deze manier van rondpompen van subsidiegeld.

in de beschikking duidelijk aan te geven welk gedeelte van het subsidiebedrag voor het uitvoerend werk is en welk gedeelte voor de huur.

te bekijken of er op een andere manier de huur kan worden geïnd dan de wijze waarop dat nu gebeurt.

2.Motie: tijdig aan de slag met tieners

Ook een motie waarin we het college opdragen om tijdig aan de slag te gaan met onze tieners in de stad. Hart voor Delft maakt zich ernstige zorgen over deze doelgroep die niet goed in beeld is en ook niet goed bediend wordt. Na een gesprek met onder andere Delft voor Elkaar blijkt dat er in Delft geen structureel beleid is voor deze doelgroep tot 16 jaar.

Tijdens de Algemene Beschouwingen eind 2022  heeft Hart voor Delft aangegeven dat we geld moeten uitgeven in Delft op basis van

. Deze doelgroep de tieners  voldoet wat ons betreft aan beide eisen. Dus aan de slag ermee, vinden wij. Wij hopen dat de andere politieke ook de ernst van de situatie inzien en onze motie steunen.

De gemeenteraad van Delft bijeen tijdens vergadering op 29 juni 2023.

jongeren steeds meer op zeer jeugdige leeftijd delicten plegen

op dit moment volgens Humanitas 500 jeugdigen in Delft afhankelijk zijn van de voedselbank en het aantal probleem gezinnen stijgende is

ook uit diverse onderzoeken (ook landelijk) blijkt dat het niet goed gaat met onze jeugd c.q. tieners

we te maken hebben met jeugd die makkelijk beïnvloedbaar is en ten prooi kunnen vallen aan criminele organisaties.

ook Delft regelmatig geconfronteerd wordt met geweldsdelicten waar jeugdigen bij betrokken zijn

Delft op dit moment 4 jongerenwerkers heeft voor heel de stad

de jongerenwerkers uitsluitend ambulant ingezet worden als er problemen zijn ontstaan zoals nu op de Papsouwselaan

er in heel de stad volgens Delft voor Elkaar geen structureel tienerwerk is wat een zorgwekkende zaak is

gemeente Delft het grote risico loopt dat we achter de feiten aan blijven lopen.

met de deelnemende organisaties zoals Delft voor Elkaar op korte termijn om de tafel te gaan met als doel stadsbreed tienerwerk op te zetten

financiële middelen beschikbaar te stellen om tienerwerkers aan te stellen bijvoorbeeld vanuit leefbaarheid en veiligheid

het tienerwerk de prioriteit te geven die het verdient om daarmee te voorkomen dat veel van onze tieners het foute pad op gaan

de raad in Q 4 van dit jaar te informeren.

3.Motie: Houdt Het Oudensehuis De Linde open

Activiteiten en voorzieningen die duidelijk voorzien in een behoefte en ook nog eens grotendeels worden georganiseerd door vrijwilligers moet je niet laten verdwijnen. Vandaar onderstaande motie.

De gemeenteraad van Delft in vergadering bijeen op 29 juni 2023.

Het Oudensehuis De Linde sinds vier jaar actief is,

Het Oudensehuis De Linde een inloophuis, ontmoetingsplek en informatiecentrum is voor mensen met beginnende dementie/geheugenklachten en hun naasten,

kan worden vastgesteld dat aan een dergelijke voorziening grote behoefte is gezien de vele activiteiten die de afgelopen vier jaar met succes zijn gehouden,

activiteiten grotendeels door vrijwilligers worden georganiseerd.

Het Oudensehuis de Linde helaas heeft moeten besluiten haar activiteiten per 1 augustus 2023 te moeten beëindigen, omdat er onvoldoende draagvlak is gecreëerd voor structurele financiering en voor samenwerking met partners in de dementieketen Delft,

hierdoor een belangrijke voorziening dreigt te verdwijnen voor mensen met beginnende dementie/geheugenklachten,

bewezen is dat er behoefte is aan een dergelijke voorziening in onze stad en dat Delft zich moet inzetten om dergelijke voorzieningen te behouden.

met spoed in gesprek te gaan met Het Odensehuis De Linde en te bezien hoe de activiteiten van deze voorziening per 1 augustus 2023 gehandhaafd kunnen worden,

de gemeenteraad zo spoedig mogelijk te informeren over de resultaten van de inzet van het college,

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.