Nieuws van politieke partijen in Goes over CDA inzichtelijk

16 documenten

Raadslid Izaäk Melse: "Visie moet bijdragen aan de versterking van het Veerse Meer in de volle breedte!"

CDA CDA Goes 09-07-2020 19:29

Donderdag 9 juli - GOES - Tijdens de debatraad van donderdag 9 juli stond de Gebiedsvisie Veerse Meer op de agenda. CDA-raadslidIzaäk Melse heeft hierover het woord gevoerd. Recreatiezone kan aantrekkelijker Voor ons ligt de nieuwe Gebiedsvisie Veerse Meer Fase 1 als opvolger van de visie "Rondom het Veerse Meer" van 2004. De restricties van de Zeeuwse Kustvisie heeft gevolgen voor het Veerse Meer gebied. Fase 1 is tot stand gekomen via participatie van stakeholders en belangengroeperingen en dat is een goede zaak. Bij de voorgestelde ontwikkelingen zijn er altijd voor- en tegenstanders, die elkaar ontmoeten en tot een compromis komen wat kan resulteren in een Visie zoals deze. Een visie is een leidraad voor een langere termijn, waaraan getoetst kan worden. Bij grote veranderingen kan een visie worden bijgesteld. De invulling kan verschillend zijn en dat geldt ook voor de integrale kwaliteitsslag die we in Wolphaartsdijk willen maken en die al lang op zich laat wachten. Het is van belang dat dit zo spoedig mogelijk gaat starten. De recreatiezone in Wolphaartsdijk ziet er verre van optimaal uit en kan veel aantrekkelijker worden gemaakt. Heren en dames van Goes zo zacht als appelmoes? Het CDA is van mening dat er ruimte is voor nieuwe kleinschalige plannen en seizoensactiviteiten op diverse locaties aan het Veerse Meer en dus ook in Wolphaartsdijk zonder dat dit schadelijk is voor de natuur en landbouw. Wel zijn er aan het Veerse Meer door andere gemeenten reeds grote plannen in gang gezet die niet meer zomaar zijn terug te draaien, de zgn. Pijplijnprojecten. Wij hebben vorig jaar als Raad besloten te wachten op de Veerse Meer Visie, alvorens we verder zouden gaan met de plannen in Wolphaartsdijk. Helaas waren we in de veronderstelling dat hierop wachten ook door de andere gemeenten aan het Veerse Meer zou worden gehanteerd, Wellicht was Goes hierbij te naïef voorzitter. In dit kader waarschuwt de vereniging "Gemeenschap Wolfaartsdijk" in haar brief ons voor de uitspraak uit een ver verleden: "de heren, en nu ook dames, van Goes zijn zo zacht als appelmoes". Laat dat niet op ons van toepassing zijn! Door de voorwaarden rondom en in het Veerse Meer voor de toekomstige ontwikkelingen in de jaren 20-30 die in deze Visie worden genoemd lijkt het dat de ondernemersplannen in Wolphaartsdijk gevaar lopen. Hoe kijkt het college hier tegenaan? Het CDA is tegen het op slot zetten van recreatie ontwikkelingen in Wolphaartsdijk, gezien de mogelijkheid die daar voorhanden is voor het maken van een kwaliteitsslag, goed voor het Veerse Meer en Wolphaartsdijk. Dat betekent wellicht dat we nu snel moeten acteren met de zgn. al lang lopende bestuurlijk gedragen plannen in Wolphaartsdijk, zodat die een reële kans maken. Deze plannen zijn van groot belang voor de toekomst van Wolphaartsdijk. Onze eerste vraag daarbij aan de wethouder is of daar nog voldoende mogelijkheid en tijd voor is? Wat moeten we aan met de verkeersdruk in Wolphaartsdijk die zal toenemen door de ontwikkelingen op Middelburgs grondgebied voordat er een integraal plan is gerealiseerd. Moet en/of wil Goes dat dan faciliteren; welke mogelijkheden zijn er voor Goes deze verkeersdruk te reguleren en hoe overlast in Wolphaartsdijk te voorkomen? Waarom is de grens van 1 km voor landbouwgrond opgenomen, wat consequenties heeft voor de bedrijfsvoering van Agrariërs? Hoe wordt er gehandeld bij geschillen over de interpretatie van de visie ten opzichte van nieuwe plannen; met andere woorden wie beslist er dan of iets kan of niet in een grijs gebied en is de raad daarbij autonoom? Wat stelt het college voor om de plannen in Wolphaartsdijk vlot te trekken? Ook is het CDA teleurgesteld in de verdeling van de recreatie verblijfseenheden bij het Veerse Meer, waarbij enkele grote clusters, alhoewel "Doorontwikkeling Waterpark Veerse Meer" 442 eenheden heeft ingeleverd, de kleinere plannen kunnen belemmeren. Wij dienen dan ook samen de moties hiervoor in. Natuurlijk is het CDA voor een toekomstvisie waarbij leefbaarheid, economie, natuur, recreatie, landbouw en duurzaamheid in verhouding tot elkaar zorgen voor een verantwoorde ontwikkeling voor de komende jaren, zodat de aantrekkelijkheid van dit gebied toeneemt en er geen Belgische Noordzeekust gebied ontstaat. We hopen dat deze gebiedsvisie uiteindelijk kan bijdragen aan de versterking van het mooie Veerse Meer in de volle breedte. Beantwoording door het college | Wethouder Cees Pille Alle partijen zijn gesproken en er wordt nu gekeken naar algemene kaders. Het aandachtsgebied in Wolphaartsdijk is eind ditjaar klaar. Fase 2 moeten we kaders stellen in participatief proces wat we eind oktober vaststellen. Veerse Meer is niet op slot en kan nog worden ontwikkeld. Amendement meewerken met ondernemers kan. 500 mensen hebben meegesproken; bij de 2e fase initiatief bij Goes en meer regie. Provincie heeft bevoegdheid in te grijpen.

Reactie CDA Goes op beantwoording vragen extra terrascapaciteit

CDA CDA Goes 16-06-2020 17:41

Dinsdag 16 juni - GOES - CDA Goes heeft op 7 mei in de personen van Yannick de Potter en Easther Houmes vragen gesteld over extra terrascapaciteit op de Grote Markt te Goes. Dit zou ten goede moeten komen van het waarborgen van de 1,5 meter afstand op de terrassen, zodat de cafés en restaurants volledig open kunnen gaan. Op 9 juni volgde de beantwoording van het college. Een reactie van raadslid Yannick de Potter, volgt hieronder. "CDA Goes erkent problemen waar de horeca en binnenstad mee te maken heeft, en ziet mogelijkheden voor het tijdelijk faciliteren van extra binnen-en buitenruimte voor de horeca. Ook willen wij aandacht vragen voor de winkelstraten waar het bewaren van 1,5 meter lastig kan zijn. Als antwoord op onze vragen van 7 mei geeft het college aan 12 mei te hebben besloten onder voorwaarden in te stemmen met tijdelijke uitbreiding van terrassen op de Grote Markt. Ook buiten de Grote Markt gaat de gemeente in gesprek over uitbreidingsruimte. Het idee voor extra binnenruimte is besproken met enkele ondernemers maar er is op dit moment geen interesse vanwege de kosten en logistiek. Wat betreft de winkelstraten heeft gemeente hierover oa overleg met ondernemersvereniging OOG over het instellen van looproutes. Er zijn borden geplaatst en met stickers en deurmatten wordt geprobeerd de bezoekersstromen te organiseren.Verder doet de gemeente nader onderzoek naar mogelijkheden om Corona-proof gedrag verder te stimuleren.Overigens is het bezoekersaanbod in Goes niet dermate groot dat er problemen worden verwacht." Reactie steunfractielid Easther Houmes: "De afgelopen weekeinden hebben we gezien dat er dankbaar gebruik gemaakt wordt van de extra terrascapaciteit. Ook zijn alle extra signalen in de binnenstad duidelijk en attenderend: samen tegen corona wordt zo alleen maar praktischer!"

Joost de Goffau beëdigd als wethouder

CDA CDA Goes 16-04-2020 15:53

Donderdag 16 april - GOES - Joost de Goffau is op donderdag 16 april in besloten kring beëdigd als wethouder. CDA Goes feliciteert Joost van harte! Als CDA-Goes kennen we een traditie om jonge talentvolle CDA-ers voor te dragen als onze wethouder. Jo-Annes en Derk gingen Joost voor. Wij hebben er alle vertrouwen in dat Joost zich namens het CDA voor Goes tot een bekwaam wethouder zal ontwikkelen en wensen hem heel veel succes. Namens bestuur en fractie, Marjan Vermaire (voorzitter) Frans van der Knaap (fractievoorzitter)

Joost de Goffau beëdigd als wethouder

CDA CDA Goes 16-04-2020 15:53

Donderdag 16 april - GOES - Joost de Goffau is op donderdag 16 april in besloten kring beëdigd als wethouder. CDA Goes feliciteert Joost van harte! Als CDA-Goes kennen we een traditie om jonge talentvolle CDA-ers voor te dragen als onze wethouder. Jo-Annes en Derk gingen Joost voor. Wij hebben er alle vertrouwen in dat Joost zich namens het CDA voor Goes tot een bekwaam wethouder zal ontwikkelen en wensen hem heel veel succes. Namens bestuur en fractie, Marjan Vermaire (voorzitter) Frans van der Knaap (fractievoorzitter)

Reactie CDA Goes op landelijk lachgasverbod

CDA CDA Goes 10-12-2019 10:11

Dinsdag 10 december - GOES - Landelijk is het lachgasverbod ingegaan. Recent hebben de raadsfracties van Goes en Terneuzen vragen gesteld over het gebruik hiervan. CDA Goes reageert hier uitgebreid op in de persoon van Suzanne van Avermaete. In September heeft het CDA Goes vragen gesteld en haar zorgen geuit over gebruik van lachgas onder jongeren. Lange tijd werd onterecht verondersteld dat het gebruik van deze drugs geen gevolgen zou hebben. Drugsdeskundigen maakten zich zorgen over het toenemend gebruik van lachgas door tieners. Uit onderzoek van het Bonger Instituut en het Trimbos Instituut bleek dat regelmatig gebruik toch tot ernstige lichamelijke gevolgen leidt. Op langere termijn leidt het gebruik tot concentratieverlies en vermoeidheid en bij veelvuldig gebruik tot ernstig en blijvend neurologisch letsel (verlamming/dwarslaesie. Ook is gebruik van lachgas een gevaar in het verkeer. Het kabinet komt nu met een verbod op het recreatief gebruik van lachgas. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal ernstige gezondheidsincidenten toeneemt en dat mensen "veel overlast door zwerfvuil" ervaren als gevolg van rondslingerende lachgas patrone "We kunnen de risico's met de gezondheid van met name jongeren niet langer accepteren", zegt staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport maandag jl. in een interview. Het kabinet heeft deze beslissing alsnog genomen naar aanleiding van het rapport over de risico's van lachgas van het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM). In het CAM zitten deskundigen van onder meer de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en het Trimbos-instituut. Het recreatief gebruik kan praktisch worden verboden door lachgas op lijst II van de Opiumwet te zetten, waar bijvoorbeeld ook de hennepplant op staat. Gebruikers van de middelen op deze lijst worden niet vervolgd, maar bezit, handel, productie, invoer en uitvoer van de middelen zijn wel strafbaar. Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe het verbod gehandhaafd zal worden. Omdat lachgas veel eigenlijke toepassingen heeft, wordt er een algemene uitzondering gemaakt in het Opiumwetbesluit zodat die toepassingen blijven toegestaan. De aanbieders en gebruikers van de eigenlijke toepassingen van lachgas zijn groothandels, detailhandels, horeca en gasproducenten, als ook de IGJ, de politie, het Openbaar Ministerie en medicinaal lachgas in de zorg. Het CDA Goes is zeer verheugd met de eerste stap van het kabinet om lachgas als partydrug te verbieden door deze op de lijst van de Opiumwet te zetten. CDA fractie GoesSuzanne van Avermaete

Bijdrages CDA Goes raadscommissie 4 december

CDA CDA Goes 04-12-2019 14:17

Woensdag 4 december - GOES - In de raadscommissie van 4 december 2019 leverde beide steunfractieleden Rabia Soebhan en Easther Houmes een bijdrage. Bijdrage Rabia Dank u voorzitter, Allereerst is het goed om te lezen dat de voorbereiding van de ontwikkeling van het bedrijventerrein Deltaweg in volle gang zijn. De ontwikkeling levert een duurzame bijdrage aan de toekomst van Goes en voor onze inwoners nu en voor de toekomst. De stukken die vertrouwelijk voor liggen ter bespreking roepen echter wel wat technisch - inhoudelijke vragen op. Allereerst de vragen over de exploitatieberekening: - De exploitatieopzet gaat uit tot 2032 van een positief saldo. Dat is vanaf nu gerekend ruim 12 jaar. In hoeverre is in de exploitatie rekening gehouden met risico’s die niet voorzien zijn. In 12 jaar kan veel gebeuren. Is de exploitatieopzet realistisch en waarom? - onduidelijk is of niet voldoende onderbouwd in de stukken waarom gekozen is voor deze termijn tot 2032? - in het voorstel staat dat er een voorfinanciering nodig is van ruim 12 mio, naast nog eens ruim 4 mio voor buitenwijkse infra..deze kosten worden ook gemaakt voor het bedrijventerrein en worden gedeeltelijk ten gunste van het bedrijventterrein aangelegd, Waarom zijn deze kosten dan niet ook toegerekend aan het bedrijventerrein bij voorfinanciering, waarom een apart kredietvoorstel? - in het raadsbesluit wordt verzocht om 2 maal krediet 747.000 en 3.397.000 te verlenen voor de bovenwijkse infra, wat gaat er concreet gebeuren met deze middelen en is er een planning van de werkzaamheden en uitgifte van de middelen? - in het voorstel wordt gesproken over een 2 keer per jaar herzien van de exploitatie. Het gaat over een behoorlijke investering waarbij voor nu nog onduidelijk is wanneer de eerste gronden daadwerkelijk verkocht en uitgegeven gaan worden. Is een 2 jaarlijkse rapportage/bijstelling voldoende om grip te krijgen op de uitgaven en inkomsten en de risico’s? - is er een lijst met belangstellenden voor kavels aan de Deltaweg en worden deze actief benaderd bij het in verkoop gaan van de gronden? WVG: - uit de stukken is te herleiden dat er 2-tal percelen in eigendom zijn van derden. Wat is het scenario van ontwikkeling Deltaweg als er geen ovk tot stand komt met de eigenaren? - in hoeverre is voornoemde scenario meegenomen in de exploitatieberekening? - wat zijn de gevolgen als de WVG geen uitkomst biedt voor verdere ontwikkeling, is onteigening dan het middel en hoe denkt u daarover? Begroting: - in het voorstel word gesproken dat de financiële positie van de bouwgrond goed is...in het tekstvoorstel kan herleid worden dat de cijfers in 2019 t.o.v. 2018 anders zijn, immers de boekwaarde daalt, waarom word voorgaande conclusie getrokken ook irt tot de financiering van Deltaweg en Poel II? Bijdrage Easther Voorzitter, Bij alle veranderingen in de zorg moet eenieder die hiervan afhankelijk is kunnen blijven vertrouwen op de zorg die ze nodig hebben. Hieruit blijkt solidariteit – een belangrijk detail volgens het CDA. In het Koersdocument wat voor ons ligt, wordt en ik citeer “een richting bepaalt waar we als Goes naar toe willen.” Het CDA vindt het goed dat vraag en aanbod niet alleen beter op elkaar zullen aansluiten, maar dat we tevens met elkaar in discussie zullen gaan. Arbeidsmarktregio en Zeeuwse Werkkamer Er wordt in de eerste alinea benoemd dat de Zeeuwse Werkkamer niet geheel vrij is in het maken van beleid en het vormgeven van de uitvoering, met name daar waar het gaat om instrumenten en uitvoering gericht op werkgevers. o Hebben deze grenzen een negatief effect op het bepalen van beleid in de Zeeuwse Werkkamer in tegenstelling tot andere provincies? 2.4 Statushouders Bij het gedeelte over Statushouders wordt aangegeven dat de huidige aanpak onvoldoende ondersteuning biedt op diverse vlakken. Een specifiek voorbeeld is het beheersen van de Nederlandse taal. o Biedt het Regioplan voldoende ondersteuning tot en met 2021, wanneer de gemeenten weer verantwoordelijk worden voor de inburgering en educatie van nieuwkomers? o Wat is de stand van zaken omtrent de taalcursussen die de gemeenten gaan uitvoeren? 2.6 WSW-ers o Hoe worden de taken van GR Betho in de toekomst uitgevoerd als er geen nieuwe instroom plaatsvindt, maar wel een gemiddelde uitstroom van 10 jaar? 2.8 GGZ en arbeidsmarkt Het stuk over de GGZ en arbeidsmarkt onder kopje 2.8 benoemt diverse problemen bij mensen met psychische aandoeningen en het vinden van werk. Het is goed om te horen dat er geld beschikbaar wordt gesteld vanuit het Rijk om hier een inventarisatie naar te kunnen doen in de eigen gemeente. o Wordt de raad actief geïnformeerd als er meer bekend is over het beter aansluiten van de arbeidsmarkt op de geestelijke gezondheidszorg? o Kunt u het tijdspad aangeven voor de daadwerkelijke realisatie van oplossingen tot implementeren en borging van mogelijke veranderingen? 2.9 Landelijke ontwikkelingen Bij de structurele wijziging van de klassieke bijstandspopulatie wordt de verwachting benoemd van het aantal te begeleiden mensen. Een specifieke groep wordt hier aangeduid: jongeren die vanuit het Voorgezet speciaal onderwijs en Praktijkonderwijs de Doelgroepenregister instromen. o Goes kent met name het Odyzee college die deze doelgroep voorziet van speciaal onderwijs. In hoeverre vindt er samenwerking plaats om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met reguliere banen (bijvoorbeeld in de vorm van snuffelstages)? 4. Strategie Er worden diverse redenen genoemd waarom de regievoering op de Participatiewet en Wsw de afgelopen periode niet de aandacht heeft gekregen die het verdient. o Kunnen die redenen benoemd worden? o Hoe zorgen we in de toekomst ervoor dat – indien van toepassing – dit niet meer gebeurd? Ik dank u wel voorzitter.

Werkbezoek Tejo-huis

CDA CDA Goes 18-11-2019 09:33

Woensdag 13 november - GOESE KADE -Met onze fractie werd woensdagavond (vooraf het bezoek aan de brandweer) het Tejo-huis bezocht aan de Grote Kade. Het Tejo-huis staat voor Therapeuten voor Jongeren en is een burgerinitiatief. Het concept draait volledig op vrijwilligers. Na goede gesprekken met onder andere Marja de Pundert, de initiatiefnemer, kregen we een korte rondleiding door de ruimtes. CDA Goes ziet veel mogelijkheden met dit concept voor onze jongeren en steunt dit daarom ook van harte. Bedankt voor hetontvangst!

Programmabegroting 2020: Algemene toespraak van de fractievoorzitter

CDA CDA Goes 04-11-2019 17:37

Donderdag 7 november - GOES - Gedurende het doornemen van de programmabegroting van 2020 heeft fractievoorzitter Frans van der Knaap een bijdrage geleverd. Lees de bijdrage hier! Wij bespreken vandaag de begroting 2020. Het gaat goed met zo blijkt uit de begroting. Dit is enerzijds het gevolg van de gunstige economische ontwikkelingen, maar anderzijds zeker ook van het gevoerde beleid, waarvoor we in Goes gelukkig vaak raadsbrede steun weten te realiseren. In onze mondelinge bijdrage wil het CDA kort stilstaan bij een aantal onderwerpen: Participatie De laatste twee jaar zien we in toenemende mate dat in de Goese raad gezocht wordt naar samenwerking. Samenwerking tussen oppositie en coalitie en samenwerking tussen college en raad, het CDA vindt dat een goede zaak. Het gemeenschappelijk onderzoek van raad en college naar de situatie rondom het Omnium is daar een heel mooi voorbeeld van. De laatste tijd is er ook veel aandacht voor participatie van de Goese samenleving. Daartoe is recent de eerste aanzet voor beleid geformuleerd. Het CDA vindt participatie van groot belang. Bij de CDA-uitgangspunten staat prominent de gespreide verantwoordelijkheid. We willen en moeten burgers betrekken bij de samenleving en bevoegdheden zo laag mogelijk leggen. Daarom steunt het CDA actief de burgerparticipatie in Goes. Burgerparticipatie door middel van heldere spelregels waarbij per onderwerp duidelijk wordt aangegeven waaruit de participatie zal bestaan en wat ieders rol in het traject is. Laat dit citaat van Gandhi ons inspireren: “Daar gaan mijn mensen, ik moet hen volgen, want ik ben hun leider”. Duurzaamheid en energietransitie Vanuit een goed rentmeesterschap willen en moeten we de wereld goed doorgeven aan de volgende generatie. Dat vraagt een grote inspanning. Op tal van terreinen zullen we een gedragsverandering, een cultuurverandering tot stand moeten brengen. Huizen moeten van het gas af, andere energievormen dienen te worden ontwikkeld. We moeten anders omgaan met ons watergebruik en waterbeheer. We staan voor talloze uitdagingen zoals stikstofverbindingen, fijnstof, PFAS, verlies aan biodiversiteit enz. enz. Niet alles is onmiddellijk oplosbaar en zeker niet op de schaal van de gemeente. Waar de gemeente wel een verantwoordelijkheid heeft, is de invloed op de gewenste gedrags-/cultuurverandering. Dat kan o.a. door het goede voorbeeld te geven. We zien in Goes al gasloze woningen, meer en minder succesvolle pilots met alternatieve energiebronnen en de invoering van ledverlichting. Het CDA wil dat graag ondersteunen. In het kader van bewustwording en voorbeeldgedrag vragen wij aandacht voor lichtvervuiling. Veel gebouwen, reclame-uitingen en grote reclamemasten geven veel licht. Daar waar het avond wordt, stellen we voor dat deze verlichting wordt gedimd en waanneer het nacht is, kan de verlichting uit. Personeel De invulling van vacatures in het ambtelijk apparaat is niet altijd eenvoudig. Dit zet de kwaliteit van dienstverlening onder druk en kan een belasting zijn voor de werknemers in verband met toenemende werkdruk. Ook de schaal van de gemeente en omliggende gemeenten maakt ons soms kwetsbaar met betrekking het voldoende in huis hebben van deskundigheid, zeker bij ziekte. Naar onze mening zou structurele samenwerking met andere gemeenten hier een bijdrage kunnen bieden. Wij zouden willen vragen net als bij gemeenschappelijke regelingen afspraken over personele samenwerking te maken. Samenwerking met andere gemeenten om deskundigheid te spreiden en mogelijke dure inhuur te voorkomen. Hoe kijkt de portefeuillehouder daar tegen aan? Jeugdzorg De jeugdzorg baart ons al enkele jaren zorgen. Niet dat wij kritiek hebben op het beleid. Wij zijn van mening dat er goed wordt gewerkt en dat Goes in staat is gebleken de tekorten zeker niet verder te laten oplopen. De maatschappelijke ontwikkelingen gecombineerd met structureel onvoldoende middelen zorgen echter voor een, naar de mening van het CDA, onverantwoorde druk op het jeugdbeleid. Onze jeugd verdient alle ondersteuning om zich te kunnen ontwikkelen tot gezonde en gelukkige mensen die een goede bijdrage gaan leveren in de maatschappij van morgen. Daarom steunt het CDA de inspanning om structureel meer middelen te verwerven, maar willen we graag ook een suggestie doen om te leren van ervaringen elders om het jeugdbeleid wellicht nog iets beter vorm te geven. Ook de harmonisatie van het jeugdbeleid tussen de gemeenten biedt naar de mening van het CDA kansen. De laatste cijfers CBS geven aan dat bijna 1 op de 12 inwoners onder de 23 jaar gebruik maakt van jeugdzorg. Tussen 2015 en 2019 zien we een toename van bijna 15%. Dat kan als de definitieve cijfers bekend zijn nog oplopen tot bijna 20%. De gemeenten hebben geen grip op jeugdzorg. De doelstelling betere en efficiëntere (goedkopere) jeugdzorg wordt niet gehaald. Omnium Recent is het rapport van Berenschot met betrekking tot het Omnium gepresenteerd. Het CDA is zeer tevreden over het traject dat sinds de begrotingsbehandeling in 2019 gelopen is door college en raad. De raad heeft deskundigheid verworden en kaders vastgesteld. College en raad samen hebben onderzoek gedaan naar het verleden om daar lessen uit te leren. Ook hebben raad en college samen aan Berenschot gevraagd ons handreikingen te bieden om tot een duurzame oplossing voor omnium te kunnen komen. De conclusies uit het onderzoek zijn pittig. We zullen daar binnenkort nog samen over praten. Om het verleden goed af te kunnen sluiten, zullen we onze verantwoordelijkheid naar de toekomst moeten nemen. De Goese inwoners hebben daar recht op. Economische ontwikkelingen Het gaat economisch goed met ons land en ook in Goes is er een positief ondernemersklimaat. Economische voorspoed is echter kwetsbaar. We zullen voortdurend moeten investeren om ook in de toekomst van voorspoed te kunnen spreken. Er is de laatste jaren hard gewerkt aan de verkeersdoorstroming. 2020 is het jaar waarin als klapstuk de spoorwegonderdoorgang in gebruik zal worden genomen. Een heel goede ontwikkeling voor de verkeersdoorstroom en de bereikbaarheid in onze gemeente. Het CDA steunt de plannen voor een herbezinning op de inrichting van de binnenstad en ziet eveneens de ontwikkelingen van het bedrijventerrein Deltaweg als de herinrichting van het Marconigebied met belangstelling tegemoet. Naast deze economische aandacht zullen we tevens blijvend aandacht moeten geven aan die groepen in de samenleving die zwak en/of kwetsbaar zijn en voor wie de voorspoed niet vanzelfsprekend is. Cultuur Cultuur is een belangrijke bindende kracht in de samenleving. Het CDA is trots op de vele mensen, waaronder veel vrijwilligers die zich inzetten voor een rijk en gevarieerd cultuuraanbod. Een bruisend Goes kan niet zonder een bruisende kunst- en cultuursector. Het CDA wil dat van harte blijven ondersteunen. Een verhuizing van onze bibliotheek naar het cultuurhart van de stad is een lang gekoesterde wens. De realisatie hiervan in 2020 zou een mooi resultaat zijn. Het CDA roept alle betrokkenen op dat mogelijk te maken. Ik sluit af met dank aan het ambtelijk apparaat en wens het college en onze Raad veel wijsheid toe en Gods zegen voor het komende jaar. Dank u wel.

Lachen om lachgas: niet als het aan CDA Goes ligt!

CDA CDA Goes 13-09-2019 07:41

Donderdag 12 september - GOES - De CDA-raadsfractie heeft vragen gesteld over het gebruik van lachgas in de gemeente. Lachgas is een populaire en (tot nu toe) legale drug waar tot voor kort nog mild over gedacht werd. Immers kunnen de lachgaspatronen legaal gekocht worden. Het CDA maakt zich echter zorgen over de uitkomsten van nieuwe onderzoeken door drugsdeskundigen. Hieruit blijkt namelijk dat het gebruik van lachgas het concentratievermogen verminderd en kan leiden tot lichamelijk letsel. Schriftelijke vragen CDA ex artikel 40 RVO van het Regelement van Orde van de Raad van de gemeente Goes Onderwerp: CDA wil aanpak gebruik lachgas Geacht college, Sinds enige tijd is het gebruik van lachgaspatronen onder jongeren zeer populair als partydrug. De patronen voor lachgas zijn legaal verkrijgbaar. Lange tijd werd onterecht verondersteld dat het gebruik van deze drugs geen nadelige gevolgen voor de gezondheid zou hebben. Drugsdeskundigen maken zich inmiddels echter ernstig zorgen over het toenemend gebruik van lachgas door jonge mensen, veelal tieners. Het Bonger Instituut (UvA) en het Trimbos Instituut zeggen dat ruim een derde van het uitgaanspubliek geregeld lachgas gebruikt. De grootste groep gebruikers zijn jongvolwassenen. Uit onderzoek van het Bonger Instituut en het Trimbos Instituut blijkt nu dat regelmatig gebruik toch nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid. Ook neemt de gebruiksfrequentie toe. Op langere termijn leidt het gebruik tot concentratieverlies en vermoeidheid en bij een hoge gebruiksfrequentie zelfs tot blijvend lichamelijk letsel. Het CDA ziet in de voorgenomen aanpak van het kabinet een goede eerste stap. Wat het CDA betreft zou er zowel aan de preventieve als repressieve kant nog de nodige stappen gezet kunnen worden. Bovenstaande leidt voor de fractie van het CDA tot het stellen van de volgende vragen. Is het college bekend met het onderzoeksrapport “Roes met een luchtje” van het Trimbos-instituut en de in aansluiting daarop in juli 2018 uitgebrachte Handreiking “ Lachgas: Van zorgen naar acties”, voor o.a. gemeenten?Is het college met ons van mening dat de door het rapport genoemde stijging van lachgasgebruik, zeker gecombineerd met alcohol, een reden is tot zorg en dat het een gevaar voor onze jeugd kan vormen?Heeft het college zicht op het lachgasgebruik in Goes? Wat is de stand van zaken? Wijkt dit beeld af van het landelijke beeld?Uit het onderzoek van Trimbos-Instituut blijkt dat er veel meer voorlichting nodig is rond lachgasgebruik. Is het college bereid, om in overleg met ketenpartners (politie, scholen verslavingszorg, wijkteams) een campagne op te zetten om het lachgasgebruik tegen te gaan en jongeren bewust te maken van de risico’s ervan en de uitkomsten hiervan terug te koppelen aan de raad? Zo ja, op welke termijn?Is er zicht op de wijze in Goes van verkrijgen van lachgas? Is er naast verkoop via internet en winkels sprake van verkoop via de horeca en op evenementen? Is dat onderzocht? Namens CDA Goes, Suzanne van Avermaete Frans van der Knaap Foto: OmroepBrabant.

Maidenspeeches Rabia Soebhan en Easther Houmes

CDA CDA Goes 05-07-2019 08:16

In slechts twee weken tijd hielden beiden steunfractieleden Rabia Soebhan en Easther Houmes hun maidenspeeches. Maidenspeech Rabia Soebhan Beste voorzitter, Allereerst de complimenten voor de leesbaarheid van de stukken. Uit de stukken blijkt dat er gedegen is gekeken naar de diverse veiligheidsthema's. Uiteraard hebben wij ook nog wat verhelderende vragen: - In het stuk word gesproken over "De gemeenten in het basisteam Oosterscheldebekken(OSB), Borsele, Kapelle, Goes, Noord-Beveland, Reimerswaal en Schouwen-Duivelandwerkten samen aan de totstandkoming van het IVB". Wat betekent het IVB nu concreet voorGoes lokaal? Zijn de prioriteiten regiobreed of lokaal?- De vijf veiligheidsvelden hebben de nodige raakvlakken met elkaar. Als we investeren inhet ene veiligheidsveld dan heeft dat automatisch gevolgen voor de andere(n). Kan deportefeuillehouder dit duiden met voorbeelden van veiligheidsvelden en de raakvlakken? Watmerken de bewoners van Goes er van?- Het jaarlijks budget bedraagt € 38.000,--. Het IVB is ambitieus. Zijn de middelentoereikend?- Is er een evaluatie van het voorgaande IVB, wat komt daar uit?- Hoe zijn de inwoners van Goes betrokken bij de tot stand koming van het IVB? Is dit in deprioritering meegenomen? Er worden cijfers gepresenteerd van 2015 en 2013 (blz. 16)? Maidenspeech Easther Houmes Woonvisie Voorzitter, In diverse uitingen om Zeeland aan te prijzen, vliegt de zin “het is goed wonen, werken en leven in Zeeland” je om de oren. Maar wat houdt dit wonen precies in? Het stuk dat we gaan behandelen moet hier duidelijkheid in scheppen. Het CDA deelt de mening met het Bestuurlijk Platform de Bevelanden dat er behoefte is aan een eenduidige visie. In de Regionale Woonvisie dat voor ons ligt, wordt in duidelijke taal geschreven wat de plannen zijn en biedt een basis om dit uit te werken tot lokaal beleid. De betrokken partijen worden continue aangewezen in het document, de belangrijkste opgaven onderstreept en er is een heldere conclusie. 1. (Vraag Easther) Er wordt in de visie besproken dat er ondanks de stijgende woningprijzen er nog voldoende mogelijkheden zijn voor koopstarters in de bestaande woningvoorraad. Ik kan mij dit bij koppels voorstellen, maar niet bij alleenstaande starters. Is deze laatste categorie ook opgenomen in deze conclusie? 2. (Vraag Rabia) Wat betreft het proces: er zijn nog diverse resultaten die we af moeten wachten en er staan diverse scenariostudies beschreven in het stuk. Was het niet beter het stuk na het zomerreces op de agenda te plaatsen? Dank u wel, voorzitter. Griffioen Voorzitter, We behandelen vandaag een frisse start voor dorpshuis de Griffioen. Voor het CDA geen ver-van-ons-bed-show, want onze voormalige raadslid Ad de Wit was hier nauw bij betrokken. Van zorgenkindje transformeren we nu naar wat het CDA ook voor ogen heeft: een toekomstbestendige ontmoetingsplaats voor de bewoners van Wolphaartsdijk. In het voorstel en besluit dat voor ons ligt, komt het erop neer of wij als raad instemmen met een voorfinanciering. Het CDA heeft hier nog enkele vragen bij voordat we met een gerust hart kunnen instemmen: 1. (Vraag Rabia) De daadwerkelijke kosten die genoemd worden in dit stuk zijn 525.000 euro. Voor ons is het onduidelijk waar de voorfinanciering van 225.000 euro aan besteed gaat worden: aan welke werkzaamheden moeten wij precies denken? 2. (Vraag Rabia) Verder wordt er gesproken over een Meerjaren onderhoudsplan (MJOP). Is dit ook voor de Griffioen van toepassing? Welke kosten zitten hieraan vast en past dit binnen de 525.000 euro? Of komen er meer kredietaanvragen bij? Dank u wel, voorzitter.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.