Nieuws van politieke partijen in Gooise Meren over ChristenUnie inzichtelijk

35 documenten

Algemene Beschouwingen 2019 - Perspectief nota

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 09-09-2019 17:20

https://gooi-noord.christenunie.nl/k/n38730/news/view/1277434/660746/Roel KamphuisWoensdag 26 juni heeft Roel Kamphuis als Raadslid voor de ChristenUnie weer actief inbreng gegeven tijdens de mening vormende raadsvergadering. Goed om de aandacht te leggen bij de moties en amendementen die de verschillende partijen inbrachten. Het politieke praatje heeft iedere partij schriftelijk gedeeld. Lees hier die van de ChristenUnie:

.
Wat valt er nu te zeggen over een Perspectiefnota en 1e voortgangsverslag waar zeer summiere informatie in opgenomen is. Een Projectenboek wat een overzicht geeft van de belangrijkste lopende projecten voor het komende jaar/jaren. De Jaarstukken 2018 zien er zeker lijvig uit, een mooie verslaglegging van het vorige jaar, waarbij de focus voor de ChristenUnie op dit moment ligt op de effecten voor de toekomst: 2019, 2020 en verder.
.
Onverwacht hoge kosten tijdelijke huisvesting scholenDat naast de noodzakelijk kosten om onze scholen qua binnenklimaat en bruikbaarheid, weer up-to-date en klaar voor de toekomst te maken, zoveel miljoenen in tijdelijke huisvesting gestoken moet worden, sloeg als een donderslag bij heldere hemel in bij de meeste raadsleden. Vanuit verschillende fracties, waaronder de ChristenUnie, zijn er al vragen over gesteld en wordt dan ook de motie “Zorgen kosten tijdelijke huisvesting onderwijs” mede ingediend. Sluitende begroting?Het college geeft aan dat ''minder uitgeven” en “minder lenen” noodzakelijk is om tot een sluitende begroting voor 2020-2023 te komen. De mede ingediende motie: “Gemeente op orde” geeft uitdrukking aan de zorgen in relatie tot de nog niet sluitende meerjarenbegroting. Net als de mede ingediende motie: “Doorrekenen loon- en prijsontwikkeling” en de motie: “Zoekrichting maatregelen Verhogen parkeertarieven” (niet verhogen) en het amendement “Spant” (niet meer subsidie).Voor de ChristenUnie mag het “minder uitgeven” niet ten koste gaan van het welzijn van onze inwoners. Laten we het vooral zoeken in minder uitgeven aan projecten die weinig tot niets toevoegen aan het welzijn van onze inwoners. Het schrappen van de ten onrechte eerder voorgenomen bezuiniging in het Sociaal Domein is voor ons een logische stap in prioriteit geven aan het welzijn van onze inwoners die ondersteuning nodig hebben als ze (even) niet zelfredzaam zijn. Jeugdzorg: beter voorkomen dan genezenOf de voorgenomen acties, qua preventie in de jeugdzorg, werkelijk de oorzaak van nu benodigde zorg wegneemt blijft nog de vraag. Wat wordt er wel, wat wordt er niet ondernomen om minder dan de nu ongeveer 950 kinderen/jongeren in de jeugdzorg te krijgen?Bijvoorbeeld het onder de aandacht brengen van partnertrouw, voldoende tijd en aandacht voor elkaar in een gezin, niet alleen maar gaan voor de eigen carrière/loopbaan/activiteiten, kan onder andere echtscheidingstrauma’s bij kinderen en ouders voorkomen.Prestatiedruk die ouders hun kinderen opleggen is een ander voorbeeld, omdat het toch ‘belangrijk’ is een zo ‘hoog’ mogelijke middelbare school succesvol af te ronden en om een opleiding te gaan doen die zoveel mogelijk aanzien heeft. Die prestatiedruk is hoog in het Gooi, wat leidt tot ‘burn-outs’ onder jongeren om aan de verwachtingen van de ouders te voldoen.Een kind verlangt naar ontspanning, plezier (in het naar school gaan?) en eigen interesses volgen. Zit vol in de fase om zichzelf te ontdekken, wie die is en minder waarmee die later een goed belegde boterham wil verdienen. Interesses die wel eens heel anders kunnen liggen dan de ouders voor hun kinderen voor zich zien.Stress in een gezin vanwege armoede/schulden kan eerder aangepakt worden, door bijvoorbeeld het aanbieden van budgetcoaching. Met partners (b.v. woningbouwvereniging) of zelf als gemeente signalen oppikken waaruit blijkt dat het beschikbaar inkomen (even) onvoldoende is of kan worden.Bijvoorbeeld na echtscheiding of verlies van een betaalde werkomgeving. Een aangeboden budgetcoach kan dan tijdelijk even helpen om een overzicht te creëren van de inkomsten en de daarmee mogelijke uitgaven. Tevens wijzen op eventuele aan te vragen inkomensondersteuning en/of toeslagen. EenzaamheidVoor een ander aspect van welzijn: het minder vereenzamen van buurtgenoten, is het van belang dat initiatieven van inwoners voor sociaal contact, bijvoorbeeld door het creëren van ontmoetingsruimtes, echt de benodigde aandacht krijgt. Ontmoetingsruimtes voor alle leeftijden. Treffend hierbij is dat woningbouwverenigingen in hun visie op zoek zijn naar het verhogen van de samenhang en omzien naar elkaar in de buurten waar zij hun woningbezit hebben. Meer rook-, alcohol- en drugsvrije omgevingenNaast de mogelijkheden om in beweging te zijn voor o.a. jongeren is het van belang bij sportclubs het gebruik van alcohol en sigaretten verder te ontmoedigen. Naast de inzet voor een rookvrije generatie, zijn er voor een meer drugs- en alcoholvrije generatie nog veel preventieve acties nodig.Dat jongeren zeggen: “Nee hoor pap/mam je hoeft me dat biertje/wijntje niet voor te zetten, ik weet hoe slecht dat voor mij is. Trouwens zou je zelf nu niet stoppen met drinken? Je zit me behoorlijk glazig aan te kijken.” Of: “Zeg pap/mam kun je voortaan niet buiten roken? Ik zit nu altijd mee te roken en dat wil ik helemaal niet. Ik hoef geen geasfalteerde longen. Bovendien stinken mijn kleren en haar altijd naar rook van jullie sigaretten.” Chill-plekken voor jeugd/jongerenSporadisch worden er Jongeren Ontmoetingsplekken ingericht. Wat echt nog ontbreekt in Gooise Meren is een chill-plek(ken) voor jeugd/jongeren waar geen alcohol geschonken wordt en het gebruik van drugs/lachgas niet is toegestaan. Mocht gebouw de Vonk opgeknapt worden om weer in gebruik te nemen, dan is dat een uitstekende kandidaat voor b.v. een PopUp Chill-plek in samenwerking met bijvoorbeeld Stad-Gooi. Een commerciële ‘fris’-locatie blijkt namelijk (nog) niet rendabel te zijn. Veiligheid Spoorwegovergangen Naarden-BussumEen belangrijk deel van de veiligheid op en rond de spoorwegovergangen in Naarden-Bussum wordt bepaald door de aansluiting op de wegen direct aanliggend aan de spoorwegovergang. Wanneer Stad-Gooi, dat nu naast de spoorwegovergang bij de Generaal de la Reijlaan zit, de onveilige situatie op de overweg en de kruising met de Stationsstraat/Vlietlaan continu gefilmd zou hebben, zou je versteld staan van het aantal bijna ongelukken en automobilisten die onverwacht vaststaan op de overweg terwijl de spoorbomen sluiten. Gelukkig blijven er na de sanering van de sporen door ProRail deze zomer nog maar 2 sporen over. De plicht om te wachten voor de overweg, totdat er achter de overweg ruimte is om veilig over te kunnen steken, zal dan sneller nageleefd worden.Het rechtsaf slaan de Vlietlaan in blijft een belangrijke risicofactor op blokkeren van de overweg. Dat risico is eenvoudig te voorkomen door het rechtsaf slaan de Vlietlaan in niet alleen voor vrachtwagen, maar voor al het gemotoriseerde verkeer te verbieden. Zie de motie: “Veiligheid kruisingen spoorwegovergangen Vlietlaan”. Wellicht vraagt dit ook om aanvullende fysieke maatregelen, die meegenomen kunnen worden bij de herinrichting van de Vlietlaan. [Aangezien de tijd nog niet rijp was voor stemming over deze motie is die aangehouden] Waar is de blijverslening gebleven?Alhoewel er een toezegging is van het college dat in 2019 invulling wordt gegeven aan uit de woonvisie: “Instrument 10: Introductie van de blijverslening voor woningbezitters die hun woning willen aanpassen met het oog op langer zelfstandig wonen” is dat niet zichtbaar in de Perpectiefnota. De motie: “Blijverslening” verzoekt het college tot het delen van de overwegingen die het aanbieden van een blijverslening nog in de weg lijken te staan. Nieuwe vaarverbindingIn Naarden is ooit verzonnen dat voor het realiseren van een historische havenkom als Passantenhaven buiten de Vesting een nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer nodig zou zijn. De verwachting is neergelegd dat er aanzienlijk meer vaarbewegingen tussen Muiden en nieuwe vaarverbinding plaats zullen gaan vinden. De Keetpoortsluis en andere bruggen in de Naardertrekvaart zijn helemaal niet ingericht op deze toename. Ja, ze kunnen open, maar het nadeel voor de inwoners die de Naardertrekvaart over moeten steken, lopend, fietsend of met een ander voertuig is aanzienlijk. De mogelijke wachttijden staan b.v. niet in verhouding met die bij gesloten spoorbomen in Bussum. De mogelijke wachttijd is daar zelfs een veelvoud van. Zeker in Naarden, bij het doorvaren naar of van de Passantenhaven, zorgt het openen van de bruggen, voor behoorlijke opstoppingen op de Amsterdamsestraatweg in Naarden. Bij de brug naar de Passantenhaven en de brug in de Meerstraat. Bijstand of werk?Het is nog een feit dat teveel Statushouders in de bijstand blijven zitten. Hun kinderen kunnen hier gewoon naar school en een goede opleiding volgen en integreren daardoor sneller. Komt er het punt dat ze klaar zijn om te gaan werken, dan gaat zich een dilemma voordoen: Een dilemma dat trouwens voor iedere ontvanger van een bijstandsuitkering geldt. Blijf ik thuis wonen en worden mijn ouders gekort op hun uitkering of ga ik uit huis. Wanneer ze thuis willen blijven wonen wordt regelmatig door de ouders het verzoek gedaan om maar niet te gaan werken aangezien die dan gekort worden op hun uitkering. Met het begin van een nieuwe generatie, die zolang ze thuis wonen in de bijstand blijven zitten. En minder integreren in de Nederlandse samenleving.Een andere uitdaging is als de kostwinner, eerst met behoud van uitkering, werkervaring op gaat doen. Op het moment dat er een arbeidscontract aangeboden wordt, blijkt dit minder inkomsten te geven dan een bijstandsuitkering met alle mogelijke inkomensondersteuning en toeslagen.Een reden voor een aantal om toch niet te gaan werken bij dat bedrijf. Graag zien we hier inspanningen van het college om dat gat in de inkomsten te dekken, dit verzoek is neergelegd in de motie: “Van uitkering naar werk”.[Aangezien er wettelijk niet meer mogelijk is dan het bieden van individueel maatwerk in het informeren over mogelijkheden en o.a. opbouw pensioen en vakantiegeld is deze motie ingetrokken.] Het welzijn van onze inwoners staat vooropDe ChristenUnie pleit voor het borgen van het welzijn van onze inwoners en bijvoorbeeld niet voor een project als de nieuwe vaarverbinding en de Passantenhaven bij Naarden. Deze projecten voegen weinig tot niets toe aan het welzijn van onze inwoners. Vandaar het mede indienen van het amendement: “Votering nieuwe vaarverbinding” (moet verkeersonderzoek zijn). In onze natuurrijke omgeving is de toegevoegde waarde voor het welzijn van een Tiny Forest beperkt, vandaar het mede indienen van het amendement: “Tiny Forest" (niet realiseren)

Algemene Beschouwingen 2019 - Perspectief nota

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 09-09-2019 17:20

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1277434/928839/Roel KamphuisWoensdag 26 juni heeft Roel Kamphuis als Raadslid voor de ChristenUnie weer actief inbreng gegeven tijdens de mening vormende raadsvergadering. Goed om de aandacht te leggen bij de moties en amendementen die de verschillende partijen inbrachten. Het politieke praatje heeft iedere partij schriftelijk gedeeld. Lees hier die van de ChristenUnie:

.
Wat valt er nu te zeggen over een Perspectiefnota en 1e voortgangsverslag waar zeer summiere informatie in opgenomen is. Een Projectenboek wat een overzicht geeft van de belangrijkste lopende projecten voor het komende jaar/jaren. De Jaarstukken 2018 zien er zeker lijvig uit, een mooie verslaglegging van het vorige jaar, waarbij de focus voor de ChristenUnie op dit moment ligt op de effecten voor de toekomst: 2019, 2020 en verder.
.
Onverwacht hoge kosten tijdelijke huisvesting scholenDat naast de noodzakelijk kosten om onze scholen qua binnenklimaat en bruikbaarheid, weer up-to-date en klaar voor de toekomst te maken, zoveel miljoenen in tijdelijke huisvesting gestoken moet worden, sloeg als een donderslag bij heldere hemel in bij de meeste raadsleden. Vanuit verschillende fracties, waaronder de ChristenUnie, zijn er al vragen over gesteld en wordt dan ook de motie “Zorgen kosten tijdelijke huisvesting onderwijs” mede ingediend. Sluitende begroting?Het college geeft aan dat ''minder uitgeven” en “minder lenen” noodzakelijk is om tot een sluitende begroting voor 2020-2023 te komen. De mede ingediende motie: “Gemeente op orde” geeft uitdrukking aan de zorgen in relatie tot de nog niet sluitende meerjarenbegroting. Net als de mede ingediende motie: “Doorrekenen loon- en prijsontwikkeling” en de motie: “Zoekrichting maatregelen Verhogen parkeertarieven” (niet verhogen) en het amendement “Spant” (niet meer subsidie).Voor de ChristenUnie mag het “minder uitgeven” niet ten koste gaan van het welzijn van onze inwoners. Laten we het vooral zoeken in minder uitgeven aan projecten die weinig tot niets toevoegen aan het welzijn van onze inwoners. Het schrappen van de ten onrechte eerder voorgenomen bezuiniging in het Sociaal Domein is voor ons een logische stap in prioriteit geven aan het welzijn van onze inwoners die ondersteuning nodig hebben als ze (even) niet zelfredzaam zijn. Jeugdzorg: beter voorkomen dan genezenOf de voorgenomen acties, qua preventie in de jeugdzorg, werkelijk de oorzaak van nu benodigde zorg wegneemt blijft nog de vraag. Wat wordt er wel, wat wordt er niet ondernomen om minder dan de nu ongeveer 950 kinderen/jongeren in de jeugdzorg te krijgen?Bijvoorbeeld het onder de aandacht brengen van partnertrouw, voldoende tijd en aandacht voor elkaar in een gezin, niet alleen maar gaan voor de eigen carrière/loopbaan/activiteiten, kan onder andere echtscheidingstrauma’s bij kinderen en ouders voorkomen.Prestatiedruk die ouders hun kinderen opleggen is een ander voorbeeld, omdat het toch ‘belangrijk’ is een zo ‘hoog’ mogelijke middelbare school succesvol af te ronden en om een opleiding te gaan doen die zoveel mogelijk aanzien heeft. Die prestatiedruk is hoog in het Gooi, wat leidt tot ‘burn-outs’ onder jongeren om aan de verwachtingen van de ouders te voldoen.Een kind verlangt naar ontspanning, plezier (in het naar school gaan?) en eigen interesses volgen. Zit vol in de fase om zichzelf te ontdekken, wie die is en minder waarmee die later een goed belegde boterham wil verdienen. Interesses die wel eens heel anders kunnen liggen dan de ouders voor hun kinderen voor zich zien.Stress in een gezin vanwege armoede/schulden kan eerder aangepakt worden, door bijvoorbeeld het aanbieden van budgetcoaching. Met partners (b.v. woningbouwvereniging) of zelf als gemeente signalen oppikken waaruit blijkt dat het beschikbaar inkomen (even) onvoldoende is of kan worden.Bijvoorbeeld na echtscheiding of verlies van een betaalde werkomgeving. Een aangeboden budgetcoach kan dan tijdelijk even helpen om een overzicht te creëren van de inkomsten en de daarmee mogelijke uitgaven. Tevens wijzen op eventuele aan te vragen inkomensondersteuning en/of toeslagen. EenzaamheidVoor een ander aspect van welzijn: het minder vereenzamen van buurtgenoten, is het van belang dat initiatieven van inwoners voor sociaal contact, bijvoorbeeld door het creëren van ontmoetingsruimtes, echt de benodigde aandacht krijgt. Ontmoetingsruimtes voor alle leeftijden. Treffend hierbij is dat woningbouwverenigingen in hun visie op zoek zijn naar het verhogen van de samenhang en omzien naar elkaar in de buurten waar zij hun woningbezit hebben. Meer rook-, alcohol- en drugsvrije omgevingenNaast de mogelijkheden om in beweging te zijn voor o.a. jongeren is het van belang bij sportclubs het gebruik van alcohol en sigaretten verder te ontmoedigen. Naast de inzet voor een rookvrije generatie, zijn er voor een meer drugs- en alcoholvrije generatie nog veel preventieve acties nodig.Dat jongeren zeggen: “Nee hoor pap/mam je hoeft me dat biertje/wijntje niet voor te zetten, ik weet hoe slecht dat voor mij is. Trouwens zou je zelf nu niet stoppen met drinken? Je zit me behoorlijk glazig aan te kijken.” Of: “Zeg pap/mam kun je voortaan niet buiten roken? Ik zit nu altijd mee te roken en dat wil ik helemaal niet. Ik hoef geen geasfalteerde longen. Bovendien stinken mijn kleren en haar altijd naar rook van jullie sigaretten.” Chill-plekken voor jeugd/jongerenSporadisch worden er Jongeren Ontmoetingsplekken ingericht. Wat echt nog ontbreekt in Gooise Meren is een chill-plek(ken) voor jeugd/jongeren waar geen alcohol geschonken wordt en het gebruik van drugs/lachgas niet is toegestaan. Mocht gebouw de Vonk opgeknapt worden om weer in gebruik te nemen, dan is dat een uitstekende kandidaat voor b.v. een PopUp Chill-plek in samenwerking met bijvoorbeeld Stad-Gooi. Een commerciële ‘fris’-locatie blijkt namelijk (nog) niet rendabel te zijn. Veiligheid Spoorwegovergangen Naarden-BussumEen belangrijk deel van de veiligheid op en rond de spoorwegovergangen in Naarden-Bussum wordt bepaald door de aansluiting op de wegen direct aanliggend aan de spoorwegovergang. Wanneer Stad-Gooi, dat nu naast de spoorwegovergang bij de Generaal de la Reijlaan zit, de onveilige situatie op de overweg en de kruising met de Stationsstraat/Vlietlaan continu gefilmd zou hebben, zou je versteld staan van het aantal bijna ongelukken en automobilisten die onverwacht vaststaan op de overweg terwijl de spoorbomen sluiten. Gelukkig blijven er na de sanering van de sporen door ProRail deze zomer nog maar 2 sporen over. De plicht om te wachten voor de overweg, totdat er achter de overweg ruimte is om veilig over te kunnen steken, zal dan sneller nageleefd worden.Het rechtsaf slaan de Vlietlaan in blijft een belangrijke risicofactor op blokkeren van de overweg. Dat risico is eenvoudig te voorkomen door het rechtsaf slaan de Vlietlaan in niet alleen voor vrachtwagen, maar voor al het gemotoriseerde verkeer te verbieden. Zie de motie: “Veiligheid kruisingen spoorwegovergangen Vlietlaan”. Wellicht vraagt dit ook om aanvullende fysieke maatregelen, die meegenomen kunnen worden bij de herinrichting van de Vlietlaan. [Aangezien de tijd nog niet rijp was voor stemming over deze motie is die aangehouden] Waar is de blijverslening gebleven?Alhoewel er een toezegging is van het college dat in 2019 invulling wordt gegeven aan uit de woonvisie: “Instrument 10: Introductie van de blijverslening voor woningbezitters die hun woning willen aanpassen met het oog op langer zelfstandig wonen” is dat niet zichtbaar in de Perpectiefnota. De motie: “Blijverslening” verzoekt het college tot het delen van de overwegingen die het aanbieden van een blijverslening nog in de weg lijken te staan. Nieuwe vaarverbindingIn Naarden is ooit verzonnen dat voor het realiseren van een historische havenkom als Passantenhaven buiten de Vesting een nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer nodig zou zijn. De verwachting is neergelegd dat er aanzienlijk meer vaarbewegingen tussen Muiden en nieuwe vaarverbinding plaats zullen gaan vinden. De Keetpoortsluis en andere bruggen in de Naardertrekvaart zijn helemaal niet ingericht op deze toename. Ja, ze kunnen open, maar het nadeel voor de inwoners die de Naardertrekvaart over moeten steken, lopend, fietsend of met een ander voertuig is aanzienlijk. De mogelijke wachttijden staan b.v. niet in verhouding met die bij gesloten spoorbomen in Bussum. De mogelijke wachttijd is daar zelfs een veelvoud van. Zeker in Naarden, bij het doorvaren naar of van de Passantenhaven, zorgt het openen van de bruggen, voor behoorlijke opstoppingen op de Amsterdamsestraatweg in Naarden. Bij de brug naar de Passantenhaven en de brug in de Meerstraat. Bijstand of werk?Het is nog een feit dat teveel Statushouders in de bijstand blijven zitten. Hun kinderen kunnen hier gewoon naar school en een goede opleiding volgen en integreren daardoor sneller. Komt er het punt dat ze klaar zijn om te gaan werken, dan gaat zich een dilemma voordoen: Een dilemma dat trouwens voor iedere ontvanger van een bijstandsuitkering geldt. Blijf ik thuis wonen en worden mijn ouders gekort op hun uitkering of ga ik uit huis. Wanneer ze thuis willen blijven wonen wordt regelmatig door de ouders het verzoek gedaan om maar niet te gaan werken aangezien die dan gekort worden op hun uitkering. Met het begin van een nieuwe generatie, die zolang ze thuis wonen in de bijstand blijven zitten. En minder integreren in de Nederlandse samenleving.Een andere uitdaging is als de kostwinner, eerst met behoud van uitkering, werkervaring op gaat doen. Op het moment dat er een arbeidscontract aangeboden wordt, blijkt dit minder inkomsten te geven dan een bijstandsuitkering met alle mogelijke inkomensondersteuning en toeslagen.Een reden voor een aantal om toch niet te gaan werken bij dat bedrijf. Graag zien we hier inspanningen van het college om dat gat in de inkomsten te dekken, dit verzoek is neergelegd in de motie: “Van uitkering naar werk”.[Aangezien er wettelijk niet meer mogelijk is dan het bieden van individueel maatwerk in het informeren over mogelijkheden en o.a. opbouw pensioen en vakantiegeld is deze motie ingetrokken.] Het welzijn van onze inwoners staat vooropDe ChristenUnie pleit voor het borgen van het welzijn van onze inwoners en bijvoorbeeld niet voor een project als de nieuwe vaarverbinding en de Passantenhaven bij Naarden. Deze projecten voegen weinig tot niets toe aan het welzijn van onze inwoners. Vandaar het mede indienen van het amendement: “Votering nieuwe vaarverbinding” (moet verkeersonderzoek zijn). In onze natuurrijke omgeving is de toegevoegde waarde voor het welzijn van een Tiny Forest beperkt, vandaar het mede indienen van het amendement: “Tiny Forest" (niet realiseren)

Algemene Beschouwingen 2019 - Perspectief nota

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 09-09-2019 17:20

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1277434/600238/Roel KamphuisWoensdag 26 juni heeft Roel Kamphuis als Raadslid voor de ChristenUnie weer actief inbreng gegeven tijdens de mening vormende raadsvergadering. Goed om de aandacht te leggen bij de moties en amendementen die de verschillende partijen inbrachten. Het politieke praatje heeft iedere partij schriftelijk gedeeld. Lees hier die van de ChristenUnie:

.
Wat valt er nu te zeggen over een Perspectiefnota en 1e voortgangsverslag waar zeer summiere informatie in opgenomen is. Een Projectenboek wat een overzicht geeft van de belangrijkste lopende projecten voor het komende jaar/jaren. De Jaarstukken 2018 zien er zeker lijvig uit, een mooie verslaglegging van het vorige jaar, waarbij de focus voor de ChristenUnie op dit moment ligt op de effecten voor de toekomst: 2019, 2020 en verder.
.
Onverwacht hoge kosten tijdelijke huisvesting scholenDat naast de noodzakelijk kosten om onze scholen qua binnenklimaat en bruikbaarheid, weer up-to-date en klaar voor de toekomst te maken, zoveel miljoenen in tijdelijke huisvesting gestoken moet worden, sloeg als een donderslag bij heldere hemel in bij de meeste raadsleden. Vanuit verschillende fracties, waaronder de ChristenUnie, zijn er al vragen over gesteld en wordt dan ook de motie “Zorgen kosten tijdelijke huisvesting onderwijs” mede ingediend. Sluitende begroting?Het college geeft aan dat ''minder uitgeven” en “minder lenen” noodzakelijk is om tot een sluitende begroting voor 2020-2023 te komen. De mede ingediende motie: “Gemeente op orde” geeft uitdrukking aan de zorgen in relatie tot de nog niet sluitende meerjarenbegroting. Net als de mede ingediende motie: “Doorrekenen loon- en prijsontwikkeling” en de motie: “Zoekrichting maatregelen Verhogen parkeertarieven” (niet verhogen) en het amendement “Spant” (niet meer subsidie).Voor de ChristenUnie mag het “minder uitgeven” niet ten koste gaan van het welzijn van onze inwoners. Laten we het vooral zoeken in minder uitgeven aan projecten die weinig tot niets toevoegen aan het welzijn van onze inwoners. Het schrappen van de ten onrechte eerder voorgenomen bezuiniging in het Sociaal Domein is voor ons een logische stap in prioriteit geven aan het welzijn van onze inwoners die ondersteuning nodig hebben als ze (even) niet zelfredzaam zijn. Jeugdzorg: beter voorkomen dan genezenOf de voorgenomen acties, qua preventie in de jeugdzorg, werkelijk de oorzaak van nu benodigde zorg wegneemt blijft nog de vraag. Wat wordt er wel, wat wordt er niet ondernomen om minder dan de nu ongeveer 950 kinderen/jongeren in de jeugdzorg te krijgen?Bijvoorbeeld het onder de aandacht brengen van partnertrouw, voldoende tijd en aandacht voor elkaar in een gezin, niet alleen maar gaan voor de eigen carrière/loopbaan/activiteiten, kan onder andere echtscheidingstrauma’s bij kinderen en ouders voorkomen.Prestatiedruk die ouders hun kinderen opleggen is een ander voorbeeld, omdat het toch ‘belangrijk’ is een zo ‘hoog’ mogelijke middelbare school succesvol af te ronden en om een opleiding te gaan doen die zoveel mogelijk aanzien heeft. Die prestatiedruk is hoog in het Gooi, wat leidt tot ‘burn-outs’ onder jongeren om aan de verwachtingen van de ouders te voldoen.Een kind verlangt naar ontspanning, plezier (in het naar school gaan?) en eigen interesses volgen. Zit vol in de fase om zichzelf te ontdekken, wie die is en minder waarmee die later een goed belegde boterham wil verdienen. Interesses die wel eens heel anders kunnen liggen dan de ouders voor hun kinderen voor zich zien.Stress in een gezin vanwege armoede/schulden kan eerder aangepakt worden, door bijvoorbeeld het aanbieden van budgetcoaching. Met partners (b.v. woningbouwvereniging) of zelf als gemeente signalen oppikken waaruit blijkt dat het beschikbaar inkomen (even) onvoldoende is of kan worden.Bijvoorbeeld na echtscheiding of verlies van een betaalde werkomgeving. Een aangeboden budgetcoach kan dan tijdelijk even helpen om een overzicht te creëren van de inkomsten en de daarmee mogelijke uitgaven. Tevens wijzen op eventuele aan te vragen inkomensondersteuning en/of toeslagen. EenzaamheidVoor een ander aspect van welzijn: het minder vereenzamen van buurtgenoten, is het van belang dat initiatieven van inwoners voor sociaal contact, bijvoorbeeld door het creëren van ontmoetingsruimtes, echt de benodigde aandacht krijgt. Ontmoetingsruimtes voor alle leeftijden. Treffend hierbij is dat woningbouwverenigingen in hun visie op zoek zijn naar het verhogen van de samenhang en omzien naar elkaar in de buurten waar zij hun woningbezit hebben. Meer rook-, alcohol- en drugsvrije omgevingenNaast de mogelijkheden om in beweging te zijn voor o.a. jongeren is het van belang bij sportclubs het gebruik van alcohol en sigaretten verder te ontmoedigen. Naast de inzet voor een rookvrije generatie, zijn er voor een meer drugs- en alcoholvrije generatie nog veel preventieve acties nodig.Dat jongeren zeggen: “Nee hoor pap/mam je hoeft me dat biertje/wijntje niet voor te zetten, ik weet hoe slecht dat voor mij is. Trouwens zou je zelf nu niet stoppen met drinken? Je zit me behoorlijk glazig aan te kijken.” Of: “Zeg pap/mam kun je voortaan niet buiten roken? Ik zit nu altijd mee te roken en dat wil ik helemaal niet. Ik hoef geen geasfalteerde longen. Bovendien stinken mijn kleren en haar altijd naar rook van jullie sigaretten.” Chill-plekken voor jeugd/jongerenSporadisch worden er Jongeren Ontmoetingsplekken ingericht. Wat echt nog ontbreekt in Gooise Meren is een chill-plek(ken) voor jeugd/jongeren waar geen alcohol geschonken wordt en het gebruik van drugs/lachgas niet is toegestaan. Mocht gebouw de Vonk opgeknapt worden om weer in gebruik te nemen, dan is dat een uitstekende kandidaat voor b.v. een PopUp Chill-plek in samenwerking met bijvoorbeeld Stad-Gooi. Een commerciële ‘fris’-locatie blijkt namelijk (nog) niet rendabel te zijn. Veiligheid Spoorwegovergangen Naarden-BussumEen belangrijk deel van de veiligheid op en rond de spoorwegovergangen in Naarden-Bussum wordt bepaald door de aansluiting op de wegen direct aanliggend aan de spoorwegovergang. Wanneer Stad-Gooi, dat nu naast de spoorwegovergang bij de Generaal de la Reijlaan zit, de onveilige situatie op de overweg en de kruising met de Stationsstraat/Vlietlaan continu gefilmd zou hebben, zou je versteld staan van het aantal bijna ongelukken en automobilisten die onverwacht vaststaan op de overweg terwijl de spoorbomen sluiten. Gelukkig blijven er na de sanering van de sporen door ProRail deze zomer nog maar 2 sporen over. De plicht om te wachten voor de overweg, totdat er achter de overweg ruimte is om veilig over te kunnen steken, zal dan sneller nageleefd worden.Het rechtsaf slaan de Vlietlaan in blijft een belangrijke risicofactor op blokkeren van de overweg. Dat risico is eenvoudig te voorkomen door het rechtsaf slaan de Vlietlaan in niet alleen voor vrachtwagen, maar voor al het gemotoriseerde verkeer te verbieden. Zie de motie: “Veiligheid kruisingen spoorwegovergangen Vlietlaan”. Wellicht vraagt dit ook om aanvullende fysieke maatregelen, die meegenomen kunnen worden bij de herinrichting van de Vlietlaan. [Aangezien de tijd nog niet rijp was voor stemming over deze motie is die aangehouden] Waar is de blijverslening gebleven?Alhoewel er een toezegging is van het college dat in 2019 invulling wordt gegeven aan uit de woonvisie: “Instrument 10: Introductie van de blijverslening voor woningbezitters die hun woning willen aanpassen met het oog op langer zelfstandig wonen” is dat niet zichtbaar in de Perpectiefnota. De motie: “Blijverslening” verzoekt het college tot het delen van de overwegingen die het aanbieden van een blijverslening nog in de weg lijken te staan. Nieuwe vaarverbindingIn Naarden is ooit verzonnen dat voor het realiseren van een historische havenkom als Passantenhaven buiten de Vesting een nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer nodig zou zijn. De verwachting is neergelegd dat er aanzienlijk meer vaarbewegingen tussen Muiden en nieuwe vaarverbinding plaats zullen gaan vinden. De Keetpoortsluis en andere bruggen in de Naardertrekvaart zijn helemaal niet ingericht op deze toename. Ja, ze kunnen open, maar het nadeel voor de inwoners die de Naardertrekvaart over moeten steken, lopend, fietsend of met een ander voertuig is aanzienlijk. De mogelijke wachttijden staan b.v. niet in verhouding met die bij gesloten spoorbomen in Bussum. De mogelijke wachttijd is daar zelfs een veelvoud van. Zeker in Naarden, bij het doorvaren naar of van de Passantenhaven, zorgt het openen van de bruggen, voor behoorlijke opstoppingen op de Amsterdamsestraatweg in Naarden. Bij de brug naar de Passantenhaven en de brug in de Meerstraat. Bijstand of werk?Het is nog een feit dat teveel Statushouders in de bijstand blijven zitten. Hun kinderen kunnen hier gewoon naar school en een goede opleiding volgen en integreren daardoor sneller. Komt er het punt dat ze klaar zijn om te gaan werken, dan gaat zich een dilemma voordoen: Een dilemma dat trouwens voor iedere ontvanger van een bijstandsuitkering geldt. Blijf ik thuis wonen en worden mijn ouders gekort op hun uitkering of ga ik uit huis. Wanneer ze thuis willen blijven wonen wordt regelmatig door de ouders het verzoek gedaan om maar niet te gaan werken aangezien die dan gekort worden op hun uitkering. Met het begin van een nieuwe generatie, die zolang ze thuis wonen in de bijstand blijven zitten. En minder integreren in de Nederlandse samenleving.Een andere uitdaging is als de kostwinner, eerst met behoud van uitkering, werkervaring op gaat doen. Op het moment dat er een arbeidscontract aangeboden wordt, blijkt dit minder inkomsten te geven dan een bijstandsuitkering met alle mogelijke inkomensondersteuning en toeslagen.Een reden voor een aantal om toch niet te gaan werken bij dat bedrijf. Graag zien we hier inspanningen van het college om dat gat in de inkomsten te dekken, dit verzoek is neergelegd in de motie: “Van uitkering naar werk”.[Aangezien er wettelijk niet meer mogelijk is dan het bieden van individueel maatwerk in het informeren over mogelijkheden en o.a. opbouw pensioen en vakantiegeld is deze motie ingetrokken.] Het welzijn van onze inwoners staat vooropDe ChristenUnie pleit voor het borgen van het welzijn van onze inwoners en bijvoorbeeld niet voor een project als de nieuwe vaarverbinding en de Passantenhaven bij Naarden. Deze projecten voegen weinig tot niets toe aan het welzijn van onze inwoners. Vandaar het mede indienen van het amendement: “Votering nieuwe vaarverbinding” (moet verkeersonderzoek zijn). In onze natuurrijke omgeving is de toegevoegde waarde voor het welzijn van een Tiny Forest beperkt, vandaar het mede indienen van het amendement: “Tiny Forest" (niet realiseren)

Dit is een hele interessante optie, ...

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 15-07-2019 10:46

Dit is een hele interessante optie, die structureel kan helpen. Er wordt aan oorzaak- i.p.v. symptoombestrijding gedaan. (Even zwart-wit gesteld)

Om met elkaar over te hebben. Mooi ...

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 01-12-2018 09:42

Om met elkaar over te hebben. Mooi verwoord door Don Ceder.

Hoe houden we onze jongeren ...

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 23-09-2018 19:31

Hoe houden we onze jongeren weerbaar? ....

Geef jij b.v. een gezin ook een ...

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 14-09-2018 18:45

Geef jij b.v. een gezin ook een pakket waar ze zich een week mee kunnen voeden?

Reactie CU Gooise Meren op coalitieakkoord

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 18-06-2018 08:23

https://gooi-noord.christenunie.nl/k/n38730/news/view/1214154/660746/Roel met vlagAls ChristenUnie Gooise Meren zien we uit naar de samenwerking in de raad en met het college om het Welzijn van de inwoners te bevorderen. Of zoals de titel van het coalitieakkoord zegt: Samen werken aan een duurzaam, sociale, veilig en vitaal Gooise Meren. Met name voor en met de inwoners, want daar gaat het met name om.

[Speerpunten] Duidelijke speerpunten, maar wanneer kunnen de inwoners resultaten qua uitvoering verwachten. Wat is de politieke agenda? Wanneer kunnen we de eerste contouren van het college uitvoeringsprogramma verwachten met concrete activiteiten en heldere beleidsdoelen? [Duurzaamheid] Nog niet definitief, maar de uitspraak is dat vanaf 1 juli dit jaar (en niet 1 juli 2019) er door gemeenten geen vergunningen meer afgegeven mogen worden voor aansluiten van woningen op gas. Een behoorlijke uitdaging. Er zijn relatief kleine ontwikkelingen belegd via Sneller, Samen, Duurzaam, maar lopen we als gemeente niet achter in bijvoorbeeld de realisatie van warmtenetten? Er zijn nu subsidieronden van de overheid om als gemeente op in te schrijven. In Zuid Holland zijn bijvoorbeeld Dordrecht en Sliedrecht al aan het realiseren en in Noord Holland is Purmerend goed op weg. Dit vraagt op korte termijn om de benodigde heldere beleidsdoelen en concrete activiteiten voor de vergunningen die vanaf 1 juli niet meer verleend mogen worden. Voor 1 juli kan een bestande wijk aangedragen worden om met overheidssubsidie gasvrij te worden.

(Burgerparticipatie – zeggenschap) Burgerparticipatie is belangrijk, wel willen we als ChristenUnie benadrukken dat zeggenschap bij de Raad, het College en de ambtenaren hoort te liggen. De ervaring leert dat bijvoorbeeld individuele inwoners, belangenverenigingen zeker goede ideeën inbrengen en kritische vragen stellen. Daarmee wordt de belangenafweging in de Raad, het College en de ambtenaren gevoed, daarbij is het van belang ook de inbreng van de zwijgende meerderheid boven tafel te krijgen. Een belangrijke uitdaging ten opzichte van de op dit moment toegepaste vormen van burgerparticipatie.

(Burgerparticipatie – jeugd betrekken bij de politiek) Ten op zichtte van de inbreng van de jeugd rijst de vraag in hoeverre de input vanuit het boek: ‘Power to the Puber’, aangeboden door jongeren van Stad-Gooi, in het coalitieakkoord terecht is gekomen. [Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Voor bijvoorbeeld gebouw de Vonk (Ruimtelijke projecten) staat ook de vraag vanuit Stad-Gooi om er een Pop-up chilll plek voor jongeren van 18- te kunnen vestigen. Met NIX18 als uitgangspunt, aangezien blijkbaar een uitgangsgelegenheid zonder alcohol niet rendabel te exploiteren valt.]

(Kwaliteit leefomgeving) We zijn enthousiast over de toezegging dat er meer inspanningen toegezegd zijn voor het toetsen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Met name qua ervaren geluidshinder. (Lasten voor inwoners) In het kader van de lasten voor inwoners vinden we het een positief punt dat grote subsidies doorgelicht gaan worden. Vragen als wat is de eigen bijdrage van een gebruiker van een grote subsidie ontvanger, wat is de bijdrage van de gemeente, hoeveel gebruikers zijn er en wat is de bijdrage aan de samenleving qua bevordering van het Welzijn van de gebruikers? Daarnaast is het van belang wat de mate van geboden betaald en/of vrijwilligerswerk is een belangrijk aspect.

(Lasten voor inwoners) Met de stijgende WOZ waarden van de woningen in Gooise Meren, stijgt de OZB voor de inwoners in absolute zin. Wordt de opbrengst uit de OZB gelijk gehouden, wat een dalend percentage ten opzichte van de WOZ-waarde betekend? Of … wordt er van uit gegaan dat de meeropbrengst in ieder geval de komende 3 jaar nodig is, wat wel een lastenverhoging voor de inwoners betekend.

(Werkgelegenheid en vestigingsklimaat) We juichen het toe dat er initiatieven ontplooid gaan worden om bedrijven als van Walraven aan de Vaartweg, in nauw overleg, uit een woonwijk te plaatsen.[Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Aandacht voor statushouders en arbeidsintegratie is belangrijk om het veroordeeld zijn tot in de bijstand blijven zitten op te heffen.]

(Toerisme en recreatie - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) In het kader van duurzame watersport is het goed om bij de provincie te pleiten voor beperkte toegang qua vaartuigen tot de Naardertrekvaart, de nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer en de aan te leggen passantenhaven bij Naarden Vesting. (Ruimtelijke projecten: Naarden buiten de vesting) Een beperking tot, bij voorkeur elektrische, sloepen met een nog vast te stellen lengte, breedte en hoogte. Deze beperking kan een onbelemmerde doorvaart betekenen voor deze vaartuigen en een minimale tot geen overlast voor alle verkeer dat gebruik maakt van de bestaande en eventueel aan te passen bruggen. In principe is de enige te nemen hindernis daarmee de sluis bij Muiden of de sluis bij de jachthaven van Naarden (bij Naardereiland). Dit komt ook overeen met de motivatie van de provincie om de nieuwe vaarverbinding aan te leggen: “Voor kleine open boten (‘sloepen’) is het IJmeer bij stevige wind te gevaarlijk. Golven slaan over het boord of doen de boot omslaan. De nieuwe vaarverbinding maakt het mogelijk de (beschutte) Randmeren te bereiken vanaf de Vecht en omgekeerd”. In de laatste nieuwsbrief van het projectteam wordt ook gesproken over kleine kajuitjachten.

(Wonen) Het streven naar alternatieve en creatieve oplossingen om de druk op de sociale woningmarkt te verlichten klinkt nog erg open. Wat biedt dat concreet qua stimulering van de doorstroming en het vergroten van kansen voor starters op de woningmarkt? Het college is echt aan zet om de realisatie van meer sociale, betaalbare woningbouw af te dwingen. Projectontwikkelaars geven aan dat het vooraf stellen van randvoorwaarden in relatie tot realisatie van het aantal sociale betaalbare woningen noodzakelijk is. Voor Crailo (Ruimtelijke projecten) zijn die vastgelegd. Een creatieve oplossing hier is om te compenseren wat in andere projecten (veel) te weinig is gerealiseerd. Met de woningbouwverenigingen dringt CU aan op het zoeken naar een alternatieve verdeling dan de 1/3, 1/3, 1/3 die nu gepland staat. Zeker in de dure sector wordt er in verhouding veel teveel gebouwd in gemeente Gooise Meren.

(Preventie – Overbelasting mantelzorgers en Eenzaamheid) Belangrijke CU aandachtspunten als Overbelasting van mantelzorgers en Eenzaamheid zijn goed om terug te lezen in het coalitieakkoord. Belangrijke vraag voor ons daarbij is wanneer de gestelde plannen in de raad verwacht kunnen worden bij voorkeur dit jaar nog, zodat inwoners in 2019 de vruchten van deze plannen kunnen plukken. (Eenzaamheid) Zeker qua sociale samenhang stimuleren en activeren in een buurt zijn ontmoetingsplekken op buurt niveau van belang. De Westereng in Bussum kun je bijvoorbeeld al in 6 buurten verdelen om de schaalgrootte van mogelijke ter ervaren sociale samenhang aan te geven. Dat betekend 6 kleinschalige ontmoetingsplekken in de buurt. Het inloophuis / Huiskamer idee. Een motie voor een Pilot is hiervoor ingediend. (Met bijlage beeldvorming buurten)

(Preventieve maatregelen opvoed- en opgroeiproblematiek) Vanuit de RegioGV: Allerlei maatregelen om het aangewezen zijn op specialistische jeugdhulp te verminderen hebben nog geen resultaat opgeleverd. Het blijkt dat vroeger signaleren van benodigde hulp de vraag naar die specialistische hulp nog niet minder maakt. CU gelooft dat vermindering van de vraag alleen mogelijk is door de oorzaak van de benodigde hulp aan te pakken. Pak niet alleen het symptoom aan, de hulpvraag, maar bestrijd preventief de oorzaak van de vraag naar hulp. Help de bewust of onbewuste veroorzakers.

(Veiligheid – Effectieve handhaving en goede samenwerking met hulpdiensten) Met name het bestrijden van illegale handel in alcohol en drugs als aandachtspunt vinden we belangrijk. Met name in het kader van het bevorderen van NIX18. Daarnaast is het uitermate belangrijk om de vraag naar die alcohol en drugs preventief te minimaliseren. Voorlichting en meningsvorming voor en door jongeren is hierbij een belangrijk middel. Net als dat de gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seksueel contact met elkaar hebben naar 18 jaar is gegaan, zou daar zeker voor het met mate drinken van alcohol en afzien van het gebruik van drugs nog veel te winnen zijn. Vooral in kader van het uiteindelijk Welzijn van de jongeren nu en later. Het wordt tijd de erfenis van de flower power generatie van ons af te schudden.

(Sociaal domein - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) Qua schuldhulpverlening valt er nog veel te winnen, door hier vroeg signalering, qua betalingsachterstand, via instanties die voorzien in een basisbehoefte in te zetten. Denk aan wonen, levering gas en elektra, water, … De huidige invulling schiet hier duidelijk nog in tekort. Voorkomen van hogere schulden is altijd beter dan ze moeten inlossen / kwijtschelden.

(Verkeer en vervoer, bereikbaarheid en mobiliteit) Met grote interesse blijven we hier de initiatieven vanuit het college volgen, maar zullen zeker als CU de nodige initiatieven nemen om tot verbeteringen te komen.

[Nieuw beleid en nadere uitvoering] Van al deze mooie aandachtspunten om nieuw beleid vast te stellen, om tot uitvoering over te kunnen gaan, mist nog inzicht in prioriteitsstelling. Wanneer worden voor de verschillende onderwerpen de beleidsplannen gepresenteerd en nog belangrijker voor de inwoners is wanneer de uitvoering gestart kan worden. Duidelijkheid voor de zomer over in ieder geval de oplevermomenten van de verschillende op te stellen beleidsplannen zou een belangrijke toezegging zijn naar de raad en de inwoners.

Reactie CU Gooise Meren op coalitieakkoord

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 18-06-2018 08:23

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1214154/928839/Roel met vlagAls ChristenUnie Gooise Meren zien we uit naar de samenwerking in de raad en met het college om het Welzijn van de inwoners te bevorderen. Of zoals de titel van het coalitieakkoord zegt: Samen werken aan een duurzaam, sociale, veilig en vitaal Gooise Meren. Met name voor en met de inwoners, want daar gaat het met name om.

[Speerpunten] Duidelijke speerpunten, maar wanneer kunnen de inwoners resultaten qua uitvoering verwachten. Wat is de politieke agenda? Wanneer kunnen we de eerste contouren van het college uitvoeringsprogramma verwachten met concrete activiteiten en heldere beleidsdoelen? [Duurzaamheid] Nog niet definitief, maar de uitspraak is dat vanaf 1 juli dit jaar (en niet 1 juli 2019) er door gemeenten geen vergunningen meer afgegeven mogen worden voor aansluiten van woningen op gas. Een behoorlijke uitdaging. Er zijn relatief kleine ontwikkelingen belegd via Sneller, Samen, Duurzaam, maar lopen we als gemeente niet achter in bijvoorbeeld de realisatie van warmtenetten? Er zijn nu subsidieronden van de overheid om als gemeente op in te schrijven. In Zuid Holland zijn bijvoorbeeld Dordrecht en Sliedrecht al aan het realiseren en in Noord Holland is Purmerend goed op weg. Dit vraagt op korte termijn om de benodigde heldere beleidsdoelen en concrete activiteiten voor de vergunningen die vanaf 1 juli niet meer verleend mogen worden. Voor 1 juli kan een bestande wijk aangedragen worden om met overheidssubsidie gasvrij te worden.

(Burgerparticipatie – zeggenschap) Burgerparticipatie is belangrijk, wel willen we als ChristenUnie benadrukken dat zeggenschap bij de Raad, het College en de ambtenaren hoort te liggen. De ervaring leert dat bijvoorbeeld individuele inwoners, belangenverenigingen zeker goede ideeën inbrengen en kritische vragen stellen. Daarmee wordt de belangenafweging in de Raad, het College en de ambtenaren gevoed, daarbij is het van belang ook de inbreng van de zwijgende meerderheid boven tafel te krijgen. Een belangrijke uitdaging ten opzichte van de op dit moment toegepaste vormen van burgerparticipatie.

(Burgerparticipatie – jeugd betrekken bij de politiek) Ten op zichtte van de inbreng van de jeugd rijst de vraag in hoeverre de input vanuit het boek: ‘Power to the Puber’, aangeboden door jongeren van Stad-Gooi, in het coalitieakkoord terecht is gekomen. [Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Voor bijvoorbeeld gebouw de Vonk (Ruimtelijke projecten) staat ook de vraag vanuit Stad-Gooi om er een Pop-up chilll plek voor jongeren van 18- te kunnen vestigen. Met NIX18 als uitgangspunt, aangezien blijkbaar een uitgangsgelegenheid zonder alcohol niet rendabel te exploiteren valt.]

(Kwaliteit leefomgeving) We zijn enthousiast over de toezegging dat er meer inspanningen toegezegd zijn voor het toetsen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Met name qua ervaren geluidshinder. (Lasten voor inwoners) In het kader van de lasten voor inwoners vinden we het een positief punt dat grote subsidies doorgelicht gaan worden. Vragen als wat is de eigen bijdrage van een gebruiker van een grote subsidie ontvanger, wat is de bijdrage van de gemeente, hoeveel gebruikers zijn er en wat is de bijdrage aan de samenleving qua bevordering van het Welzijn van de gebruikers? Daarnaast is het van belang wat de mate van geboden betaald en/of vrijwilligerswerk is een belangrijk aspect.

(Lasten voor inwoners) Met de stijgende WOZ waarden van de woningen in Gooise Meren, stijgt de OZB voor de inwoners in absolute zin. Wordt de opbrengst uit de OZB gelijk gehouden, wat een dalend percentage ten opzichte van de WOZ-waarde betekend? Of … wordt er van uit gegaan dat de meeropbrengst in ieder geval de komende 3 jaar nodig is, wat wel een lastenverhoging voor de inwoners betekend.

(Werkgelegenheid en vestigingsklimaat) We juichen het toe dat er initiatieven ontplooid gaan worden om bedrijven als van Walraven aan de Vaartweg, in nauw overleg, uit een woonwijk te plaatsen.[Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Aandacht voor statushouders en arbeidsintegratie is belangrijk om het veroordeeld zijn tot in de bijstand blijven zitten op te heffen.]

(Toerisme en recreatie - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) In het kader van duurzame watersport is het goed om bij de provincie te pleiten voor beperkte toegang qua vaartuigen tot de Naardertrekvaart, de nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer en de aan te leggen passantenhaven bij Naarden Vesting. (Ruimtelijke projecten: Naarden buiten de vesting) Een beperking tot, bij voorkeur elektrische, sloepen met een nog vast te stellen lengte, breedte en hoogte. Deze beperking kan een onbelemmerde doorvaart betekenen voor deze vaartuigen en een minimale tot geen overlast voor alle verkeer dat gebruik maakt van de bestaande en eventueel aan te passen bruggen. In principe is de enige te nemen hindernis daarmee de sluis bij Muiden of de sluis bij de jachthaven van Naarden (bij Naardereiland). Dit komt ook overeen met de motivatie van de provincie om de nieuwe vaarverbinding aan te leggen: “Voor kleine open boten (‘sloepen’) is het IJmeer bij stevige wind te gevaarlijk. Golven slaan over het boord of doen de boot omslaan. De nieuwe vaarverbinding maakt het mogelijk de (beschutte) Randmeren te bereiken vanaf de Vecht en omgekeerd”. In de laatste nieuwsbrief van het projectteam wordt ook gesproken over kleine kajuitjachten.

(Wonen) Het streven naar alternatieve en creatieve oplossingen om de druk op de sociale woningmarkt te verlichten klinkt nog erg open. Wat biedt dat concreet qua stimulering van de doorstroming en het vergroten van kansen voor starters op de woningmarkt? Het college is echt aan zet om de realisatie van meer sociale, betaalbare woningbouw af te dwingen. Projectontwikkelaars geven aan dat het vooraf stellen van randvoorwaarden in relatie tot realisatie van het aantal sociale betaalbare woningen noodzakelijk is. Voor Crailo (Ruimtelijke projecten) zijn die vastgelegd. Een creatieve oplossing hier is om te compenseren wat in andere projecten (veel) te weinig is gerealiseerd. Met de woningbouwverenigingen dringt CU aan op het zoeken naar een alternatieve verdeling dan de 1/3, 1/3, 1/3 die nu gepland staat. Zeker in de dure sector wordt er in verhouding veel teveel gebouwd in gemeente Gooise Meren.

(Preventie – Overbelasting mantelzorgers en Eenzaamheid) Belangrijke CU aandachtspunten als Overbelasting van mantelzorgers en Eenzaamheid zijn goed om terug te lezen in het coalitieakkoord. Belangrijke vraag voor ons daarbij is wanneer de gestelde plannen in de raad verwacht kunnen worden bij voorkeur dit jaar nog, zodat inwoners in 2019 de vruchten van deze plannen kunnen plukken. (Eenzaamheid) Zeker qua sociale samenhang stimuleren en activeren in een buurt zijn ontmoetingsplekken op buurt niveau van belang. De Westereng in Bussum kun je bijvoorbeeld al in 6 buurten verdelen om de schaalgrootte van mogelijke ter ervaren sociale samenhang aan te geven. Dat betekend 6 kleinschalige ontmoetingsplekken in de buurt. Het inloophuis / Huiskamer idee. Een motie voor een Pilot is hiervoor ingediend. (Met bijlage beeldvorming buurten)

(Preventieve maatregelen opvoed- en opgroeiproblematiek) Vanuit de RegioGV: Allerlei maatregelen om het aangewezen zijn op specialistische jeugdhulp te verminderen hebben nog geen resultaat opgeleverd. Het blijkt dat vroeger signaleren van benodigde hulp de vraag naar die specialistische hulp nog niet minder maakt. CU gelooft dat vermindering van de vraag alleen mogelijk is door de oorzaak van de benodigde hulp aan te pakken. Pak niet alleen het symptoom aan, de hulpvraag, maar bestrijd preventief de oorzaak van de vraag naar hulp. Help de bewust of onbewuste veroorzakers.

(Veiligheid – Effectieve handhaving en goede samenwerking met hulpdiensten) Met name het bestrijden van illegale handel in alcohol en drugs als aandachtspunt vinden we belangrijk. Met name in het kader van het bevorderen van NIX18. Daarnaast is het uitermate belangrijk om de vraag naar die alcohol en drugs preventief te minimaliseren. Voorlichting en meningsvorming voor en door jongeren is hierbij een belangrijk middel. Net als dat de gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seksueel contact met elkaar hebben naar 18 jaar is gegaan, zou daar zeker voor het met mate drinken van alcohol en afzien van het gebruik van drugs nog veel te winnen zijn. Vooral in kader van het uiteindelijk Welzijn van de jongeren nu en later. Het wordt tijd de erfenis van de flower power generatie van ons af te schudden.

(Sociaal domein - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) Qua schuldhulpverlening valt er nog veel te winnen, door hier vroeg signalering, qua betalingsachterstand, via instanties die voorzien in een basisbehoefte in te zetten. Denk aan wonen, levering gas en elektra, water, … De huidige invulling schiet hier duidelijk nog in tekort. Voorkomen van hogere schulden is altijd beter dan ze moeten inlossen / kwijtschelden.

(Verkeer en vervoer, bereikbaarheid en mobiliteit) Met grote interesse blijven we hier de initiatieven vanuit het college volgen, maar zullen zeker als CU de nodige initiatieven nemen om tot verbeteringen te komen.

[Nieuw beleid en nadere uitvoering] Van al deze mooie aandachtspunten om nieuw beleid vast te stellen, om tot uitvoering over te kunnen gaan, mist nog inzicht in prioriteitsstelling. Wanneer worden voor de verschillende onderwerpen de beleidsplannen gepresenteerd en nog belangrijker voor de inwoners is wanneer de uitvoering gestart kan worden. Duidelijkheid voor de zomer over in ieder geval de oplevermomenten van de verschillende op te stellen beleidsplannen zou een belangrijke toezegging zijn naar de raad en de inwoners.

Reactie CU Gooise Meren op coalitieakkoord

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 18-06-2018 08:23

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1214154/600238/Roel met vlagAls ChristenUnie Gooise Meren zien we uit naar de samenwerking in de raad en met het college om het Welzijn van de inwoners te bevorderen. Of zoals de titel van het coalitieakkoord zegt: Samen werken aan een duurzaam, sociale, veilig en vitaal Gooise Meren. Met name voor en met de inwoners, want daar gaat het met name om.

[Speerpunten] Duidelijke speerpunten, maar wanneer kunnen de inwoners resultaten qua uitvoering verwachten. Wat is de politieke agenda? Wanneer kunnen we de eerste contouren van het college uitvoeringsprogramma verwachten met concrete activiteiten en heldere beleidsdoelen? [Duurzaamheid] Nog niet definitief, maar de uitspraak is dat vanaf 1 juli dit jaar (en niet 1 juli 2019) er door gemeenten geen vergunningen meer afgegeven mogen worden voor aansluiten van woningen op gas. Een behoorlijke uitdaging. Er zijn relatief kleine ontwikkelingen belegd via Sneller, Samen, Duurzaam, maar lopen we als gemeente niet achter in bijvoorbeeld de realisatie van warmtenetten? Er zijn nu subsidieronden van de overheid om als gemeente op in te schrijven. In Zuid Holland zijn bijvoorbeeld Dordrecht en Sliedrecht al aan het realiseren en in Noord Holland is Purmerend goed op weg. Dit vraagt op korte termijn om de benodigde heldere beleidsdoelen en concrete activiteiten voor de vergunningen die vanaf 1 juli niet meer verleend mogen worden. Voor 1 juli kan een bestande wijk aangedragen worden om met overheidssubsidie gasvrij te worden.

(Burgerparticipatie – zeggenschap) Burgerparticipatie is belangrijk, wel willen we als ChristenUnie benadrukken dat zeggenschap bij de Raad, het College en de ambtenaren hoort te liggen. De ervaring leert dat bijvoorbeeld individuele inwoners, belangenverenigingen zeker goede ideeën inbrengen en kritische vragen stellen. Daarmee wordt de belangenafweging in de Raad, het College en de ambtenaren gevoed, daarbij is het van belang ook de inbreng van de zwijgende meerderheid boven tafel te krijgen. Een belangrijke uitdaging ten opzichte van de op dit moment toegepaste vormen van burgerparticipatie.

(Burgerparticipatie – jeugd betrekken bij de politiek) Ten op zichtte van de inbreng van de jeugd rijst de vraag in hoeverre de input vanuit het boek: ‘Power to the Puber’, aangeboden door jongeren van Stad-Gooi, in het coalitieakkoord terecht is gekomen. [Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Voor bijvoorbeeld gebouw de Vonk (Ruimtelijke projecten) staat ook de vraag vanuit Stad-Gooi om er een Pop-up chilll plek voor jongeren van 18- te kunnen vestigen. Met NIX18 als uitgangspunt, aangezien blijkbaar een uitgangsgelegenheid zonder alcohol niet rendabel te exploiteren valt.]

(Kwaliteit leefomgeving) We zijn enthousiast over de toezegging dat er meer inspanningen toegezegd zijn voor het toetsen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Met name qua ervaren geluidshinder. (Lasten voor inwoners) In het kader van de lasten voor inwoners vinden we het een positief punt dat grote subsidies doorgelicht gaan worden. Vragen als wat is de eigen bijdrage van een gebruiker van een grote subsidie ontvanger, wat is de bijdrage van de gemeente, hoeveel gebruikers zijn er en wat is de bijdrage aan de samenleving qua bevordering van het Welzijn van de gebruikers? Daarnaast is het van belang wat de mate van geboden betaald en/of vrijwilligerswerk is een belangrijk aspect.

(Lasten voor inwoners) Met de stijgende WOZ waarden van de woningen in Gooise Meren, stijgt de OZB voor de inwoners in absolute zin. Wordt de opbrengst uit de OZB gelijk gehouden, wat een dalend percentage ten opzichte van de WOZ-waarde betekend? Of … wordt er van uit gegaan dat de meeropbrengst in ieder geval de komende 3 jaar nodig is, wat wel een lastenverhoging voor de inwoners betekend.

(Werkgelegenheid en vestigingsklimaat) We juichen het toe dat er initiatieven ontplooid gaan worden om bedrijven als van Walraven aan de Vaartweg, in nauw overleg, uit een woonwijk te plaatsen.[Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Aandacht voor statushouders en arbeidsintegratie is belangrijk om het veroordeeld zijn tot in de bijstand blijven zitten op te heffen.]

(Toerisme en recreatie - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) In het kader van duurzame watersport is het goed om bij de provincie te pleiten voor beperkte toegang qua vaartuigen tot de Naardertrekvaart, de nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer en de aan te leggen passantenhaven bij Naarden Vesting. (Ruimtelijke projecten: Naarden buiten de vesting) Een beperking tot, bij voorkeur elektrische, sloepen met een nog vast te stellen lengte, breedte en hoogte. Deze beperking kan een onbelemmerde doorvaart betekenen voor deze vaartuigen en een minimale tot geen overlast voor alle verkeer dat gebruik maakt van de bestaande en eventueel aan te passen bruggen. In principe is de enige te nemen hindernis daarmee de sluis bij Muiden of de sluis bij de jachthaven van Naarden (bij Naardereiland). Dit komt ook overeen met de motivatie van de provincie om de nieuwe vaarverbinding aan te leggen: “Voor kleine open boten (‘sloepen’) is het IJmeer bij stevige wind te gevaarlijk. Golven slaan over het boord of doen de boot omslaan. De nieuwe vaarverbinding maakt het mogelijk de (beschutte) Randmeren te bereiken vanaf de Vecht en omgekeerd”. In de laatste nieuwsbrief van het projectteam wordt ook gesproken over kleine kajuitjachten.

(Wonen) Het streven naar alternatieve en creatieve oplossingen om de druk op de sociale woningmarkt te verlichten klinkt nog erg open. Wat biedt dat concreet qua stimulering van de doorstroming en het vergroten van kansen voor starters op de woningmarkt? Het college is echt aan zet om de realisatie van meer sociale, betaalbare woningbouw af te dwingen. Projectontwikkelaars geven aan dat het vooraf stellen van randvoorwaarden in relatie tot realisatie van het aantal sociale betaalbare woningen noodzakelijk is. Voor Crailo (Ruimtelijke projecten) zijn die vastgelegd. Een creatieve oplossing hier is om te compenseren wat in andere projecten (veel) te weinig is gerealiseerd. Met de woningbouwverenigingen dringt CU aan op het zoeken naar een alternatieve verdeling dan de 1/3, 1/3, 1/3 die nu gepland staat. Zeker in de dure sector wordt er in verhouding veel teveel gebouwd in gemeente Gooise Meren.

(Preventie – Overbelasting mantelzorgers en Eenzaamheid) Belangrijke CU aandachtspunten als Overbelasting van mantelzorgers en Eenzaamheid zijn goed om terug te lezen in het coalitieakkoord. Belangrijke vraag voor ons daarbij is wanneer de gestelde plannen in de raad verwacht kunnen worden bij voorkeur dit jaar nog, zodat inwoners in 2019 de vruchten van deze plannen kunnen plukken. (Eenzaamheid) Zeker qua sociale samenhang stimuleren en activeren in een buurt zijn ontmoetingsplekken op buurt niveau van belang. De Westereng in Bussum kun je bijvoorbeeld al in 6 buurten verdelen om de schaalgrootte van mogelijke ter ervaren sociale samenhang aan te geven. Dat betekend 6 kleinschalige ontmoetingsplekken in de buurt. Het inloophuis / Huiskamer idee. Een motie voor een Pilot is hiervoor ingediend. (Met bijlage beeldvorming buurten)

(Preventieve maatregelen opvoed- en opgroeiproblematiek) Vanuit de RegioGV: Allerlei maatregelen om het aangewezen zijn op specialistische jeugdhulp te verminderen hebben nog geen resultaat opgeleverd. Het blijkt dat vroeger signaleren van benodigde hulp de vraag naar die specialistische hulp nog niet minder maakt. CU gelooft dat vermindering van de vraag alleen mogelijk is door de oorzaak van de benodigde hulp aan te pakken. Pak niet alleen het symptoom aan, de hulpvraag, maar bestrijd preventief de oorzaak van de vraag naar hulp. Help de bewust of onbewuste veroorzakers.

(Veiligheid – Effectieve handhaving en goede samenwerking met hulpdiensten) Met name het bestrijden van illegale handel in alcohol en drugs als aandachtspunt vinden we belangrijk. Met name in het kader van het bevorderen van NIX18. Daarnaast is het uitermate belangrijk om de vraag naar die alcohol en drugs preventief te minimaliseren. Voorlichting en meningsvorming voor en door jongeren is hierbij een belangrijk middel. Net als dat de gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seksueel contact met elkaar hebben naar 18 jaar is gegaan, zou daar zeker voor het met mate drinken van alcohol en afzien van het gebruik van drugs nog veel te winnen zijn. Vooral in kader van het uiteindelijk Welzijn van de jongeren nu en later. Het wordt tijd de erfenis van de flower power generatie van ons af te schudden.

(Sociaal domein - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) Qua schuldhulpverlening valt er nog veel te winnen, door hier vroeg signalering, qua betalingsachterstand, via instanties die voorzien in een basisbehoefte in te zetten. Denk aan wonen, levering gas en elektra, water, … De huidige invulling schiet hier duidelijk nog in tekort. Voorkomen van hogere schulden is altijd beter dan ze moeten inlossen / kwijtschelden.

(Verkeer en vervoer, bereikbaarheid en mobiliteit) Met grote interesse blijven we hier de initiatieven vanuit het college volgen, maar zullen zeker als CU de nodige initiatieven nemen om tot verbeteringen te komen.

[Nieuw beleid en nadere uitvoering] Van al deze mooie aandachtspunten om nieuw beleid vast te stellen, om tot uitvoering over te kunnen gaan, mist nog inzicht in prioriteitsstelling. Wanneer worden voor de verschillende onderwerpen de beleidsplannen gepresenteerd en nog belangrijker voor de inwoners is wanneer de uitvoering gestart kan worden. Duidelijkheid voor de zomer over in ieder geval de oplevermomenten van de verschillende op te stellen beleidsplannen zou een belangrijke toezegging zijn naar de raad en de inwoners.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.