Woensdag 26 juni heeft Roel Kamphuis als Raadslid voor de ChristenUnie weer actief inbreng gegeven tijdens de mening vormende raadsvergadering. Goed om de aandacht te leggen bij de moties en amendementen die de verschillende partijen inbrachten. Het politieke praatje heeft iedere partij schriftelijk gedeeld. Lees hier die van de ChristenUnie:
35 documenten
Algemene Beschouwingen 2019 - Perspectief nota
ChristenUnie Gooise Meren 09-09-2019 17:20
Algemene Beschouwingen 2019 - Perspectief nota
ChristenUnie Gooise Meren 09-09-2019 17:20
Woensdag 26 juni heeft Roel Kamphuis als Raadslid voor de ChristenUnie weer actief inbreng gegeven tijdens de mening vormende raadsvergadering. Goed om de aandacht te leggen bij de moties en amendementen die de verschillende partijen inbrachten. Het politieke praatje heeft iedere partij schriftelijk gedeeld. Lees hier die van de ChristenUnie:
Algemene Beschouwingen 2019 - Perspectief nota
ChristenUnie Gooise Meren 09-09-2019 17:20
Woensdag 26 juni heeft Roel Kamphuis als Raadslid voor de ChristenUnie weer actief inbreng gegeven tijdens de mening vormende raadsvergadering. Goed om de aandacht te leggen bij de moties en amendementen die de verschillende partijen inbrachten. Het politieke praatje heeft iedere partij schriftelijk gedeeld. Lees hier die van de ChristenUnie:
Dit is een hele interessante optie, ...
ChristenUnie Gooise Meren 15-07-2019 10:46
Dit is een hele interessante optie, die structureel kan helpen. Er wordt aan oorzaak- i.p.v. symptoombestrijding gedaan. (Even zwart-wit gesteld)
Een kind uit huis plaatsen is traumatisch en zelden een oplossing voor ernstige problemen in een gezin, vindt jeugdhulpinstelling Accare. Daarom we...
Om met elkaar over te hebben. Mooi ...
ChristenUnie Gooise Meren 01-12-2018 09:42
Om met elkaar over te hebben. Mooi verwoord door Don Ceder.
Deze week is de Week van het Leven. Met de campagne ‘Open je ogen voor het ongeboren leven’ wordt aandacht gevraagd voor de Nederlandse abortusgrens van 24 weken (5,5 maanden zwangerschap). Ik heb 6 jaar geleden in mijn afstudeeronderzoek gedaan naar deze 24 weken grens en hoe het juridisch is geregeld. Abortus is en blijft 1 van de moeilijkste onderwerpen om over te praten in Nederland.. en toch probeer ik het bespreekbaar te maken omdat elk leven waardevol is en ik vind dat we het gesprek als samenleving met elkaar respectvol moeten kunnen voeren. - 24 weken Grens In Nederland mag een abortus onder voorwaarden tot een bepaalde grens uitgevoerd worden. Deze grens is volgens de wet de levensvatbaarheidsgrens (het moment waarop kinderen na een (vroeg)geboorte zelfstandig buiten de baarmoeder kunnen overleven). Het is een misverstand dat wet spreekt over een 24 weken grens. In het desbetreffende wetsartikel, artikel 82a Wetboek van Strafrecht (Sr), staat iets anders: Artikel 82a Sr: ‘Onder een ander, of een kind bij of kort na de geboorte, van het leven beroven wordt begrepen: het doden van een vrucht die naar redelijkerwijs verwacht mag worden, in staat is buiten het moederlichaam in leven te blijven.’ In 1983 is de Wet Afbreking Zwangerschap (WAZ) aangenomen door de Tweede Kamer. In de (memorie van) toelichting van deze wet stond de volgende uitleg: ‘ (..) het doden van een vrucht die naar redelijkerwijs verwacht mag worden in staat is buiten het moederlichaam in leven te blijven. Deze laatste formulering is aldus gekozen, omdat het levensvatbaar zijn van een vrucht pas onomstotelijk kan worden vastgesteld, nadat deze levend ter wereld is gebracht en – mogelijk dankzij de geboden medische verzorging – in leven is gebleven. Waar het dus om gaat, is dat het doden van een vrucht op zodanig tijdstip, dat zij naar ervaringsregels, gezien de stand van de medische wetenschap, een redelijke kans maakte – ter wereld gekomen – in leven te blijven, wordt gelijkgesteld aan opzettelijke levensberoving en aan een misdrijf tegen het leven gericht, als bedoeld in Titel XIX van het Tweede boek van het Wetboek van Strafrecht.’ De wetgever heeft dus bij het invoeren van de WAZ geen onveranderlijke abortusgrens van 24 weken bedoeld. ‘24 weken’ wordt ook helemaal niet genoemd in het wetsartikel. Waar komt dit getal dan vandaan? Na onderzoek naar de levensvatbaarheid toendertijd is, op grond van medische inzichten op dat moment, vastgesteld dat de levensvatbaarheid toen op 24 weken stond. De wetgever licht deze keus toe in de Memorie van Toelichting: ‘Wat betreft de nadere precisering van de zwangerschapsduur waarbij aangenomen moet worden dat de vrucht levensvatbaar is, dient overwogen te worden dat bij de huidige stand van de medische wetenschap vruchten van minder dan 24 weken als niet levensvatbaar beschouwd worden..‘ De 24 weken grens zoals wij die nu kennen, is dus een momentopname van de toenmalige stand van de medische wetenschap in 1978. De wet heeft echter een andere grens, namelijk de levensvatbaarheidsgrens, ongeacht wanneer levensvatbaarheid mogelijk zou kunnen zijn. In de laatste 35 jaar is er zoals u zich kunt voorstellen grote vooruitgang geboekt binnen de medische wetenschap, waardoor er al jaren levensvatbare kinderen onder 24 weken worden geboren. In april 2011 verscheen er in de media een nieuwsbericht omtrent de geboorte van een Duits meisje genaamd Frieda Mangold. Frieda kwam op 7 november 2010 na een zwangerschap van 21 weken en 5 dagen levensvatbaar ter wereld. Vandaag de dag is zij kerngezond verklaard door haar artsen. Dat Frieda het overleefde was geen eenmalig incident; over de gehele wereld worden er jaarlijks vele levensvatbare kinderen geboren onder de 24 weken. In 2014 is in Texas Lyla Stensrud na 21 weken en 4 dagen geboren en ook zij is kerngezond; hiermee is Lyla het jongste (gedocumenteerde) kind ooit dat levensvatbaar ter wereld is gekomen. Dit alles betekent niet dat vroeggeboortes tegenwoordig gevrijwaard zijn van complicaties. Statistisch gezien is de kans op overleven bij zo een vroege geboorte klein. Ook is de kans op blijvende complicaties veel groter naarmate een kind eerder ter wereld komt. De kinderen die het overleven tonen echter wel aan dat de levensvatbaarheidsgrens onder de 24 weken ligt en dat de overheid volgens haar eigen wetgeving zou moeten beschermen. Concluderend is het Nederlands abortusbeleid momenteel dus in strijd is met de tekst van de Nederlandse wet. Ethisch gezien is er, ook bij voorstanders van een vrije abortus tot de levensvatbaarheidsgrens, een hele ingewikkelde ontstaan waarbij potentieel levensvatbare kinderen geaborteerd kunnen worden, iets wat de wetgever en de Tweede Kamer juist beoogde te voorkomen. Een aanpassing lijkt daarom na 35 jaar nodig om zo weer in lijn te komen met wat de wetgever destijds beoogde. Het verschuiven van de 24 weken grens is natuurlijk niet dè oplossing en antwoord op een veel bredere discussie die we als maatschappij met elkaar zouden moeten voeren, namelijk die van de waarde van het (ongeboren) leven. Er worden in Nederland jaarlijks zo een 30.000 abortussen uitgevoerd en ongeveer 1 op de 7 zwangerschappen in Nederland eindigt in een abortus. Ik denk dat deze cijfers een maatschappelijk gesprek rechtvaardigen. Het aanpassen van de 24 weken grens zorgt ervoor dat de bescherming van het ongeboren leven zoals Nederland deze heeft verankerd in wetgeving op de juiste wijze wordt gerespecteerd. Daar kan geen enkel persoon, ongeacht politieke kleur, op tegen zijn lijkt mij. Ik hoop dat we anno 2018 als samenleving en politiek klaar voor zijn om met elkaar een goed en respectvol gesprek te voeren over de beschermwaardigheid van het (ongeboren) leven.
Hoe houden we onze jongeren ...
ChristenUnie Gooise Meren 23-09-2018 19:31
Hoe houden we onze jongeren weerbaar? ....
Christelijke opvoeders volgen steeds meer het seculiere ideaal van een succesvol, pijnloos leven, zeggen experts. Raken jongeren hun weerbaarheid kwijt? En is dat erg? De Nieuwe Koers organiseert, in samenwerking met JOP, Jong Protestant (PKN), de Christelijke Hogeschool Ede, de Evangelische Hogesch...
Geef jij b.v. een gezin ook een ...
ChristenUnie Gooise Meren 14-09-2018 18:45
Geef jij b.v. een gezin ook een pakket waar ze zich een week mee kunnen voeden?
Ieder kind verdient een eerlijke kans. Help je mee om kinderen een gezonde start te geven, de kans om te leren en ze te beschermen tegen onrecht en gevaar?
Reactie CU Gooise Meren op coalitieakkoord
ChristenUnie Gooise Meren 18-06-2018 08:23
Als ChristenUnie Gooise Meren zien we uit naar de samenwerking in de raad en met het college om het Welzijn van de inwoners te bevorderen. Of zoals de titel van het coalitieakkoord zegt: Samen werken aan een duurzaam, sociale, veilig en vitaal Gooise Meren. Met name voor en met de inwoners, want daar gaat het met name om.
[Speerpunten] Duidelijke speerpunten, maar wanneer kunnen de inwoners resultaten qua uitvoering verwachten. Wat is de politieke agenda? Wanneer kunnen we de eerste contouren van het college uitvoeringsprogramma verwachten met concrete activiteiten en heldere beleidsdoelen? [Duurzaamheid] Nog niet definitief, maar de uitspraak is dat vanaf 1 juli dit jaar (en niet 1 juli 2019) er door gemeenten geen vergunningen meer afgegeven mogen worden voor aansluiten van woningen op gas. Een behoorlijke uitdaging. Er zijn relatief kleine ontwikkelingen belegd via Sneller, Samen, Duurzaam, maar lopen we als gemeente niet achter in bijvoorbeeld de realisatie van warmtenetten? Er zijn nu subsidieronden van de overheid om als gemeente op in te schrijven. In Zuid Holland zijn bijvoorbeeld Dordrecht en Sliedrecht al aan het realiseren en in Noord Holland is Purmerend goed op weg. Dit vraagt op korte termijn om de benodigde heldere beleidsdoelen en concrete activiteiten voor de vergunningen die vanaf 1 juli niet meer verleend mogen worden. Voor 1 juli kan een bestande wijk aangedragen worden om met overheidssubsidie gasvrij te worden.
(Burgerparticipatie – zeggenschap) Burgerparticipatie is belangrijk, wel willen we als ChristenUnie benadrukken dat zeggenschap bij de Raad, het College en de ambtenaren hoort te liggen. De ervaring leert dat bijvoorbeeld individuele inwoners, belangenverenigingen zeker goede ideeën inbrengen en kritische vragen stellen. Daarmee wordt de belangenafweging in de Raad, het College en de ambtenaren gevoed, daarbij is het van belang ook de inbreng van de zwijgende meerderheid boven tafel te krijgen. Een belangrijke uitdaging ten opzichte van de op dit moment toegepaste vormen van burgerparticipatie.
(Burgerparticipatie – jeugd betrekken bij de politiek) Ten op zichtte van de inbreng van de jeugd rijst de vraag in hoeverre de input vanuit het boek: ‘Power to the Puber’, aangeboden door jongeren van Stad-Gooi, in het coalitieakkoord terecht is gekomen. [Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Voor bijvoorbeeld gebouw de Vonk (Ruimtelijke projecten) staat ook de vraag vanuit Stad-Gooi om er een Pop-up chilll plek voor jongeren van 18- te kunnen vestigen. Met NIX18 als uitgangspunt, aangezien blijkbaar een uitgangsgelegenheid zonder alcohol niet rendabel te exploiteren valt.]
(Kwaliteit leefomgeving) We zijn enthousiast over de toezegging dat er meer inspanningen toegezegd zijn voor het toetsen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Met name qua ervaren geluidshinder. (Lasten voor inwoners) In het kader van de lasten voor inwoners vinden we het een positief punt dat grote subsidies doorgelicht gaan worden. Vragen als wat is de eigen bijdrage van een gebruiker van een grote subsidie ontvanger, wat is de bijdrage van de gemeente, hoeveel gebruikers zijn er en wat is de bijdrage aan de samenleving qua bevordering van het Welzijn van de gebruikers? Daarnaast is het van belang wat de mate van geboden betaald en/of vrijwilligerswerk is een belangrijk aspect.
(Lasten voor inwoners) Met de stijgende WOZ waarden van de woningen in Gooise Meren, stijgt de OZB voor de inwoners in absolute zin. Wordt de opbrengst uit de OZB gelijk gehouden, wat een dalend percentage ten opzichte van de WOZ-waarde betekend? Of … wordt er van uit gegaan dat de meeropbrengst in ieder geval de komende 3 jaar nodig is, wat wel een lastenverhoging voor de inwoners betekend.
(Werkgelegenheid en vestigingsklimaat) We juichen het toe dat er initiatieven ontplooid gaan worden om bedrijven als van Walraven aan de Vaartweg, in nauw overleg, uit een woonwijk te plaatsen.[Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Aandacht voor statushouders en arbeidsintegratie is belangrijk om het veroordeeld zijn tot in de bijstand blijven zitten op te heffen.]
(Toerisme en recreatie - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) In het kader van duurzame watersport is het goed om bij de provincie te pleiten voor beperkte toegang qua vaartuigen tot de Naardertrekvaart, de nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer en de aan te leggen passantenhaven bij Naarden Vesting. (Ruimtelijke projecten: Naarden buiten de vesting) Een beperking tot, bij voorkeur elektrische, sloepen met een nog vast te stellen lengte, breedte en hoogte. Deze beperking kan een onbelemmerde doorvaart betekenen voor deze vaartuigen en een minimale tot geen overlast voor alle verkeer dat gebruik maakt van de bestaande en eventueel aan te passen bruggen. In principe is de enige te nemen hindernis daarmee de sluis bij Muiden of de sluis bij de jachthaven van Naarden (bij Naardereiland). Dit komt ook overeen met de motivatie van de provincie om de nieuwe vaarverbinding aan te leggen: “Voor kleine open boten (‘sloepen’) is het IJmeer bij stevige wind te gevaarlijk. Golven slaan over het boord of doen de boot omslaan. De nieuwe vaarverbinding maakt het mogelijk de (beschutte) Randmeren te bereiken vanaf de Vecht en omgekeerd”. In de laatste nieuwsbrief van het projectteam wordt ook gesproken over kleine kajuitjachten.
(Wonen) Het streven naar alternatieve en creatieve oplossingen om de druk op de sociale woningmarkt te verlichten klinkt nog erg open. Wat biedt dat concreet qua stimulering van de doorstroming en het vergroten van kansen voor starters op de woningmarkt? Het college is echt aan zet om de realisatie van meer sociale, betaalbare woningbouw af te dwingen. Projectontwikkelaars geven aan dat het vooraf stellen van randvoorwaarden in relatie tot realisatie van het aantal sociale betaalbare woningen noodzakelijk is. Voor Crailo (Ruimtelijke projecten) zijn die vastgelegd. Een creatieve oplossing hier is om te compenseren wat in andere projecten (veel) te weinig is gerealiseerd. Met de woningbouwverenigingen dringt CU aan op het zoeken naar een alternatieve verdeling dan de 1/3, 1/3, 1/3 die nu gepland staat. Zeker in de dure sector wordt er in verhouding veel teveel gebouwd in gemeente Gooise Meren.
(Preventie – Overbelasting mantelzorgers en Eenzaamheid) Belangrijke CU aandachtspunten als Overbelasting van mantelzorgers en Eenzaamheid zijn goed om terug te lezen in het coalitieakkoord. Belangrijke vraag voor ons daarbij is wanneer de gestelde plannen in de raad verwacht kunnen worden bij voorkeur dit jaar nog, zodat inwoners in 2019 de vruchten van deze plannen kunnen plukken. (Eenzaamheid) Zeker qua sociale samenhang stimuleren en activeren in een buurt zijn ontmoetingsplekken op buurt niveau van belang. De Westereng in Bussum kun je bijvoorbeeld al in 6 buurten verdelen om de schaalgrootte van mogelijke ter ervaren sociale samenhang aan te geven. Dat betekend 6 kleinschalige ontmoetingsplekken in de buurt. Het inloophuis / Huiskamer idee. Een motie voor een Pilot is hiervoor ingediend. (Met bijlage beeldvorming buurten)
(Preventieve maatregelen opvoed- en opgroeiproblematiek) Vanuit de RegioGV: Allerlei maatregelen om het aangewezen zijn op specialistische jeugdhulp te verminderen hebben nog geen resultaat opgeleverd. Het blijkt dat vroeger signaleren van benodigde hulp de vraag naar die specialistische hulp nog niet minder maakt. CU gelooft dat vermindering van de vraag alleen mogelijk is door de oorzaak van de benodigde hulp aan te pakken. Pak niet alleen het symptoom aan, de hulpvraag, maar bestrijd preventief de oorzaak van de vraag naar hulp. Help de bewust of onbewuste veroorzakers.
(Veiligheid – Effectieve handhaving en goede samenwerking met hulpdiensten) Met name het bestrijden van illegale handel in alcohol en drugs als aandachtspunt vinden we belangrijk. Met name in het kader van het bevorderen van NIX18. Daarnaast is het uitermate belangrijk om de vraag naar die alcohol en drugs preventief te minimaliseren. Voorlichting en meningsvorming voor en door jongeren is hierbij een belangrijk middel. Net als dat de gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seksueel contact met elkaar hebben naar 18 jaar is gegaan, zou daar zeker voor het met mate drinken van alcohol en afzien van het gebruik van drugs nog veel te winnen zijn. Vooral in kader van het uiteindelijk Welzijn van de jongeren nu en later. Het wordt tijd de erfenis van de flower power generatie van ons af te schudden.
(Sociaal domein - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) Qua schuldhulpverlening valt er nog veel te winnen, door hier vroeg signalering, qua betalingsachterstand, via instanties die voorzien in een basisbehoefte in te zetten. Denk aan wonen, levering gas en elektra, water, … De huidige invulling schiet hier duidelijk nog in tekort. Voorkomen van hogere schulden is altijd beter dan ze moeten inlossen / kwijtschelden.
(Verkeer en vervoer, bereikbaarheid en mobiliteit) Met grote interesse blijven we hier de initiatieven vanuit het college volgen, maar zullen zeker als CU de nodige initiatieven nemen om tot verbeteringen te komen.
[Nieuw beleid en nadere uitvoering] Van al deze mooie aandachtspunten om nieuw beleid vast te stellen, om tot uitvoering over te kunnen gaan, mist nog inzicht in prioriteitsstelling. Wanneer worden voor de verschillende onderwerpen de beleidsplannen gepresenteerd en nog belangrijker voor de inwoners is wanneer de uitvoering gestart kan worden. Duidelijkheid voor de zomer over in ieder geval de oplevermomenten van de verschillende op te stellen beleidsplannen zou een belangrijke toezegging zijn naar de raad en de inwoners.
Reactie CU Gooise Meren op coalitieakkoord
ChristenUnie Gooise Meren 18-06-2018 08:23
Als ChristenUnie Gooise Meren zien we uit naar de samenwerking in de raad en met het college om het Welzijn van de inwoners te bevorderen. Of zoals de titel van het coalitieakkoord zegt: Samen werken aan een duurzaam, sociale, veilig en vitaal Gooise Meren. Met name voor en met de inwoners, want daar gaat het met name om.
[Speerpunten] Duidelijke speerpunten, maar wanneer kunnen de inwoners resultaten qua uitvoering verwachten. Wat is de politieke agenda? Wanneer kunnen we de eerste contouren van het college uitvoeringsprogramma verwachten met concrete activiteiten en heldere beleidsdoelen? [Duurzaamheid] Nog niet definitief, maar de uitspraak is dat vanaf 1 juli dit jaar (en niet 1 juli 2019) er door gemeenten geen vergunningen meer afgegeven mogen worden voor aansluiten van woningen op gas. Een behoorlijke uitdaging. Er zijn relatief kleine ontwikkelingen belegd via Sneller, Samen, Duurzaam, maar lopen we als gemeente niet achter in bijvoorbeeld de realisatie van warmtenetten? Er zijn nu subsidieronden van de overheid om als gemeente op in te schrijven. In Zuid Holland zijn bijvoorbeeld Dordrecht en Sliedrecht al aan het realiseren en in Noord Holland is Purmerend goed op weg. Dit vraagt op korte termijn om de benodigde heldere beleidsdoelen en concrete activiteiten voor de vergunningen die vanaf 1 juli niet meer verleend mogen worden. Voor 1 juli kan een bestande wijk aangedragen worden om met overheidssubsidie gasvrij te worden.
(Burgerparticipatie – zeggenschap) Burgerparticipatie is belangrijk, wel willen we als ChristenUnie benadrukken dat zeggenschap bij de Raad, het College en de ambtenaren hoort te liggen. De ervaring leert dat bijvoorbeeld individuele inwoners, belangenverenigingen zeker goede ideeën inbrengen en kritische vragen stellen. Daarmee wordt de belangenafweging in de Raad, het College en de ambtenaren gevoed, daarbij is het van belang ook de inbreng van de zwijgende meerderheid boven tafel te krijgen. Een belangrijke uitdaging ten opzichte van de op dit moment toegepaste vormen van burgerparticipatie.
(Burgerparticipatie – jeugd betrekken bij de politiek) Ten op zichtte van de inbreng van de jeugd rijst de vraag in hoeverre de input vanuit het boek: ‘Power to the Puber’, aangeboden door jongeren van Stad-Gooi, in het coalitieakkoord terecht is gekomen. [Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Voor bijvoorbeeld gebouw de Vonk (Ruimtelijke projecten) staat ook de vraag vanuit Stad-Gooi om er een Pop-up chilll plek voor jongeren van 18- te kunnen vestigen. Met NIX18 als uitgangspunt, aangezien blijkbaar een uitgangsgelegenheid zonder alcohol niet rendabel te exploiteren valt.]
(Kwaliteit leefomgeving) We zijn enthousiast over de toezegging dat er meer inspanningen toegezegd zijn voor het toetsen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Met name qua ervaren geluidshinder. (Lasten voor inwoners) In het kader van de lasten voor inwoners vinden we het een positief punt dat grote subsidies doorgelicht gaan worden. Vragen als wat is de eigen bijdrage van een gebruiker van een grote subsidie ontvanger, wat is de bijdrage van de gemeente, hoeveel gebruikers zijn er en wat is de bijdrage aan de samenleving qua bevordering van het Welzijn van de gebruikers? Daarnaast is het van belang wat de mate van geboden betaald en/of vrijwilligerswerk is een belangrijk aspect.
(Lasten voor inwoners) Met de stijgende WOZ waarden van de woningen in Gooise Meren, stijgt de OZB voor de inwoners in absolute zin. Wordt de opbrengst uit de OZB gelijk gehouden, wat een dalend percentage ten opzichte van de WOZ-waarde betekend? Of … wordt er van uit gegaan dat de meeropbrengst in ieder geval de komende 3 jaar nodig is, wat wel een lastenverhoging voor de inwoners betekend.
(Werkgelegenheid en vestigingsklimaat) We juichen het toe dat er initiatieven ontplooid gaan worden om bedrijven als van Walraven aan de Vaartweg, in nauw overleg, uit een woonwijk te plaatsen.[Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Aandacht voor statushouders en arbeidsintegratie is belangrijk om het veroordeeld zijn tot in de bijstand blijven zitten op te heffen.]
(Toerisme en recreatie - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) In het kader van duurzame watersport is het goed om bij de provincie te pleiten voor beperkte toegang qua vaartuigen tot de Naardertrekvaart, de nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer en de aan te leggen passantenhaven bij Naarden Vesting. (Ruimtelijke projecten: Naarden buiten de vesting) Een beperking tot, bij voorkeur elektrische, sloepen met een nog vast te stellen lengte, breedte en hoogte. Deze beperking kan een onbelemmerde doorvaart betekenen voor deze vaartuigen en een minimale tot geen overlast voor alle verkeer dat gebruik maakt van de bestaande en eventueel aan te passen bruggen. In principe is de enige te nemen hindernis daarmee de sluis bij Muiden of de sluis bij de jachthaven van Naarden (bij Naardereiland). Dit komt ook overeen met de motivatie van de provincie om de nieuwe vaarverbinding aan te leggen: “Voor kleine open boten (‘sloepen’) is het IJmeer bij stevige wind te gevaarlijk. Golven slaan over het boord of doen de boot omslaan. De nieuwe vaarverbinding maakt het mogelijk de (beschutte) Randmeren te bereiken vanaf de Vecht en omgekeerd”. In de laatste nieuwsbrief van het projectteam wordt ook gesproken over kleine kajuitjachten.
(Wonen) Het streven naar alternatieve en creatieve oplossingen om de druk op de sociale woningmarkt te verlichten klinkt nog erg open. Wat biedt dat concreet qua stimulering van de doorstroming en het vergroten van kansen voor starters op de woningmarkt? Het college is echt aan zet om de realisatie van meer sociale, betaalbare woningbouw af te dwingen. Projectontwikkelaars geven aan dat het vooraf stellen van randvoorwaarden in relatie tot realisatie van het aantal sociale betaalbare woningen noodzakelijk is. Voor Crailo (Ruimtelijke projecten) zijn die vastgelegd. Een creatieve oplossing hier is om te compenseren wat in andere projecten (veel) te weinig is gerealiseerd. Met de woningbouwverenigingen dringt CU aan op het zoeken naar een alternatieve verdeling dan de 1/3, 1/3, 1/3 die nu gepland staat. Zeker in de dure sector wordt er in verhouding veel teveel gebouwd in gemeente Gooise Meren.
(Preventie – Overbelasting mantelzorgers en Eenzaamheid) Belangrijke CU aandachtspunten als Overbelasting van mantelzorgers en Eenzaamheid zijn goed om terug te lezen in het coalitieakkoord. Belangrijke vraag voor ons daarbij is wanneer de gestelde plannen in de raad verwacht kunnen worden bij voorkeur dit jaar nog, zodat inwoners in 2019 de vruchten van deze plannen kunnen plukken. (Eenzaamheid) Zeker qua sociale samenhang stimuleren en activeren in een buurt zijn ontmoetingsplekken op buurt niveau van belang. De Westereng in Bussum kun je bijvoorbeeld al in 6 buurten verdelen om de schaalgrootte van mogelijke ter ervaren sociale samenhang aan te geven. Dat betekend 6 kleinschalige ontmoetingsplekken in de buurt. Het inloophuis / Huiskamer idee. Een motie voor een Pilot is hiervoor ingediend. (Met bijlage beeldvorming buurten)
(Preventieve maatregelen opvoed- en opgroeiproblematiek) Vanuit de RegioGV: Allerlei maatregelen om het aangewezen zijn op specialistische jeugdhulp te verminderen hebben nog geen resultaat opgeleverd. Het blijkt dat vroeger signaleren van benodigde hulp de vraag naar die specialistische hulp nog niet minder maakt. CU gelooft dat vermindering van de vraag alleen mogelijk is door de oorzaak van de benodigde hulp aan te pakken. Pak niet alleen het symptoom aan, de hulpvraag, maar bestrijd preventief de oorzaak van de vraag naar hulp. Help de bewust of onbewuste veroorzakers.
(Veiligheid – Effectieve handhaving en goede samenwerking met hulpdiensten) Met name het bestrijden van illegale handel in alcohol en drugs als aandachtspunt vinden we belangrijk. Met name in het kader van het bevorderen van NIX18. Daarnaast is het uitermate belangrijk om de vraag naar die alcohol en drugs preventief te minimaliseren. Voorlichting en meningsvorming voor en door jongeren is hierbij een belangrijk middel. Net als dat de gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seksueel contact met elkaar hebben naar 18 jaar is gegaan, zou daar zeker voor het met mate drinken van alcohol en afzien van het gebruik van drugs nog veel te winnen zijn. Vooral in kader van het uiteindelijk Welzijn van de jongeren nu en later. Het wordt tijd de erfenis van de flower power generatie van ons af te schudden.
(Sociaal domein - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) Qua schuldhulpverlening valt er nog veel te winnen, door hier vroeg signalering, qua betalingsachterstand, via instanties die voorzien in een basisbehoefte in te zetten. Denk aan wonen, levering gas en elektra, water, … De huidige invulling schiet hier duidelijk nog in tekort. Voorkomen van hogere schulden is altijd beter dan ze moeten inlossen / kwijtschelden.
(Verkeer en vervoer, bereikbaarheid en mobiliteit) Met grote interesse blijven we hier de initiatieven vanuit het college volgen, maar zullen zeker als CU de nodige initiatieven nemen om tot verbeteringen te komen.
[Nieuw beleid en nadere uitvoering] Van al deze mooie aandachtspunten om nieuw beleid vast te stellen, om tot uitvoering over te kunnen gaan, mist nog inzicht in prioriteitsstelling. Wanneer worden voor de verschillende onderwerpen de beleidsplannen gepresenteerd en nog belangrijker voor de inwoners is wanneer de uitvoering gestart kan worden. Duidelijkheid voor de zomer over in ieder geval de oplevermomenten van de verschillende op te stellen beleidsplannen zou een belangrijke toezegging zijn naar de raad en de inwoners.
Reactie CU Gooise Meren op coalitieakkoord
ChristenUnie Gooise Meren 18-06-2018 08:23
Als ChristenUnie Gooise Meren zien we uit naar de samenwerking in de raad en met het college om het Welzijn van de inwoners te bevorderen. Of zoals de titel van het coalitieakkoord zegt: Samen werken aan een duurzaam, sociale, veilig en vitaal Gooise Meren. Met name voor en met de inwoners, want daar gaat het met name om.
[Speerpunten] Duidelijke speerpunten, maar wanneer kunnen de inwoners resultaten qua uitvoering verwachten. Wat is de politieke agenda? Wanneer kunnen we de eerste contouren van het college uitvoeringsprogramma verwachten met concrete activiteiten en heldere beleidsdoelen? [Duurzaamheid] Nog niet definitief, maar de uitspraak is dat vanaf 1 juli dit jaar (en niet 1 juli 2019) er door gemeenten geen vergunningen meer afgegeven mogen worden voor aansluiten van woningen op gas. Een behoorlijke uitdaging. Er zijn relatief kleine ontwikkelingen belegd via Sneller, Samen, Duurzaam, maar lopen we als gemeente niet achter in bijvoorbeeld de realisatie van warmtenetten? Er zijn nu subsidieronden van de overheid om als gemeente op in te schrijven. In Zuid Holland zijn bijvoorbeeld Dordrecht en Sliedrecht al aan het realiseren en in Noord Holland is Purmerend goed op weg. Dit vraagt op korte termijn om de benodigde heldere beleidsdoelen en concrete activiteiten voor de vergunningen die vanaf 1 juli niet meer verleend mogen worden. Voor 1 juli kan een bestande wijk aangedragen worden om met overheidssubsidie gasvrij te worden.
(Burgerparticipatie – zeggenschap) Burgerparticipatie is belangrijk, wel willen we als ChristenUnie benadrukken dat zeggenschap bij de Raad, het College en de ambtenaren hoort te liggen. De ervaring leert dat bijvoorbeeld individuele inwoners, belangenverenigingen zeker goede ideeën inbrengen en kritische vragen stellen. Daarmee wordt de belangenafweging in de Raad, het College en de ambtenaren gevoed, daarbij is het van belang ook de inbreng van de zwijgende meerderheid boven tafel te krijgen. Een belangrijke uitdaging ten opzichte van de op dit moment toegepaste vormen van burgerparticipatie.
(Burgerparticipatie – jeugd betrekken bij de politiek) Ten op zichtte van de inbreng van de jeugd rijst de vraag in hoeverre de input vanuit het boek: ‘Power to the Puber’, aangeboden door jongeren van Stad-Gooi, in het coalitieakkoord terecht is gekomen. [Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Voor bijvoorbeeld gebouw de Vonk (Ruimtelijke projecten) staat ook de vraag vanuit Stad-Gooi om er een Pop-up chilll plek voor jongeren van 18- te kunnen vestigen. Met NIX18 als uitgangspunt, aangezien blijkbaar een uitgangsgelegenheid zonder alcohol niet rendabel te exploiteren valt.]
(Kwaliteit leefomgeving) We zijn enthousiast over de toezegging dat er meer inspanningen toegezegd zijn voor het toetsen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Met name qua ervaren geluidshinder. (Lasten voor inwoners) In het kader van de lasten voor inwoners vinden we het een positief punt dat grote subsidies doorgelicht gaan worden. Vragen als wat is de eigen bijdrage van een gebruiker van een grote subsidie ontvanger, wat is de bijdrage van de gemeente, hoeveel gebruikers zijn er en wat is de bijdrage aan de samenleving qua bevordering van het Welzijn van de gebruikers? Daarnaast is het van belang wat de mate van geboden betaald en/of vrijwilligerswerk is een belangrijk aspect.
(Lasten voor inwoners) Met de stijgende WOZ waarden van de woningen in Gooise Meren, stijgt de OZB voor de inwoners in absolute zin. Wordt de opbrengst uit de OZB gelijk gehouden, wat een dalend percentage ten opzichte van de WOZ-waarde betekend? Of … wordt er van uit gegaan dat de meeropbrengst in ieder geval de komende 3 jaar nodig is, wat wel een lastenverhoging voor de inwoners betekend.
(Werkgelegenheid en vestigingsklimaat) We juichen het toe dat er initiatieven ontplooid gaan worden om bedrijven als van Walraven aan de Vaartweg, in nauw overleg, uit een woonwijk te plaatsen.[Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Aandacht voor statushouders en arbeidsintegratie is belangrijk om het veroordeeld zijn tot in de bijstand blijven zitten op te heffen.]
(Toerisme en recreatie - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) In het kader van duurzame watersport is het goed om bij de provincie te pleiten voor beperkte toegang qua vaartuigen tot de Naardertrekvaart, de nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer en de aan te leggen passantenhaven bij Naarden Vesting. (Ruimtelijke projecten: Naarden buiten de vesting) Een beperking tot, bij voorkeur elektrische, sloepen met een nog vast te stellen lengte, breedte en hoogte. Deze beperking kan een onbelemmerde doorvaart betekenen voor deze vaartuigen en een minimale tot geen overlast voor alle verkeer dat gebruik maakt van de bestaande en eventueel aan te passen bruggen. In principe is de enige te nemen hindernis daarmee de sluis bij Muiden of de sluis bij de jachthaven van Naarden (bij Naardereiland). Dit komt ook overeen met de motivatie van de provincie om de nieuwe vaarverbinding aan te leggen: “Voor kleine open boten (‘sloepen’) is het IJmeer bij stevige wind te gevaarlijk. Golven slaan over het boord of doen de boot omslaan. De nieuwe vaarverbinding maakt het mogelijk de (beschutte) Randmeren te bereiken vanaf de Vecht en omgekeerd”. In de laatste nieuwsbrief van het projectteam wordt ook gesproken over kleine kajuitjachten.
(Wonen) Het streven naar alternatieve en creatieve oplossingen om de druk op de sociale woningmarkt te verlichten klinkt nog erg open. Wat biedt dat concreet qua stimulering van de doorstroming en het vergroten van kansen voor starters op de woningmarkt? Het college is echt aan zet om de realisatie van meer sociale, betaalbare woningbouw af te dwingen. Projectontwikkelaars geven aan dat het vooraf stellen van randvoorwaarden in relatie tot realisatie van het aantal sociale betaalbare woningen noodzakelijk is. Voor Crailo (Ruimtelijke projecten) zijn die vastgelegd. Een creatieve oplossing hier is om te compenseren wat in andere projecten (veel) te weinig is gerealiseerd. Met de woningbouwverenigingen dringt CU aan op het zoeken naar een alternatieve verdeling dan de 1/3, 1/3, 1/3 die nu gepland staat. Zeker in de dure sector wordt er in verhouding veel teveel gebouwd in gemeente Gooise Meren.
(Preventie – Overbelasting mantelzorgers en Eenzaamheid) Belangrijke CU aandachtspunten als Overbelasting van mantelzorgers en Eenzaamheid zijn goed om terug te lezen in het coalitieakkoord. Belangrijke vraag voor ons daarbij is wanneer de gestelde plannen in de raad verwacht kunnen worden bij voorkeur dit jaar nog, zodat inwoners in 2019 de vruchten van deze plannen kunnen plukken. (Eenzaamheid) Zeker qua sociale samenhang stimuleren en activeren in een buurt zijn ontmoetingsplekken op buurt niveau van belang. De Westereng in Bussum kun je bijvoorbeeld al in 6 buurten verdelen om de schaalgrootte van mogelijke ter ervaren sociale samenhang aan te geven. Dat betekend 6 kleinschalige ontmoetingsplekken in de buurt. Het inloophuis / Huiskamer idee. Een motie voor een Pilot is hiervoor ingediend. (Met bijlage beeldvorming buurten)
(Preventieve maatregelen opvoed- en opgroeiproblematiek) Vanuit de RegioGV: Allerlei maatregelen om het aangewezen zijn op specialistische jeugdhulp te verminderen hebben nog geen resultaat opgeleverd. Het blijkt dat vroeger signaleren van benodigde hulp de vraag naar die specialistische hulp nog niet minder maakt. CU gelooft dat vermindering van de vraag alleen mogelijk is door de oorzaak van de benodigde hulp aan te pakken. Pak niet alleen het symptoom aan, de hulpvraag, maar bestrijd preventief de oorzaak van de vraag naar hulp. Help de bewust of onbewuste veroorzakers.
(Veiligheid – Effectieve handhaving en goede samenwerking met hulpdiensten) Met name het bestrijden van illegale handel in alcohol en drugs als aandachtspunt vinden we belangrijk. Met name in het kader van het bevorderen van NIX18. Daarnaast is het uitermate belangrijk om de vraag naar die alcohol en drugs preventief te minimaliseren. Voorlichting en meningsvorming voor en door jongeren is hierbij een belangrijk middel. Net als dat de gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seksueel contact met elkaar hebben naar 18 jaar is gegaan, zou daar zeker voor het met mate drinken van alcohol en afzien van het gebruik van drugs nog veel te winnen zijn. Vooral in kader van het uiteindelijk Welzijn van de jongeren nu en later. Het wordt tijd de erfenis van de flower power generatie van ons af te schudden.
(Sociaal domein - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) Qua schuldhulpverlening valt er nog veel te winnen, door hier vroeg signalering, qua betalingsachterstand, via instanties die voorzien in een basisbehoefte in te zetten. Denk aan wonen, levering gas en elektra, water, … De huidige invulling schiet hier duidelijk nog in tekort. Voorkomen van hogere schulden is altijd beter dan ze moeten inlossen / kwijtschelden.
(Verkeer en vervoer, bereikbaarheid en mobiliteit) Met grote interesse blijven we hier de initiatieven vanuit het college volgen, maar zullen zeker als CU de nodige initiatieven nemen om tot verbeteringen te komen.
[Nieuw beleid en nadere uitvoering] Van al deze mooie aandachtspunten om nieuw beleid vast te stellen, om tot uitvoering over te kunnen gaan, mist nog inzicht in prioriteitsstelling. Wanneer worden voor de verschillende onderwerpen de beleidsplannen gepresenteerd en nog belangrijker voor de inwoners is wanneer de uitvoering gestart kan worden. Duidelijkheid voor de zomer over in ieder geval de oplevermomenten van de verschillende op te stellen beleidsplannen zou een belangrijke toezegging zijn naar de raad en de inwoners.