Nieuws van politieke partijen in Ooststellingwerf over PvdA inzichtelijk

7 documenten

Wethouder Fimke Hijlkema: ‘Je moet iets willen bereiken’

PvdA PvdA Ooststellingwerf 15-09-2020 07:18

Bron: Tekst en foto door Sjoerd Weiland, gepubliceerd in de Haulerwijkster.

Sinds 2018 is Fimke Hijlkema ‘onze’ wethouder in de gemeente Ooststellingwerf. Buiten steekt de eerste zomerstorm op, binnen een gesprek over het wethouderschap, vrijwilligerswerk, de relatie tussen burger en politiek en uiteraard over corona op een moment dat de gemeentepolitiek in roerig vaarwater verkeert… Lees meer door op onderstaande foto te klikken…

https://ooststellingwerf.pvda.nl/nieuws/wethouder-fimke-hijlkema-je-moet-iets-willen-bereiken/

Het bericht Wethouder Fimke Hijlkema: ‘Je moet iets willen bereiken’ verscheen eerst op PvdA Ooststellingwerf.

Bericht aan de leden van de PvdA van de fractievoorzitter en afdelingsvoorzitter.

PvdA PvdA Ooststellingwerf 31-08-2019 18:29

Beste leden, Helaas moeten wij bekend maken dat de PvdA-fractie van onze gemeenteraad afscheid heeft genomen van Simon ter Heide. Het afgelopen half jaar is gebleken dat er te veel meningsverschillen zijn over de inhoudelijke politieke koers, alsmede de toonzetting in het debat, tussen Simon ter Heide enerzijds en de rest van de fractie anderzijds. De fractie is tot de conclusie gekomen dat er een onwerkbare situatie is ontstaan en heeft besloten zonder Simon ter Heide verder gaan. De voorgeschiedenis is dat Simon kort na de verkiezingen, in maart vorig jaar, vanwege ernstige ziekte langere tijd op non-actief heeft gestaan. En juist in die periode kwam de PvdA, voor het eerst na 12 jaar, weer in de coalitie. Alle partijen in de gemeenteraad hebben gezamenlijk een raadsprogramma opgesteld. Dus niet een coalitieprogramma van drie coalitiepartijen, maar een door oppositie- en coalitiepartijen gedragen raadsprogramma werd de basis voor de nieuwe coalitie. Zo is er in enkele maanden tijd een totaal nieuwe politieke realiteit ontstaan. Veel nieuwe raadsleden, een nieuwe coalitie met een PvdA wethouder en een PvdA-fractie met 3 nieuwe leden. En we waren geen oppositiepartij meer, maar een coalitiepartij in een collegiaal werkende gemeenteraad. In november keerde Simon terug in de politiek en hebben wij hem met open armen ontvangen in de fractie. Het werd echter al gauw duidelijk dat Simon moeite had om aan de totaal nieuwe situatie te wennen. Steeds vaker bleek dat Simon´s mening sterk afweek van de andere fractieleden en daar hebben we dan ook de nodige discussies over gevoerd. Ondanks vele pogingen om op één lijn te komen, bleven de meningsverschillen helaas opspelen. Uiteindelijk leidde dat zelfs tot toenemende spanningen en demotivatie bij individuele fractie- en commissieleden. Over de zomer heeft fractievoorzitter Jelke Nijboer in samenspraak met het afdelingsbestuur twee prominente leden, te weten Lien Dankbaar en bestuurslid Ype Dijkstra, bereid gevonden om te bemiddelen. Dit heeft echter niet geresulteerd in werkbare oplossingen. Verschillen van inzicht tussen Simon enerzijds en de andere fractieleden anderzijds bleven helaas bestaan. Zodoende is, in overleg met het afdelingsbestuur, het moment gekomen dat de fractie heeft besloten zonder Simon ter Heide verder te gaan. Gezien het feit dat Simon zo’n belangrijke rol heeft gespeeld voor de PvdA Ooststellingwerf is dit een zéér pijnlijke stap; een beslissing die wat ons betreft alleen maar verliezers kent. Fractie en bestuur hebben veel respect, bewondering en dankbaarheid voor het werk dat Simon in de afgelopen jaren voor de PvdA heeft gedaan. Jelke Nijboer, fractievoorzitter Annelies Stolp, afdelingsvoorzitter

Het bericht Bericht aan de leden van de PvdA van de fractievoorzitter en afdelingsvoorzitter. verscheen eerst op PvdA Ooststellingwerf.

Appelscha Regio 3.0 Persoonlijk ...

StellingwerfPlus StellingwerfPlus PvdA Ooststellingwerf 27-02-2019 09:15

Appelscha Regio 3.0 Persoonlijk Afgelopen week luisterde ik naar de radio en hoorde daar een gesprek met een Europarlementariër. Wat me bij is gebleven van het gesprek is dat hij herhaaldelijk benoemde dat er in het Europees parlement dingen soms zo gaan, omdat ze al jaren zo gaan. Hij meldde er ook bij dat hij in veel gevallen het er niet mee eens was en kwam dan ook tot de uitdagende slotconclusie: Als dingen altijd al zo gaan als ze gaan hoeven ze nog niet juist te zijn. Persoonlijk heb ik me in de raadsvergadering van december van vorig jaar me nogal druk gemaakt om een brief die de gemeente had verstuurd over de invoering van Diftar+ nog voor dat er een besluit over was genomen. Brutaal vond ik het en een schop in het kruis van de raad die daarover hoort te beslissen. Wat schetst mijn verbazing nu? Eenzelfde truc haalt de gemeente uit met het sturen van een persbericht op 5 februari met daarin de stelling dat het college de raad voorstelt 3 ton aan de coöperatie te geven en vervolgens te verwijzen naar de voorzitter van de coöperatie. Hulde overigens aan de redacteur van de lokale krant die de juiste informatie hieruit wist te halen. Wat ik bedoel is dat deze mediadruk die ingezet wordt door het college niet gewaardeerd wordt. Opvallend ook, want ze zou me als raadslid moeten kunnen overtuigen met argumenten en niet door stellingen in te nemen die men niet of nauwelijks kan onderbouwen. We zullen eens kijken of we inhoudelijk hier ook wat van kunnen vinden: De coöperatie is opgericht om meer toeristen te trekken naar Appelscha en de directe omgeving. Dat betekent een marketingplan, en een marketingcommunicatieplan. Dat zijn twee grootheden die in elkaars verlengde liggen, maar toch verschillend zijn. Een marketingplan gaat over het ontwikkelen van producten en diensten of het verbeteren van bestaande producten en diensten. Het gaat over doelgroepen (oude en nieuwe), beschikbare media of nieuw ontwikkelen van media. Het gaat over positionering, merkbeleving en prijs. Het plan bevat een matrix waarin de analyse van de klant staat (wie is hij, waar komt hij vandaan, man of vrouw, met of zonder kinderen, leeftijd, besteedbaar vakantiegeld, wat hij vindt van Appelscha, sterke en zwakke punten en dergelijke). Er moet een matrix zijn waarin alle (nieuwe) producten en diensten in zijn opgenomen. Het gaat over mensen (bijvoorbeeld bij te leveren diensten en service) en tenslotte promotie(marketingcommunicatie). De marketingcommunicatie gaat over kennis, houding en gedrag. Meer kennis bij de beoogde doelgroepen over de aangeboden producten en diensten (dus een matrix van doelgroepen en media), en het waarom. Toename van kennis levert een positieve houding op ten opzichte van het gebodene en tenslotte het gedrag (toeristen komen naar Appelscha). Dat laatste is de bottleneck. Je kunt immers kennis aanbieden, een positieve houding bewerkstelligen, maar gedrag laat zich moeilijk sturen. De coöperatie heeft voornamelijk aannames (u weet inmiddels hoe allergisch ik daarvoor ben) en veel theorie opgeschreven. Zo staat er iets in over gele mensen en lime mensen. Er staat niets in over de toerist die de afgelopen jaren naar Appelscha is gekomen. We weten niets van hem en haar. Niet eens hoeveel van hem gele mensen zijn bijvoorbeeld. Het is flut, gebakken lucht en onprofessioneel. Een zogenaamd plan dat die naam niet verdient. Het trekken van meer toeristen in een bepaald jaar, is geen doelstelling. Het trekken van jaarlijks 5000 mensen (te beginnen in 2021), tweeverdieners, tussen 35 en 45 jaar, bovenmodaal, geen kinderen, met liefde voor mountainbiken en zwemmen. Dat is een doelstelling (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden=SMART). U vindt het nergens opgeschreven. Ook de financiële onderbouwing is uitermate zwak. Waarom er een willekeurig communicatiebureau uitgekozen, zijn er geen andere en waarom geen pitch. Het maken en onderhouden van een website is al genoemd in de commissievergadering en is veel en veel te hoog. Dat kan voor een fractie. Aantoonbaar. Een gebiedsregisseur aannemen voor een groot bedrag waarvoor je je zou moeten schamen. En waarom moet hij of zij nu al in dienst. Er staat nauwelijks iets op papier, er is geen samenhangend plan en de nagenoeg geen richting. Ik zou eerst maar eens bovenstaande uitwerken, en pas als de blauwdruk het licht heeft gezien nadenken over nut en onnut van een gebiedsregisseur. Als je een gebouw wil bouwen begin je toch met een idee en een architect, en niet met een opzichter. De coöperatie is een doodgeboren kindje, dat binnen twee jaar met een nieuwe aanvraag voor meer geld komt, zonder te kunnen bogen op resultaat (mijn aanname is namelijk net zoveel waard als de aannames van de coöperatie). En tenslotte nog dit: als in de subsidievoorwaarden klip en klaar staat dat de Bosbergtoren niet (ik herhaal: niet) deel uitmaakt van die subsidie, hoe kan het dan zijn dat de wethouder binnen afzienbare tijd met een plan komt om de die Toren wel over te dragen aan de coöperatie. Ben ik nou zo slim of ... We gaan dan ook graag mee met het amendement van de Partij van de Arbeid waarin een duidelijke voorwaarde wordt gesteld voor eerst maar eens 150 duizend euro en bij nadere bestudering wellicht de rest van het bedrag. Laat maar zien wat je kunt en waarom wij zo vroeg in het politieke seizoen al een beetje afstand moeten doen van de gestelde doelen in ons raadsprogramma. Als we hier dan waarde aan hechten dan blijkt dat in ieder geval niet uit het voorstel dat nu voor ons ligt. Marcel Moes Fractievoorzitter StellingwerfPLUS

Appelscha Regio 3.0

StellingwerfPlus StellingwerfPlus PvdA Ooststellingwerf 27-02-2019 09:09

27 februari 2019 Beheer 0

Persoonlijk

Afgelopen week luisterde ik naar de radio en hoorde daar een gesprek met een Europarlementariër. Wat me bij is gebleven van het gesprek is dat hij herhaaldelijk benoemde dat er in het Europees parlement dingen soms zo gaan, omdat ze al jaren zo gaan. Hij meldde er ook bij dat hij in veel gevallen het er niet mee eens was en kwam dan ook tot de uitdagende slotconclusie: Als dingen altijd al zo gaan als ze gaan hoeven ze nog niet juist te zijn.

Persoonlijk heb ik me in de raadsvergadering van december van vorig jaar me nogal druk gemaakt om een brief die de gemeente had verstuurd over de invoering van Diftar+ nog voor dat er een besluit over was genomen. Brutaal vond ik het en een schop in het kruis van de raad die daarover hoort te beslissen. Wat schetst mijn verbazing nu? Eenzelfde truc haalt de gemeente uit met het sturen van een persbericht op 5 februari met daarin de stelling dat het college de raad voorstelt 3 ton aan de coöperatie te geven en vervolgens te verwijzen naar de voorzitter van de coöperatie. Hulde overigens aan de redacteur van de lokale krant die de juiste informatie hieruit wist te halen.

Wat ik bedoel is dat deze mediadruk die ingezet wordt door het college niet gewaardeerd wordt. Opvallend ook, want ze zou me als raadslid moeten kunnen overtuigen met argumenten en niet door stellingen in te nemen die men niet of nauwelijks kan onderbouwen.

We zullen eens kijken of we inhoudelijk hier ook wat van kunnen vinden:

De coöperatie is opgericht om meer toeristen te trekken naar Appelscha en de directe omgeving. Dat betekent een marketingplan, en een marketingcommunicatieplan. Dat zijn twee grootheden die in elkaars verlengde liggen, maar toch verschillend zijn.

Een marketingplan gaat over het ontwikkelen van producten en diensten of het verbeteren van bestaande producten en diensten. Het gaat over doelgroepen (oude en nieuwe), beschikbare media of nieuw ontwikkelen van media. Het gaat over positionering, merkbeleving en prijs. Het plan bevat een matrix waarin de analyse van de klant staat (wie is hij, waar komt hij vandaan, man of vrouw, met of zonder kinderen, leeftijd, besteedbaar vakantiegeld, wat hij vindt van Appelscha, sterke en zwakke punten en dergelijke). Er moet een matrix zijn waarin alle (nieuwe) producten en diensten in zijn opgenomen. Het gaat over mensen (bijvoorbeeld bij te leveren diensten en service) en tenslotte promotie(marketingcommunicatie).

De marketingcommunicatie gaat over kennis, houding en gedrag. Meer kennis bij de beoogde doelgroepen over de aangeboden producten en diensten (dus een matrix van doelgroepen en media), en het waarom. Toename van kennis levert een positieve houding op ten opzichte van het gebodene en tenslotte het gedrag (toeristen komen naar Appelscha). Dat laatste is de bottleneck. Je kunt immers kennis aanbieden, een positieve houding bewerkstelligen, maar gedrag laat zich moeilijk sturen.

De coöperatie heeft voornamelijk aannames (u weet inmiddels hoe allergisch ik daarvoor ben) en veel theorie opgeschreven. Zo staat er iets in over gele mensen en lime mensen. Er staat niets in over de toerist die de afgelopen jaren naar Appelscha is gekomen. We weten niets van hem en haar. Niet eens hoeveel van hem gele mensen zijn bijvoorbeeld. Het is flut, gebakken lucht en onprofessioneel. Een zogenaamd plan dat die naam niet verdient.

Het trekken van meer toeristen in een bepaald jaar, is geen doelstelling. Het trekken van jaarlijks 5000 mensen (te beginnen in 2021), tweeverdieners, tussen 35 en 45 jaar, bovenmodaal, geen kinderen, met liefde voor mountainbiken en zwemmen. Dat is een doelstelling (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden=SMART). U vindt het nergens opgeschreven.

Ook de financiële onderbouwing is uitermate zwak. Waarom er een willekeurig communicatiebureau uitgekozen, zijn er geen andere en waarom geen pitch. Het maken en onderhouden van een website is al genoemd in de commissievergadering en is veel en veel te hoog. Dat kan voor een fractie. Aantoonbaar. Een gebiedsregisseur aannemen voor een groot bedrag waarvoor je je zou moeten schamen. En waarom moet hij of zij nu al in dienst. Er staat nauwelijks iets op papier, er is geen samenhangend plan en de nagenoeg geen richting. Ik zou eerst maar eens bovenstaande uitwerken, en pas als de blauwdruk het licht heeft gezien nadenken over nut en onnut van een gebiedsregisseur. Als je een gebouw wil bouwen begin je toch met een idee en een architect, en niet met een opzichter.

De coöperatie is een doodgeboren kindje, dat binnen twee jaar met een nieuwe aanvraag voor meer geld komt, zonder te kunnen bogen op resultaat (mijn aanname is namelijk net zoveel waard als de aannames van de coöperatie). En tenslotte nog dit: als in de subsidievoorwaarden klip en klaar staat dat de Bosbergtoren niet (ik herhaal: niet) deel uitmaakt van die subsidie, hoe kan het dan zijn dat de wethouder binnen afzienbare tijd met een plan komt om de die Toren wel over te dragen aan de coöperatie. Ben ik nou zo slim of …

We gaan dan ook graag mee met het amendement van de Partij van de Arbeid waarin een duidelijke voorwaarde wordt gesteld voor eerst maar eens 150 duizend euro en bij nadere bestudering wellicht de rest van het bedrag. Laat maar zien wat je kunt en waarom wij zo vroeg in het politieke seizoen al een beetje afstand moeten doen van de gestelde doelen in ons raadsprogramma. Als we hier dan waarde aan hechten dan blijkt dat in ieder geval niet uit het voorstel dat nu voor ons ligt.

Marcel Moes

Fractievoorzitter

StellingwerfPLUS

Categories: Nieuws

Persbericht coalitievorming 2018

PvdA PvdA Ooststellingwerf 16-05-2018 14:14

https://ooststellingwerf.pvda.nl/nieuws/persbericht-coalitievorming-2018/

Na de verkiezingen van 21 maart gebeurde er van alles achter de schermen. Nu is het tijd om daar melding van te maken. Ooststellingwerfs Belang heeft het volgende persbericht uitgebracht over welke partijen met hen samen het college gaan vormen voor de komende vier jaar. Lees het persbericht hier.

Inhoudelijk valt er ook wel wat te melden. Zo is er ook het coalitieakkoord en het raadsprogramma waarop dit is gebaseerd.

Allemaal zeer de moeite waard om even door te lezen.

Het bericht Persbericht coalitievorming 2018 verscheen eerst op PvdA Ooststellingwerf.

Fimke-TV

PvdA PvdA Ooststellingwerf 14-03-2018 14:48

Kijk naar de uitzending op Fimke-TV en hoor het van Fimke zelf waarom je 21 maart je stem moet laten horen.

Het bericht Fimke-TV verscheen eerst op PvdA Ooststellingwerf.

Interview met Albertine Vledder

PvdA PvdA Ooststellingwerf 10-03-2018 13:07

https://ooststellingwerf.pvda.nl/nieuws/interview-albertine-vledder/

Albertine Vledder (26) is de jongste kandidaat (nr. 8) op de lijst van de PvdA. Met vriend Jorrit woont ze in Makkinga. Albertine heeft een drukke en leuke baan bij Health Hub Roden en ze is in haar vrije tijd trainer bij ZCNF’34 afdeling synchroonzwemmen.

Je bent 26 en kandidaat raadslid. Saai hoor, waarom ga je niet iets leuks doen? Huh? Wat een rare vraag. Politiek is helemaal niet saai en zelfs erg belangrijk. Maar je moet je er wel in verdiepen en dat kost tijd. Gemeentepolitiek staat heel dichtbij. Het gaat over jou, mij, iedereen. Het is belangrijk dat je opkomt voor anderen, voor dingen die je belangrijk vindt. Sportvoorzieningen, betaalbaar wonen, cultuur, onderwijs, zorg, aandacht voor jongeren… alles is politiek. En zeker niet saai.

Waarom PvdA? Vanuit mijn opvoeding heb ik altijd meegekregen dat, hoe goed je het zelf ook hebt, je altijd moet zorgen voor mensen die het minder hebben dan jij. In de afgelopen vier jaar als fractielid heb ik gezien, dat PvdA Ooststellingwerf zich hard maakt voor de inwoners van Ooststellingwerf. Natuurlijk voor mensen met wie het om wat voor reden dan ook niet zo goed gaat. Maar ook voor gezinnen als Jan Modaal met studerende kinderen. Die hebben het vaak niet ruim. Ik zie dat, zeker op lokaal niveau, de PvdA hier echt werk van maakt.

Waarom zou ik op jou moeten stemmen? Dat hoeft niet, ik sta ook niet op een super verkiesbare plaats. Op onze lijst staan echt allemaal kanjers. Jelke Nijboer is ondernemer en tot in de haarvaten betrokken in de samenleving. Simon ter Heide is sociaal en een raspoliticus. Bart Polpe was actief in de vakbeweging en is een nieuwe aanwinst voor PvdA Ooststellingwerf. Fimke Hijlkema is supersociaal en de enige vrouwelijke lijsttrekker in de gemeente. Heel sociaal en met een onvermoeibare inzet. Mijn advies: stem op Fimke.

Maar ik stem op jou Ik zou nog meer willen investeren in de aantrekkelijkheid van de gemeente. Voor jonge mensen is hier te weinig perspectief. Samen met het bedrijfsleven meer interessante banen voor jongeren creëren. En tegelijkertijd zorgen voor meer ‘bruis’ in de gemeente. Denk aan goede voorzieningen op sport- en cultuurgebied.

Het bericht Interview met Albertine Vledder verscheen eerst op PvdA Ooststellingwerf.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.