Den Haag Centraal, donderdag 11 juni 2020

‘Haal alles uit de kast voor binnenlandse toerist’

Nu het luchtruim en de grenzen weer voorzichtig opengaan, bereiden landen zich voor op de komst van toeristen. Wat mij betreft, moeten Hagenaars én anderen bedenken of ze wel hun geld willen uitgeven in een ander land. Waarom zou je helemaal naar Spanje reizen, als we hier ook kilometers prachtig strand hebben en mogelijk ook nog eens een knetterwarme zomer krijgen? Den Haag kent immers zoveel mooie plekken.

Vóór corona gingen veel berichten in de media over de problemen van toerisme, zoals overlast en zelfs verloedering. Problemen die ik niet wil wegwuiven, maar wat mij betreft mogen we ook wat vaker stilstaan bij het belang van de vrijetijdssector voor onze economie. Veel Hagenaars hadden profijt van het toeristische succes. Er was sprake van een daling van de werkloosheid onder mensen zonder of met weinig startkwalificaties, jongeren vonden hier hun bijbaantje en daarnaast waren ook heel veel ondernemers afhankelijk van toeristen.

Deze branche probeert nu het hoofd boven water te houden. Niet om winst te maken, dat gaat namelijk niet meer gebeuren dit jaar, maar om omzet te draaien. Omzet die ervoor kan zorgen, dat hun werknemers een baan hebben en hopelijk ook houden.

Vol?

Zo ook de Scheveningse ondernemers die er alles aan doen om hun zaak levend te houden. Afgelopen weekend stuurde de politie een bericht uit dat de parkeerplaatsen in Scheveningen vol waren, dit tot grote verbazing van de Scheveningse ondernemers. Op het moment van sturen, bleken er namelijk nog meer dan achthonderd plekken beschikbaar en waren de terrassen slechts halfvol. Tot op heden is het de horecaondernemers niet helder op basis van welke informatie een dergelijk bericht de wereld in is gestuurd. De kans om wat omzet te draaien, wordt zo heel snel de kop ingedrukt.

Deze ondernemers zijn helemaal coronaproof. Het enige wat ze nog nodig hebben, zijn gasten. Nu de vakantieplannen ernstig in de war zijn geschopt, hoor ik de boodschap van deze ondernemers nog scherper: het is tijd voor een campagne: ‘Groetjes uit Den Haag’. Alles moet uit de kast worden gehaald om de binnenlandse toerist naar Den Haag te halen (uiteraard binnen de richtlijnen). Dus college van B en W, start die campagne en pak het groots aan! Ook roep ik al mijn stadgenoten op: wees deze zomer toerist in eigen stad. Voor het weer hoef je niet weg! Waarom je geld over de grens uitgeven, als Haagse ondernemers het zo goed kunnen gebruiken? Ga uit eten, ga borrelen op het terras, bezoek het museum, ‘shop till you drop’ in je eigen winkelstraat. Laten we er met z’n allen voor zorgen dat de Haagse horeca vol komt te zitten, in plaats van ons geld naar Italië en Frankrijk te brengen!

Judith Oudshoorn-van Ginderen is gemeenteraadslid voor de VVD.