Betreft: Artikel 42 extra vragen betreffende een opstelterrein in Heerhugowaard Reeds in 2018 vroeg het CDA aandacht voor de waarschijnlijkheid dat NS en Prorail zouden besluiten om voor Sprintertreinen (op de lijn Uitgeest – Amsterdam) een locatie te kiezen ten noorden van Alkmaar. Het CDA was met name bezorgd dat de doorstroming van de spoorwegovergangen op de Helderseweg en de Noorderkade als gevolg hiervan verder onder druk zouden komen te staan. Gisteren vernamen wij uit de media dat deze waarschijnlijkheid werkelijkheid wordt. Het betreft volgens de krant 32 treinstellen. Met andere woorden de spoorwegovergangen gaan in de (vroege) ochtend 32 keer extra dicht en datzelfde in de avond. Dan hebben wij het nog niet over het voornemen in de toekomst ook extra Intercities te stallen op hetzelfde opstelterrein. De gemeente Alkmaar heeft besloten dat het gebied langs het Noord-Hollands kanaal (zeker in de omgeving van het OV knooppunt) verder ontwikkeld gaat worden voor wonen, werk en recreatie. Reeds nu gedurende de dag sluiten de spoorwegovergangen op de Helderseweg en Noorderkade per uur 12 keer. Met name de spoorwegovergang bij de Helderseweg sluit per keer langer vanwege een nog handmatige sluiting op het station van Alkmaar. Zeg maar per uur overdag een half uur dicht! Een verdere toename van de dichtligtijden van deze overwegen is volgens het CDA voor de toch al kritische doorstroming aldaar nu al onwenselijk, laat staan voor de toekomst. In het antwoord op onze vorige vragen geeft u aan dat u zou uitzetten bij Prorail wat de mogelijke gevolgen van het gebruik van dit opstelterrein zouden kunnen zijn. In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA de volgende vragen: 1. Heeft het college de gevolgen voor de dichtligtijden op deze overwegen van Prorail ontvangen? Indien positief, hoe beoordeelt u deze gevolgen. 2. Heeft u Prorail ook gevraagd wat de gevolgen kunnen zijn als in de toekomst Intercities worden gestald op datzelfde opstelterrein? 3. In de media wordt gesteld dat het besluit tot dit opstelterrein voor dit materieel door het Rijk samen met NS en Prorail reeds in januari is genomen. Is de gemeente onderdeel geweest van dit besluit. 4. Gegeven de landelijke besluitvorming, wat gaat het college ondernemen om zorg te dragen dat nu en in de toekomst doorstroming op de bewuste plaatsen adequaat blijft Iris Zeijlemaker Fractie CDA Alkmaar