De Hulpdienst van onze afdeling helpt mensen die vastlopen in het woud van regeltjes en bureaucratie. Maar wat houdt dit concreet in? In een serie van succesverhalen geven we een inkijk in de werkwijze van onze Hulpdienst. In deze eerste aflevering vertellen we over Pieter die dankzij de Hulpdienst in zijn huurwoning kon blijven.

De ellende begint als Pieter (niet zijn echte naam) een brief ontvangt van Woonwaard: hij moet zijn woning ver­laten. De reden? Hij zou er niet meer wonen. Het verbruik van zijn gas, elek­triciteit en water is zó extreem laag, dat Woonwaard ervan overtuigd is dat Pie­ter bijna nooit thuis is. Juridisch is dit een reden voor een woningbouwvereni­ging om een huurwoning weer op te ei­sen. Zonder hulp van een sociaal advocaat én de Hulpdienst zou Pieter nu dakloos zijn geweest.

Voordat Pieter met pensioen ging was hij nog regelmatig onder de mensen bij WNK. Eenmaal met pensioen ziet hij zo nu en dan zijn vriendin, maar meestal is hij op zichzelf. Vanwege zijn verstandelijke beperking kan Pieter niet goed voor zichzelf zorgen. Hij eet alleen magnetronmaaltijden. Kleren wast hij bij de wasserette en douchen doet hij amper. Hij kijkt zo nu en dan televisie, maar daardoor tikt de energierekening niet aan. Woonwaard lukt het maar niet om Pieter te treffen voor een afspraak of om contact te maken.

“Er zijn bar weinig instanties die zo ver willen gaan voor een cliënt zoals wij met Pieter hebben gedaan. Het was een geluk dat Pieter ons wist te vinden, want je wordt regelmatig van het kastje naar de muur gestuurd.” – Jeroen van de Loo, Hulpdienstmedewerker.

De Hulpdienst helpt Pieter door brieven te schrijven, maar Woonwaard wil toch echt van Pieter af en begint een rechtszaak. De Hulpdienst zoekt een sociaal advocaat die Pieter helpt, maar Pieter vindt communicatie moeilijk, dus blijft de Hulpdienst in contact met de advocaat. Ook gaat de Hulpdienst de wijk in en vindt buren die verklaren dat Pieter toch echt woonachtig is in zijn huis. Uiteindelijk vindt de rechter Woonwaard niet overtuigend en Pieter mag in zijn woning blijven. Woonwaard wil in hoger beroep, maar bedenkt zich toch. Pieter wordt gelukkig nu met rust gelaten.

Juiste hulp

De juiste hulp vinden is geen vanzelfsprekendheid. Vooral niet voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Een brief schrijven of een formulier invullen kan dan een hele opgave zijn. Bij welke instantie kun je daarvoor terecht? Veel instanties in onze regio helpen mensen vooral om zichzelf te helpen, maar wat als je, zoals Pieter, die verantwoordelijkheid niet aankunt? Dan val je tussen wal en schip. De Hulpdienst gaat ver om iemand te helpen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. De Hulpdienst moet doorverwijzen naar de juiste instantie. Maar dan moeten die er wel zijn. Daarom gaat de SP raadsvragen stellen: waar kunnen mensen als Pieter terecht voor maatwerk?

Zie ook: Zorg