https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1153369/173756/IMG_20180114_113923In de raadsvergadering van 9 januari had Michiel van Heek zijn schriftelijke vragen over de trein al aangekondigd: "In de mobiliteitsvisie staat 37 keer het woord auto, 2 keer het woord bus, en slechts 1 keer het woord trein. U onderschat toch hopelijk niet het belang van openbaar vervoer voor onze stad?" En een paar dagen later stuurde de ChristenUnie-fractie de volgende brief:

Almelo, 13 januari 2018

Geacht college van B&W,

Almelo beschikt over een uitstekende aansluiting op het regionale, nationale eninternationale spoornetwerk. Regionaal door frequente stoptreinen in diverserichtingen. Nationaal door een intercity-verbinding met de Randstad. Eninternationaal door een directe trein naar Hannover en Berlijn.

Deze spoorverbindingen zijn van groot belang voor Almelo als locatiefactor, omhier te wonen, te werken of naar school te gaan. Wij durven zelfs te stellen dat inAlmelo professionals wonen die zonder intercity-station niet voor een woning inonze (binnen)stad hadden gekozen. Almelo staat immers niet op zichzelf. Onzeeconomie en samenleving moeten het hebben van een relatief korte(reis)afstand tot centra als Enschede, Amsterdam/Schiphol en Berlijn.

Op het spoornet zijn verschillende ontwikkelingen gaande die gevolgen kunnenhebben voor Almelo (kansen en/of bedreigingen). Momenteel spelen de volgendezaken:

StoptreinenDe nieuwe regering is van plan om meer sprinterdiensten aan te besteden inregionale OV-concessies. Dit geldt onder andere voor het traject Apeldoorn –Almelo – Enschede. Volgens NS komen in Twente door hogere bezetting metsprinters (van andere vervoerders) de tijden van de intercity in de knel. Er is danwel capaciteit voor het lokale vervoer, maar de verbinding met de rest vanNederland (halfuurs intercity-stop in Almelo) zou eronder kunnen lijden.https://www.ovpro.nl/trein/2017/10/10/regeerakkoord-ns-mag-meebieden-op-regionale-concessies/

IntercityDe verbinding met de Randstad (m.n. Amsterdam Centraal) loopt tegenwoordigonder andere via de Hanzelijn (via Lelystad i.p.v. Amersfoort), wat een langerereistijd betekent van en naar Twente. Hier komt bij dat de nieuwe intercity Zwolle– Almelo – Enschede een jaar is vertraagd. (Overigens, kan een trein die ook inRaalte en Nijverdal stopt, eigenlijk wel een intercity genoemd worden?)https://www.destentor.nl/zwolle/voorlopig-nog-geen-sneltrein-tussen-zwolle-en-enschede~aaa692e0/

Internationale trein Berlijn – AmsterdamEr loopt een onderzoek om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten.Eén van de varianten omvat de Hanzelijn; een ander keuzevariant is om stops teschrappen, waaronder die in Almelo. Dat laatste zou enkel acceptabel zijn alsdaarmee de verbinding tussen Hengelo en Hannover/Berlijn echt veel snellerwordt.http://www.euregio.eu/sites/default/files/downloads/Eindrapport%20SpoorRegio%20NL_Optimized.pdf

Nieuwe spoorverbinding Groningen – Emmen – AlmeloEr is een plan voor de aanleg van een nieuwe treinverbinding met Groningen.Voor Almelo een interessant perspectief.http://www.dvhn.nl/groningen/%E2%80%98Spoorverbinding-Groningen-Almelo-kansrijk%E2%80%99-22484865.html

Wij hebben de volgende vragen:• In hoeverre is het college bekend met bovenstaande (en mogelijk andere)ontwikkelingen op het spoor?• In hoeverre onderschrijft het college de noodzaak van goede en snelleregionale, nationale en internationale treinverbindingen voor de Almeloseeconomie en samenleving?• Welke stappen onderneemt het college om Almelo en omgeving op deagenda te krijgen en te houden bij deze ontwikkelingen? Al dan niet samenmet de regio's Twente en Stedendriehoek (Apeldoorn/Deventer). Is degemeente Almelo bijvoorbeeld al een (vaste) gesprekspartner in de diversebeleidsdiscussies omtrent spoorverbindingen?

Tenslotte willen we u vragen waarom de koffie-wachtruimte op station Almelo(Coffee Central) al zo lang (“tijdelijk”) gesloten is. Is het enkele feit dat dezewinkel van eigenaar wisselde inderdaad reden voor een maandenlangevergunningprocedure? Wat kan het college doen dat deze voor reizigersbelangrijke voorziening snel weer open kan?

Hoogachtend en met vriendelijke groet,Namens de ChristenUnie-fractie,

Michiel J. van Heek.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1153369/173756/ontwikkelingen-op-het-spoor-het-belang-van-goede-treinverbindingen.html

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1153369/173756/ontwikkelingen-op-het-spoor-het-belang-van-goede-treinverbindingen.html