https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1197603/173756/IMG_20180114_113923De ChristenUnie-fractie stelt mondelinge vragen in de raadsvergadering van dinsdag 6 maart over het recente nieuws dat Almelo geschrapt wordt als halte van de internationale trein. Deze mondelinge vragen zijn een vervolg op eerdere schriftelijke vragen.

Op 13 januari jl. heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over de Almelosetreinverbindingen, waaronder de internationale trein Amsterdam-Almelo-Berlijn:“Er loopt een onderzoek om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten. Eén van devarianten [...] is om stops te schrappen, waaronder die in Almelo. […] Welke stappen onderneemt hetcollege om Almelo en omgeving op de agenda te krijgen en te houden bij deze ontwikkelingen?”

Op 31 januari ontvingen wij van u als antwoord:“De gemeente geeft een advies af via het ambtelijk dan wel bestuurlijk regionaaloverleg. Zo hebbenwij geadviseerd dat Almelo een haltestation moet blijven op de Berlijn-lijn. Overigens zijn daar opkorte termijn - tot 2023 - nog geen wijzigingen in te verwachten.”

Op 21 februari lazen wij in de media (RTV Oost, De Stentor) echter een heel ander, verontrustend bericht:“Het lijkt erop dat de internationale trein tussen Amsterdam en Berlijn vanaf volgend jaar niet meerstopt in Almelo. Dat schrijft de Stentor op basis van de conceptdienstregeling voor 2019. [...] Inaugustus [2018] wordt de dienstregeling definitief vastgelegd.”(*)

Dit roept vragen op over de effectiviteit van de Almelose spoorweg-lobby:

Klopt het bericht dat Almelo geschrapt is uit de conceptdienstregeling voor 2019? Bent u met ons eens dat dit heel slecht nieuws is voor Almelo? Dat hiermee niet alleenonze aansluiting met Duitsland verslechtert, maar ook de enige rechtstreekse verbindingvan Almelo met Amsterdam Centraal komt te vervallen? Uw verwachting dat Almelo tot 2023 niets te vrezen heeft, lijkt volledig verkeerdingeschat. Hoe heeft deze inschattingsfout kunnen gebeuren? Uit uw (verkeerde) inschatting maken wij op dat u naar aanleiding van onze vragengeen extra stappen heeft ondernomen. Klopt dat? Kunt u meer inzicht verschaffen in destappen die u wèl heeft ondernomen? Wie heeft bij wie gelobbyd en wat was de inzet? Wat gaat u nu doen? Wellicht is het schrappen van haltes in de conceptdienstregelingeen proefballon, waarbij de NS afwacht hoe hevig de betrokken steden/regio's zullenprotesteren. Bent u bereid alsnog een lobby te starten net als rond het behoud van derechtbank?