Aan: fracties gemeenteraad Almelo, cc. college van burgemeester en wethouders

Onderwerp: overlast horeca

Almelo 10 maart 2024

Geachte raadsleden, raadsvolgers,

Henk Neve, bestuurslid van onze bewonersvereniging De Hofkamp, heeft dinsdag 5 maart ingesproken tijdens uw politiek beraad over de derde wijziging Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Almelo 2021. Vrijwel alle raadsfracties stelden nadien vragen aan hem. Daar zijn wij blij mee. Voor alle duidelijkheid hieronder in het kort onze visie: welke sluitingstijd voor de horeca / terrassenhoreca wordt gehanteerd, het belangrijkste voor de omwonenden is het uitsluiten van de overlast.

Die overlast is divers: enorme geluidsoverlast, afgebroken autospiegels, plassen in tuinen, schermutselingen buiten het beeld van de camera’s, nalatige houding horecapersoneel, blokkeren van garagedeuren en ga zo maar door. De praktijk leert helaas dat het melden van klachten geen enkel nut heeft. Twee leden van onze bewonersvereniging, waaronder Henk Neve, voerden al gesprekken met de horecaondernemers Amaliaplein. Beide keren werd dat gefaciliteerd en gebeurde dat onder leiding van de gemeente Almelo. Daarbij werd van de kant van de bewoners het uitgangspunt gehanteerd: ‘’Nee, tenzij’’. Nee: geen verlenging terras tijden tenzij wordt voldaan aan ons verlangen de overlast te verminderen. Voor ons als bewoners is dit een stok achter de deur de horecaondernemers te laten meewerken aan het probleem horecaoverlast. Want langere sluitingstijden zorgen, door de overlast, voor kortere nachten bij omwonenden.

Als u als gemeenteraad instemt met het verlengen van de horecatijden, juichen de horecaondernemers. Dan hoeven zij namelijk niet langer over de door hen veroorzaakte

overlast te praten met de gemeente en bewoners. Wij zijn daarom tegen het verlengen van de sluitingstijden, in welke zin dan ook, tenzij stappen worden gemaakt met het overleg horeca-gemeente-bewoners. Wij vragen beheersmaatregelen als antwoord op de lijst met overlast onderwerpen. U kunt daarbij denken aan het inschakelen van stewards, beperken van vandalisme en bijvoorbeeld afspraken over het schoonmaken van de omgeving Amaliaplein gedurende het hele weekeinde. Bewustwording bij het personeel van de (geluids)overlast en de beheersmaatregelen hierop. Wij hopen daarom dat u de noodzaak van de voortgang van dit overleg onder leiding van de gemeente wilt meenemen in uw besluitvorming. Alleen op deze manier kan volgens ons worden gewerkt aan een constructief, positief resultaat. Dat mogelijk zelfs in de toekomst kan leiden tot een nieuw horecaconvenant waarmee alle betrokken partijen gelukkig zijn.

Bestuur bewonersvereniging De Hofkamp

B. ter Haar (voorzitter), H. Neve (penningmeester)