De Partij Vrij Almelo (PVA) is al sinds er een noodkreet gedaan is betrokken bij de trieste gang van zaken rondom Broodje bij de Brug.

Als fractievoorzitter van de PVA ben ik naar alle zittingen geweest, bij de rechtbank Overijssel, locatie Almelo,  bij de rechtbank Overijssel, locatie Zwolle, bij de commissie van bezwaarschriften in Almelo en ook bij de Raad van State in Den Haag.

Ik kan niet anders zeggen dan dat er ontzettend veel geld uitgegeven wordt door de gemeente om het leven van een stel inwoners van Almelo zuur te maken. En dat kan ik beamen aan de hand van de feiten die wij ook allemaal onder ogen hebben gekregen.

Nu de gemeente  ook nog eens de troeven in handen heeft gespeeld om middels last onder dwangsom de eigenaren feitelijk de ontruiming in hebben laten zetten, kunnen wij niets anders meer zeggen dan dat er van schande gesproken kan worden, dat er nu een Dart en Biljart vereniging na 26 jaar op omvallen staat, de familie Quick met de was over straat moet, en ze achter hun huis op een camping gasstel moeten koken.

Iets waar wij, Partij Vrij Almelo ons afvragen of dit de huidige koers is die het College van B&W voor ogen heeft.

Heeft het college overwogen om de Familie Quick een tijdelijke omgevingsvergunning te geven van 2 of 3 jaren voor haar activiteit cateringbedrijf? Zo nee, wil het college daartoe alsnog overgaan?  Zo nee waarom niet?

Waarom heeft het college niet ingestemd met het verlenen van een tijdelijke vergunning voor de activiteit cateringbedrijf?

Heeft het college Quick geadviseerd een tijdelijke vergunning voor haar cateringbedrijf aan te vragen? Zo nee waarom niet?

Het cateringbedrijf veroorzaakt geen toename van hinder naar omwonenden. Toch is besloten tot het opleggen van een dwangsom om cateringbedrijf onmogelijk te maken. Vervolgens zijn hoge kosten gemaakt wegens door het college ingehuurde advocaten die de dwangsom moesten beschermen bij rechtszaken. Kan het college uitleggen wat het algemeen belang er mee is opgeschoten dat het cateringbedrijf niet in werking mag zijn in relatie tot de kosten die dit dwangsom-project heeft veroorzaakt? Met andere woorden kan het college uitleggen wat de gewone burger er mee is opgeschoten?

Het college heeft ingestemd dat de schade die Quick heeft geleden door toezeggingen van het college, aan Quick wordt vergoed ter grootte van minimaal 25.000 euro. De inhuurde kosten van externe advocaten kostte de gemeente Almelo meer dan 100.000 euro. Totaal zijn de kosten minimaal 125.000 euro. Als Quick een tijdelijke vergunning had gekregen voor de duur dat haar tijdelijke huurcontract nog loopt, dan zou de gemeente geen schade hoeven te betalen en lagere advocaatkosten. Deelt het college de mening van Partij Vrij Almelo dat het achteraf bezien beter was geweest als het college Quick een tijdelijke vergunning had verleend voor de duur dat het huurcontract nog bestond (medio 2021), tot gevolg hebbende dat dan een dwangsom niet nodig was geweest en de gemeente geen hoge advocaatkosten had gehad van meer dan 100.000 euro? Zo nee waarom niet?

In de regel gaat de gemeente pas over tot een dwangsom nadat het weigeringsbesluit om een vergunning te verlenen, bij de Raad Van State in hoger beroep in stand is gelaten. Deelt de gemeente de mening dat dit een betere en goedkopere manier was geweest?

Was achteraf bezien het verlenen van een tijdelijke vergunning voor de gemeente niet goedkoper geweest? Zo nee waarom niet?

Graag zouden wij de gestelde vragen binnen de vastgestelde termijn beantwoord willen zien.

Namens de fractie Partij Vrij Almelo (PVA)

Harry de Olde (fractievoorzitter)