https://alphenaandenrijn.christenunie.nl/k/n6234/news/view/1221056/44443/city-2042634_1280Op 17 mei is in de commissie Ruimtelijk en Economisch Domein (RED) Citymarketing aan de orde geweest. Al eerder is in 2017 een plan van aanpak citymarketing met marketingdoelstellingen voor Alphen aan den Rijn van de Economic Development Board Alphen (EDBA) door de gemeenteraad besproken, gericht op het vergroten van de naamsbekendheid en imago van de gemeente in de regio en het versterken van de waardering van inwoners en ondernemers. Bij de bespreking in 2017 is afgesproken dat er met het oog op een betere onderbouwing van het plan indicatoren worden ontwikkeld en dat er

een nulmeting zou komen. Dit met als doel om aan de hand van beter uitgewerkte, meetbare indicatoren en basisinformatie de resultaten beter te kunnen volgen. Deze maand is in de raadscommissie RED de nulmeting gepresenteerd door de onderzoeker dr. Erik Braun. Er werden een aantal opvallende conclusies gepresenteerd: - Inwoners van buurgemeenten bezoeken relatief weinig Alphen aan den Rijn. - Avifauna, Archeon en Groene Hart zijn de belangrijkste locaties waarmee Alphen wordt geassocieerd. - Alphenaren zijn negatiever over de bereikbaarheid dan buitenstaanders. - Het algemene imago van Alphen aan den Rijn is veel beter bij de eigen inwoners dan bij inwoners uit de buurgemeenten en de Randstad. Kortom, er is werk aan de winkel!

Hoewel het onderzoek meer inzicht biedt in het imago van Alphen aan den Rijn is de ChristenUnie nog niet geheel tevreden met deze tussenstap. Monique Romeijn heeft daarom namens de fractie gevraagd om een betere invulling van de indicatoren binnen de planning en control cyclus zoals al eerder is toegezegd. Daarnaast heeft zij aandacht gevraagd voor het belang om de mogelijkheden van de dorpen beter te benutten bij de citymarketing in plaats van alleen te focussen op vernieuwen en promoten van het stadshart.