Bewoners van het Soesterkwartier voelen zich overvallen door de plannen voor een nieuwe ontsluitingsweg door de groengordel tussen de Dollardstraat en de Amsterdamseweg. Die zou nodig zijn omdat de Nieuwe Poort (de grote rotonde naast het Eemplein) anders op termijn vast komt te staan. Als GroenLinks begrijpen we de zorgen van bewoners en we hebben zelf ook de nodige vragen en bedenkingen. Goed om te weten: de gemeenteraad heeft nog niet gesproken over dit plan, er is dus nog geen besluit genomen. Het gesprek met bewoners moet hiervoor input leveren.

Dat er veel onrust is ontstaan, heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat dit gesprek met de buurt is aan gegaan aan de hand van een tamelijk uitgewerkt voorstel voor een mogelijke oplossing: een nieuwe ontsluitingsweg door de Groengordel. Dit heeft bij omwonenden de indruk gewekt dat hier al toe besloten is. En dat is niet het geval. Het was beter geweest als niet de mogelijk oplossing, maar de achterliggende opgave centraal zou staan in het gesprek met bewoners. Dat biedt meer ruimte om na te denken over alternatieven, hoe ingewikkeld die waarschijnlijk ook zullen zijn. 

Verder kijken dan alleen autoverkeer

We vinden het als GroenLinks ook van belang dat we bij het zoeken naar een mogelijke oplossing voor de Nieuwe Poort niet alleen vanuit het mobiliteitsprobleem kijken. Bij de vraagstelling hoe de Nieuwe Poort er in de toekomst uit moet komen te zien, moet wat ons betreft de brede ruimtelijke opgave centraal staan. Dat betekent dat er naast de problemen voor het autoverkeer ook aandacht moet zijn voor de leefbaarheid van het omliggende gebied, de sociale samenhang tussen het Soesterkwartier en de nieuwe wijken langs de Eem en het spoor, een groene verbinding tussen de Groengordel en de oevers van de Eem en verbindingen voor fietsers en voetgangers.

Wij zouden daarnaast graag zien dat doorgaand verkeer op de Nieuwe Poort zoveel mogelijk wordt beperkt. Hierdoor kunnen op termijn ook de Stadsring en de Amsterdamseweg rustiger worden. Dit maakt het mogelijk om de buurten aan weerzijden van deze verkeersaders beter met elkaar te verbinden en er ontstaat meer ruimte voor groen, fietsers en voetgangers.