Het was dus een puinhoop op maandag 4 maart, de eerste dag van het in functie treden van de tram 51 vervangende buslijn 55. Ik kon het die maandag vanuit mijn flat al zien. Opstoppingen tot voorbij de Gondel. Een dag later had ik een uurtje over en voelde me uitgedaagd bus 55 eens zelf te proberen. Het was ongeveer kwart over elf. De bus kwam vier minuten later dan het bord aangaf op Groenhof aan.

Daarna begon een rit vol optrekken en afremmen, veroorzaakt door een onnoemelijk aantal verkeerslichten en oversteekplaatsen. De eerste bottleneck was de halte Langerhuize. Daar heeft men, ter verhoging van de feestvreugde, de busbaan afgezet en moet de bus, om rechtdoor te kunnen rijden, twee rijbanen voor rechtsaf slaand verkeer oversteken. Nu kan een chauffeur nog zo’n rauwdouwer zijn, maar in de spits is dat best een klus. Er zal daar nog heel wat blikschade gaan ontstaan.

Oranjebaan

Maar de grootste hindernis is toch het kruispunt waar de bus links de Oranjebaan op moet. Het stuk waarvoor alle bewoners van de wijk Bankras Kostverloren al meer dan een jaar hebben gewaarschuwd. Het stuk tussen de Boersweg en de Camera Obscuralaan kan de toename van het verkeer niet verwerken. Er kwam in mijn geval nog bij dat voor mijn bus twee diepladers met 20 meter lange damwanden daar de bocht niet konden nemen. Het gevolg was files vanuit alle richtingen. Dat het toch nog goed kwam was te danken aan de acrobatische toeren waar de chauffeurs de diepladers toe dwongen en aan de verkeersregelaars, die met het wegtrekken van allerlei borden, blokken en hekjes wat extra ruimte op het kruispunt schiepen. Vermaak genoeg dus onderweg. Trek voor het busritje Groenhof – Station Zuid maar een dik half uur uit. Was de chaos van maandag 4 maart te voorkomen geweest? Feit is dat de grootste hindernissen in Amstelveen zelf liggen, want eenmaal de Kalfjeslaan voorbij, rijdt de bus in een paar minuten naar het eindpunt. De vraag blijft toch of het niet mogelijk was om het kruispunt Boersweg/Oranjebaan eerder aan de te verwachten drukte aan te passen.

Te weinig bussen?

Het GVB liet na de eerste dag weten dat de problemen niet zijn ontstaan omdat er te weinig bussen waren ingezet. Wel dus in de ochtendspits. Bij de haltes Groenhof en Ziekenhuis was er al geen plaats meer voor nieuwe passagiers. Dus heb je een of meer extra bussen nodig. In de bussen die nu op lijn 55 worden gebruikt is plaats voor maximaal 105 personen, inclusief staanplaatsen. Wil je de capaciteit op het tramniveau houden, dan heb je per metrostel drie bussen nodig. Het bus schema wijkt nu niet zoveel af van het schema dat voor tram 51 werd aangehouden. Op zaterdag bijvoorbeeld een bus om de tien minuten. Net zoals de tram deed. Dan vraag je weer om moeilijkheden. Het kan allemaal veel beter en sneller. Geef bijvoorbeeld de bussen een sensor, waarmee men de verkeerslichten kan beïnvloeden. Verwijder het altijd op het verkeerde moment op rood springende verkeerslicht bij KPMG en breng alsnog een halte aan bij de Kalfjeslaan. Er is ruimte voor en het ontlast de nu toch al overvolle tram 5.

We gaan dus nog heel wat incidenten krijgen rondom het OV naar Amsterdam. Maar wordt niet boos op de chauffeurs. Het zijn – is mijn eerste ervaring – goedwillende vriendelijke mensen, kennelijk CDA-ers, want ze zeggen tegen iedereen die instapt een goede morgen of middag. Geniet van de voorvallen die u wellicht gaat meemaken. Maar heeft u haast, ga dan lopen of neem de fiets.

https://burgerbelangen-amstelveen.nl/bus-55/

Amstelveen, 6 maart 2019 Frits Suèr