Ik weet hoe het werkt. Er komen verkiezingen aan, dus je moet je partij in het nieuws houden. Even laten zien hoe je begaan bent met het wel en wee van de burgers en vooral jouw kiezers. Wethouder van veel zaken, waaronder cultuur, Herbert Raat is er een meester in. Vandaar minimaal twee keer per week met zijn hoofd in het Nieuwsblad. Eerlijk is eerlijk, de pr-man in optima forma. Vakwerk.

Alleen overdrijft Herbert in zijn enthousiasme wel eens. Zoals toen hij begin januari de nieuwe onafhankelijke Amstelveense Adviesraad voor Cultuur lanceerde. Ik hou als bron maar AmstelveenZ aan, veelal de spreekbuis van de VVD en de wethouder. Dat lijkt me de veiligste bron. Daarin staat dat de adviesraad éénmaal per jaar bijeenkomt en dat de wethouder dan aanschuift.

Ik vraag me af hoe je in één bijeenkomst per jaar kan komen tot een doorwrocht advies. Ik ken heel wat adviesraden die daar wel vier tot zes bijeenkomsten per jaar voor nodig hebben, plus het nodige huiswerk.

Ik vraag me ook af waarom de wethouder moet aanschuiven. Hem kennende zal hij heus niet de laatste vijf minuten binnen stappen om een advies in ontvangst te nemen. Nee, de wethouder gaat meepraten en dan ontstaat er de rare situatie dat er een advies komt voor de wethouder, waaraan hij zelf heeft meegewerkt. Een gevalletje van de slager die zijn eigen vlees keurt.

Wel moet ik toegeven dat de aangetrokken leden geen kleine jongens zijn. Cathelijne Broers (Hermitage), Frans van der Avert (Amsterdam Marketing), Harry van der Bergh (kunstkenner en -verzamelaar) en consultancy James Leyer, zijn bepaald niet de types die zich door welke politicus ook laten beïnvloeden.

De website Amstelveenblog voegt daaraan nog toe dat de leden per vergadering een vergoeding van 125 euro ontvangen. Wel heel zuinigjes, maar dat bevestigt mijn conclusie dat er helemaal geen Adviesraad voor de Kunst is ingesteld, maar er gewoon een brainstormgroepje is gevormd om af en toe vrijblijvend met de wethouder van gedachten te wisselen over de vraag hoe het kunstbeleid in Amstelveen het beste kan worden opgezet. Maar zeg dat dan ook.

De Saelens doctrine lijkt ook doorgedrongen tot de Amstelveense VVD. Wie is Saelens. De Belg Erik Saelens is eigenaar van het reclamebureau Brandhome en is een campagnestrateeg, die met zijn adviezen in korte tijd de Vlaamse partij N-VA tot grote hoogte bracht. In zijn boek “Gebrandmerkt” stelt hij onder andere: “een winnende partij domineert het online landschap, beheerst de media en fungeert in die zin als opinion leader”, zoals ik in De Volkskrant las. Nou laat dat maar over aan de VVD. Zeker in Amstelveen is de lokale afdeling erin geslaagd minimaal twee keer per week in het nieuws te komen met populaire onderwerpen. Direct knallen is de boodschap van Saelens, waarmee hij bedoelt dat je de campagne zo vroeg mogelijk moet beginnen en het initiatief naar je toe moet trekken. Ik moet eerlijk toegeven, de Amstelveense VVD doet dat best knap. Voor de andere partijen ligt hier – zoals dat heet – een uitdaging.

Maar goed, er is dus een nieuw cultureel praatclubje en wie weet komen er hele goede ideeën uit. Want dat is wel nodig, omdat met name het Cobramuseum te veel dacht aan nationale en internationale successen en daarbij over het hoofd zag dat ook Amstelveners een belangrijke doelgroep zijn. Zeker wanneer je per jaar een miljoen subsidie van die Amstelveners ontvangt, is het verstandig daar rekening mee te houden. Dat zag men even over het hoofd.

Amstelveen, 16 januari 2019 Frits Suèr