Als het aan het college ligt mag Schiphol tot 2023 niet meer groeien. Maar het kabinet wil dat er na 2020 weer meer vluchten komen. Ik wil kijken wat we kunnen doen om dat te voorkomen.

De luchtvaart zorgt niet alleen voor steeds meer overlast, voor vervuilde en ongezonde lucht en CO2-uitstoot. We zien nu ook dat de groei van de luchtvaart directe gevolgen kan hebben voor de bouw van betaalbare woningen.

Zo probeert KLM door rechtszaken de bouw van de woonwijk Schuilhoeve in Badhoeverdorp tegen te houden. Want door de bouw van de woonwijk loopt KLM het risico dat het minder mag vliegen. Dat is de omgekeerde wereld. Als de overlast te groot is moeten we niet de bouw van woningen tegenhouden, dan moeten we het aantal nutteloze en vervuilende vluchten tegenhouden.

“De bouw van woningen is belangrijker dan nog meer nutteloze en vervuilende vluchten.”

Alles op tafel

Het kabinet wil de groei van Schiphol niet tegenhouden. De minister wil de luchthaven na 2020 juist weer laten groeien. Maar het plafond is bereikt. Daarom moet Amsterdam nu alles op tafel leggen om de groei tegen te houden, zodat de belangen van bewoners in Amsterdam en de regio weer boven die van Schiphol en luchtvaartmaatschappijen komen te staan.

We moeten alle zeilen bijzetten, voor gezonde lucht, voor het klimaat, en voor betaalbare woningen waar je kunt wonen zonder het geluid van denderende vliegtuigen boven je hoofd. Ik wil laten onderzoeken of we juridische stappen kunnen gaan nemen.

Imane Nadif, raadslid voor GroenLinks in Amsterdam.

 

Meer lezen?

RTL Z: 'GroenLinks wil naar de rechter om groei Schiphol te stoppen