Hoe ziet een stad eruit waarin voetgangers centraal staan? Deze week debatteerde ons raadslid Zeeger Ernsting hierover naar aanleiding van onze voetgangersnota. Na de jarenlange dominantie van de auto dringt het belang van meer ruimte voor voetgangers bij steeds meer politieke partijen door. Toch blijft het nog te vaak bij mooie woorden.

GroenLinks wil een shift in de verdeling van de openbare ruimte. Meer ruimte voor voetgangers en minder ruimte voor auto's. Een minderheid van de Amsterdammers heeft een auto, maar de auto neemt wel het grootste deel van de openbare ruimte in beslag. Dat is niet eerlijk. Dan hebben we het nog niet gehad over de vervuiling en gezondheidsproblemen dat autogebruik in de grote steden met zich meebrengt. Wij willen de openbare ruimte dus weer teruggeven aan voetgangers.

Het college en vele partijen in de raad zijn blij met de aandacht die er is gekomen voor voetgangers. Sterker nog, het college erkent dat voetgangers vaak te weinig ruimte hebben. Deze erkenning van het probleem is een stap voorruit, maar we zijn er nog niet. Feit is dat auto’s in de stad een groeiend beslag op onze openbare ruimte en gezondheid leggen. Nu wordt het dus tijd om daden bij woorden te voegen.

Dat vergt gedurfde maatregelen. Zo willen wij de binnenstad autovrij maken, 10.000 parkeerplaatsen opheffen, touringcars uit de stad weren en een taxilimiet. Laten we nu beginnen. Dan maken we Amsterdam klaar voor de toekomst. Het is tijd voor een eerlijke verdeling van de openbare ruimte. Het is tijd voor verandering.