Amsterdam gaat in gesprek met het GVB over brandstofverspilling van de ponten. Vragen van de Partij voor de Dieren Amsterdam leiden tot nader onderzoek naar brandstofverspilling bij het laden en lossen door de veerponten en naar een nieuw systeem dat het brandstofverbruik vermindert. In juni 2023 trok een verontruste mailer aan de bel bij de Amsterdamse gemeenteraad over brandstofverspilling bij de GVB veerponten. Bij het laden en lossen zou er veel brandstof worden verbruikt om de veren op de juiste plek te houden. Naar schatting zou dit neerkomen op tussen de 480.000 en 600.000 liter diesel per jaar, wat gelijk staat aan 7% van de totale CO2 uitstoot van het GVB in scope 1 en 2. Na vragen van de Partij voor de Dieren gaat het college in gesprek met de GVB over deze brandstofverspilling. De GVB gaat onder andere nader onderzoek doen naar het verbruik tijdens het laden en lossen en naar de toepasbaarheid van een alternatief systeem waardoor geen of minder brandstof wordt gebruikt tijdens het laden en lossen. Er wordt zowel onderzocht of het geïntegreerd kan worden in huidige aanlandvoorzieningen als nieuwe, nog te bouwen, voorzieningen. Lees hier onze schriftelijke vragen