De fractie heeft afgelopen periode een aantal schriftelijke vragen aan het college gesteld. Dit om onze controlerende taak uit te oefenen. Zo hebben we de afgelopen weken vragen gesteld over:

stimuleren gezonde leefstijlen buitenlokalen contacten met de scoutingsgroep voortgangsrapportage laaggeletterdheid vragen waarom levering kavels Kloosterakker stagneert i.r.t. bouwrijp maken.

Lees onderstaand de reactie op de vragen (nog geen reactie ontvangen op laaggeletterdheid).

Vraag 1 Is het college met het met D66 Assen eens dat het buitenlokaal van de school bijdraagt aan het activeren van kinderen en stimuleren van gezonde leefstijl? Zo ja, wat is er in de tussentijd gedaan met de ambitie uit het sportakkoord / het advies van de kinderraad? Zo nee, kan het college aangeven waarom niet?

Ja. We werken op verschillende vlakken aan de ambities uit het sportakkoord, advies van de kinderraad maar ook het bestuursakkoord uit 2020. Voor een integrale aanpak werken we daar- om aan een zogenaamd buitenruimteplan wat gericht is op Bewegen, Ontmoeten, Sporten en Spelen (BOSS) in de openbare ruimte.

Op 27 mei presenteert de kinderraad aan de gemeenteraad wat zij de afgelopen periode hebben gedaan en gaan doen om samen met ons buitenspelen en bewegen extra onder de aandacht te brengen. Tegelijk presenteren wij op dat moment de stand van zaken rondom het buitenruimteplan in wording en het Europese onderzoekstraject I2I.

Parallel aan het buitenruimteplan lopen er momenteel een groot aantal initiatieven rondom BOSS. Binnen deze lopende initiatieven zitten ook initiatieven rondom groene schoolpleinen maar ook bij- voorbeeld een samenwerking met Kunst en Cultuur Drenthe om een pilotsubsidieaanvraag te doen gericht op de aanleg van een gezamenlijk groen schoolplein voor 2 scholen.

Vraag 2 Zijn er gesprekken gaande met schoolbesturen over groene schoolpleinen? Zo ja, zijn er scholen die graag hun schoolplein zouden willen ombouwen tot buitenlokaal?  Zo nee, is het college bereidt om met schoolbesturen in gesprek te gaan over deze ambitie?

Ja. In de eerste plaats zijn schoolbesturen zelf verantwoordelijk voor de inrichting van het gebouw en terrein. Vanuit die rol hebben een aantal scholen uit eigen initiatief een groen school- plein aangelegd. Voorbeelden hiervan zijn Het Kompas, De Vrije School, Meander-Boei,, De Scharmhof, De Valkenhorst, De Veldkei en MFA de Orchidee. De Baggelhuizenschool, Het Octaaf, Het Krijt en Het Sterrenschip hebben plannen om een groen plein aan te leggen

Momenteel zijn we bezig met de planontwikkeling voor de huisvesting van de Emmaschool, waarbij het schoolbestuur Plateau bouwheer is. Ook hier wordt gekeken naar de mogelijkheid om een groenschoolplein aan te leggen, waarbij we een koppeling maken met klimaatadaptatie, zoalshitte- stress/waterberging en multifunctioneel gebruik van de openbare ruimte.

Vraag 3 Zijn er plannen voor renovatie en I of nieuwbouw van scholen en wordt in het ontwerp reke- ning gehouden met een groen schoolplein en/of buitenlokaal? Zo ja, is het mogelijk om deze (conceptplannen) al met de raad te delen? Zo nee, wanneer gaat het college in gesprek om te bespreken of een groen schoolplein/buitenlokaal in het ontwerp wordt meegenomen?

Ja. Zoals bij het antwoord op vraag 2 aangegeven kennen we al diverse groene schoolpleinen en ook bij renovatie of nieuwbouw van scholen is dit een vast thema. We gaan nog een stapje verder door via het buitenruimteplan de speel- en ontmoetingsplekken in de wijken in beeld te brengen, waaronder ook schoolpleinen en de rol/functie die het plein vervult in de wijk. Dit doen we zodat plekken elkaar (kunnen) versterken maar ook om aandacht te vragen voor de kosten voor beheer en onderhoud die dit met zich meebrengt, waaronder onderhoud groen schoolplein, schoonmaak en onderhoud gebouw.

Vraag 4 Is de Gemeente in contact met de scoutinggroepen? Zo nee, ziet de Gemeente kans om met de Scouting om tafel te gaan zitten om elkaar bij tepraten over diverse onderwerpen.

Met enige regelmaat is de gemeente in gesprek met scoutinggroepen uit Assen. Meestal over hun loca- tie en/of accommodatie. Dit zijn geen geplande gesprekken in een reeks, maar ze vinden meestal plaats op verzoek van de groepen zelf. Ook over het door u aangeroerde onderwerp zijn wij bereid om in gesprek te gaan met de betreffende scoutinggroep.

De eerste afspraken om met scoutingverenigingen in gesprek te gaan zijn inmiddels gemaakt.

In aanvulling hierop: tijdens de coronaperiode hebben we een subsidieregeling vastgesteld voor jeugd en vrijwilligersorganisaties die ook door scoutingverenigingen aangevraagd kan worden. Hier is ook al gebruik van gemaakt, en we zullen de mogelijkheid opnieuw onder de aandacht brengen.

Vraag 5 Stagneert de  levering van kavels Kloosterakker vanwege niet bouwrijp kunnen maken? Klopt deze informatie?  Zo ja, had de gemeente niet eerder hierop kunnen anticiperen?

De informatie klopt gedeeltelijk. De oorspronkelijke verwachte planning voor het bouwrijp zijn van de kavels in het deelplan Kloosterakker was februari 2022. Dit is nu medio april 2022. Dit heeft geen consequenties voor het aangaan van de koopovereenkomsten; deze kun- nen op ieder gewenst moment ondertekend worden. Het zou wel consequenties kunnen heb- ben voor de feitelijke levering van de kavels. Dit kan nu pas medio april.Wij hebben betrokkenen hierover geïnformeerd en tot nu toe van een potentiële kavelkoper(van de zevenenveertig) te horen gekregen dat hij de kavel in april geleverd wil krijgen. Andere kavel kopers die gereageerd hebben, geven aan dat de ontstane vertraging in het bouwrijp- maken geen problemen oplevert omdat zij de kavel dan toch nog niet zouden willen afnemen. Hun aannemers kunnen dan nog niet starten met bouwen. Uit de terugkoppeling begrijpen wij dat de meeste aannemers pas rond/na de zomer kunnen starten. De doorstroming op de woningmarkt wordt dan ook niet beïnvloed hierdoor.

Vraag 6 Heeft u de kopers tijdig op een eventuele vertraging geattendeerd? Zo nee, waarom niet?

Op 21 juni jl zijn de kavels verloot en is de verwachte planning voor het bouwrijp gecommuniceerd. Met ingang van 1 augustus jl. zijn de reserveringsovereenkomsten aangegaan. Zodra duidelijkheid gegeven kon worden over de vertraging (na de aanbesteding van het bouwrijpmaakbestek) hebben we dat gedaan. In de eerste week van oktober zijn de kopers geinformeerd over de aangepaste planning. Daamaast is het zo dat kavelkopers voor het aangaan van een hypotheekofferte doorgaans een onder- tekende koopovereenkomst (en een koop-aannemingsovereenkomst) nodig hebben. Gezien het feit dat de koopovereenkomsten op ieder gewenst moment ondertekend kunnen worden, werkt de vertraging in het bouwrijpmaken ons inziens niet door in hypotheekoffertes/-lasten.

The post Vragen over diverse onderwerpen appeared first on D66 Assen.