Het koopmansplein, maar eigenlijk elke aanpak van grote infrastructuur in de binnenstad, zitten mogelijkheden voor grote verandering en dus een blijven impact of de stad, maar ook risico’s rondom uitvoering en planning.

In dit plan lezen we een weloverwogen lijst van opties en risico’s, waarbij ruimte is gegeven aan beide. Het is heel goed dat er nu al wordt begonnen met de omliggende straten, met dingen die eenvoudig te realiseren zijn. Wij zijn erg blij met de pilots rondom wayfinding, met name de voorbeelden voor belijning om gedrag te sturen. Simpel maar zeer effectief. En kosten efficiënt.

Aan de andere kant duurt het nog even voor dat er echt zicht is op grote verandering. Dit is niet perse slecht, er wordt juist de tijd genomen om een goed proces te doorlopen, we gaan dit tenslotte over 3 jaar niet nog een keer doen.

Er moet echter wel aandacht zijn voor iedereen, nu ligt de nadruk in het aanlopende fase terecht op praktische zaken zoals logistiek en volgordes. Maar we moeten anderen ook niet vergeten. Minder validen die echt afhankelijk zijn voor de geleide lijnen. Doorloop routes voor mensen met rolstoel en rollators, ook als er gewerkt wordt.

En heel belangrijk, de mogelijkheid om snel aanpassingen te doen, zonder dat men vast komt te zitten in procedures.