Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 8 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps”

Vraag 1: Ons kwam ter ore dat een buurt Whatsappgroep rondom het centrum van Groesbeek roodgloeiend staat van de berichten omdat men rondom het dorp veel overlast ervaart. Dat wordt met name gemeld t.a.v. het parkeerdek/kelder van de parkeergarage Spoorlaan (bekend probleem, eerder ook raadsvragen et cetera gesteld), het stationnetje van de Draisine, maar ook in het park van Mariƫndaal en de straat van de voormalige Lidl en Montessori college (Nijverheidsweg). Inmiddels is ook een online petitie opgesteld door inwoners die rondgaat. Vanuit de bewoners wordt gesteld (in de opgestelde petitie) dat te weinig door de gemeente wordt gedaan met de klachten die worden gemeld en inwoners voelen dat het (zij) niet serieus wordt (worden) genomen. Er wordt geschreven over o.a. lachgas, drugs, urineren, harde muziek draaien, rotzooi achterlaten, vernielingen, racen, onveiligheid, et cetera.

1.a. Herkent u deze actuele signalen en de gevoelens/ervaringen van omwonenden? Wat wordt er vanuit de gemeente, jongerenwerk en/of wijkagenten et cetera mee gedaan?

1.b. Zijn er fysiek toch nog maatregelen/wijzigingen toe te passen die dergelijke overlast op die plekken kan verminderen? Bijvoorbeeld de plekken minder aantrekkelijk maken om rond te hangen? Waarom vindt u dat hier wel / niet gepast?

1.c. Staat u nog steeds achter de beslissing om de hangplek in de parkeergarage/kelder van de Spoorlaan te gedogen?

1.d. Is een andere oplossing te vinden in de omgeving voor de jeugd die wel gewoon gezellig wil chillen zonder gedoe/overlast?

Vraag 2: De buurtgroep Whatsapp’s worden veel gebruikt. Vanuit de gemeente is ook gestimuleerd dat mensen deze buurtapps gebruiken en wordt dit ondersteund. Immers, zo staat op onze ge-meentelijke website bij een bericht over “Beheerders gezocht”: “Politie en toezichthouders kunnen namelijk niet overal tegelijk zijn”.

Maar , 2.a Wat is voor de gemeente het doel van deze appgroepen? Wordt ook gevolg gegeven aan zaken die uit deze buurtapp’s naar voren komen? Wordt er vanuit de gemeente bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd contact gelegd met beheerders van deze app om te peilen wat er leeft bijvoorbeeld? Kortom, gebruiken wij deze groepen ook als input en hebben wij enig zicht op wat leeft in die wijken, zodat we als gemeente/wijkagenten/… ook tijdig erop in kunnen spelen?

2. b Hebben we nog steeds een (bijna) gemeentebrede spreiding van (actieve) buurtsapp’s? Eerder gaf de gemeente aan dat dit leidt tot minder inbraken/vernieling. Ziet u hiervan nog steeds effect?

Het bericht Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.