GrL Bloemendaal ondersteunt verzoek om opheldering. Is een financiële bijdrage - die Bloemendaal niet wil geven en daarom ook uit de Stuurgroep is gezet - belangrijker dan ARGUMENTEN tegen de Duinpolderweg (-Middenvariant)?? Zie bericht GrL prov. Zuid-Holland: 24 december 2018 GroenLinks heeft het provinciebestuur opheldering gevraagd over de situatie in de stuurgroep Duinpolderweg. Daar zijn de helft van de gemeenten tegen hun zin uit de stuurgroep zijn gezet. Met steun van andere partijen wil GroenLinks snel weten wat er aan de hand is en wat het betekent voor de plannen van Duinpolderweg. Berend Potjer, statenlid voor GroenLinks: “Het is nogal heftig om de helft van de gemeenten tegen hun wil uit de stuurgroep te zetten. Wij willen weten wat er is gebeurd. Ook willen wij weten of de plannen voor de Duinpolderweg nu worden aangepast of het hele plan van tafel gaat, nu de argumenten voor het wegenplan wegvallen en het zo’n splijtzwam is voor de regio.” Het provinciebestuur heeft beloofd uiterlijk 11 januari op de volgende vragen van GroenLinks te reageren, zodat de Provinciale Staten het op 16 januari in de commissie Verkeer en Milieu kunnen bespreken. GroenLinks heeft hierover de volgende vragen gesteld aan het provinciebestuur van Zuid-Holland: 1. Wat is er gebeurd in de stuurgroep? 2. Wat was de rol van Zuid-Holland hierbij? 3. Waarom zijn Provinciale Staten niet geïnformeerd over de onvrijwillige uitzetting van de gemeenten? 4. Wat betekent dit voor de plannen voor de Duinpolderweg? Dit aangezien: a. de Duinpolderweg de verkeersoverlast bij Vogelenzang zou moeten oplossen en de betreffende gemeente (Bloemendaal) nu niet meer is betrokken; b. de provincie bij de Duinpolderweg is betrokken vanwege het bovenregionale karakter, maar dit nu lijkt te vervallen aangezien de bovenregionale gemeenten uit de stuurgroep zijn gezet; c. Het uitzetten van de helft van de gemeenten uit de stuurgroep en de weerstand bij minstens éénderde van de resterende gemeenten tegen de middenvariant niet bepaald een teken is van lokaal bestuurlijk draagvlak en dat wel het argument was voor de middenvariant als voorkeursalternatief.