https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1466260/430241/CU.jpgOosterdalfsen-Noord is de uitbreidingswijk bij de kern Dalfsen waar nu als eerste weer op vrij grote schaal nieuwe woningen worden gebouwd. Het plan daarvoor is al eerder goedgekeurd, maar er waren nog wel wat open eindjes. Zo was er nog een verzoek van de gemeenteraad om te kijken naar mogelijkheden om meer goedkopere woningen te bouwen. Ook was nog niet duidelijk hoe het met het verkeer moest. De nieuwe wijk, ingeklemd tussen Haersholteweg, Oosterdalfsersteeg en Gerner Es is nou niet het toonbeeld van vlotte en veilige toegankelijkheid. De centrale vraag in november was dan ook: Hoe en voor wie zijn de woningen in Oosterdalfsen-Noord straks (financieel) bereikbaar?

Financieel bereikbaar?

In september 2022 heeft de gemeenteraad aan de wethouder gevraagd om uit te zoeken of er in het nieuwe plan voor Oosterdalfsen ook meer goedkopere woningen (starters & senioren) gebouwd kunnen worden. De standaard is namelijk dat er 50% sociale huur- en koopwoningen EN 50% vrijesectorwoningen worden gebouwd. https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1466260/430241/OosterdalfsenAls raad zagen we liever dat dit op zou schuiven naar een verhouding van 60% (sociaal) en 40 % (vrije sector). De wethouder was hier niet voor. De reden was voornamelijk dat dit dan ongeveer 1 miljoen euro verlies zou betekenen. Dit komt doordat de grondprijs in de vrije sector veel hoger ligt dan die met een sociale woningbouwbestemming. Als ChristenUnie waren we niet blij met het voorstel van het college. Juist de starter heeft meer kansen nodig en daarnaast zijn kleinere woningen voor senioren, al of niet in de vorm van een ‘knarrenhof’, dringend nodig. Als senioren een kleinere woning kunnen betrekken, zorgt dat vaak ook weer voor meer doorstroming in het bestaande aanbod! Mede door onze inbreng, maar uiteindelijk met steun van alle raadsfracties, is het voorstel dus niet geaccepteerd. De wethouder is opgedragen een herverkaveling te doen, zodat het aantal goedkopere woningen zal toenemen, zelfs als dit tot maximaal die 1 miljoen euro verlies zal leiden. De financiën van de gemeente laten dat op dit moment prima toe. Bij deze herverkaveling zal ook nog opnieuw worden gekeken naar alternatieve parkeermogelijkheden (ook ondergronds) en de gewenste bouwhoogtes. Al met al een mooi resultaat en daarmee ook een mooie extra stap in het verminderen van de woningnood in onze gemeente. We hopen dat veel van onze inwoners straks één van de 338 woningen weten te bemachtigen. Het zal voor veel inwoners straks in ieder geval financieel beter bereikbaar zijn.

Veilig bereikbaar?

Een ander belangrijk punt bij deze nieuwe woonwijk is de zorg over de verkeersbewegingen. De wegen om het gebied zijn smal en er wordt nu al vaak geklaagd over de bereikbaarheid. Vooral de drukte in de spits, maar ook de veiligheid voor de fietsers lijkt een knelpunt te worden. Om deze reden was ook hier gevraagd om een totaal verkeersplan, voordat de bouw begint. https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1466260/430241/FietspadDie plannen zijn nu klaar en zijn in november aan de raad gepresenteerd. In het kort komt het erop neer dat alle wegen binnen en rondom het gebied gaan behoren bij de 30 km-zone. Er komen veel verkeersremmende maatregelen. Daar waar mogelijk komt er een wandelpad naast de Gerner Es. Bij de wegversmallingen in de Haersholteweg zal een fietsstrookje achter de bomen langs worden aangelegd. Het hele netwerk van 30 km-wegen wordt ook uitgebreid met de Welsummerweg die in 2024 al als fietsstraat zal worden ingericht. Om bij de kruising van de Gerner Es met de Koesteeg geen gevaarlijke situaties te krijgen, wordt daar een alternatieve rijrichting ingesteld. Die wordt genoemd: ‘rechts in en rechts uit’. Dit betekent dus dat je vanuit de Gerner Es alleen rechtsaf de Koesteeg op mag en dat je de Gerner Es ook alleen rechtsaf in mag rijden. Dat vraagt dus een ommetje via de rotonde bij de Haersholteweg als je naar het dorp toe wilt. Als fractie hadden we graag gezien dat er wat meer aandacht was gegeven aan een mogelijk alternatief via de parallelweg van de N340 (Hessenweg). Dat is echter niet meegenomen, omdat de provincie die weg beheert. Het neemt echter niet weg dat we wel erg blij waren met de instelling van een volledig 30 km-regime, ruimte voor voetgangers en fietsers en een veiliger route bij de aansluiting op de Koesteeg. Dat alles past volledig bij onze uitgangspunten die we in 2022 al in het verkiezingsprogramma hadden opgenomen. Er blijven zeker nog wel wat vraagtekens over, maar er is toegezegd dat er intensief wordt toegezien op de uitwerking en verkeersdrukte vanaf nu, tijdens en na de oplevering van de wijk. Noodzakelijk bijsturen is dan altijd nog mogelijk, maar we vertrouwen erop dat de nieuwe wijk straks voor iedereen op een veilige manier te bereiken is.

Dick van GelderWoordvoerder Ruimtelijke Ordening & Verkeer