https://debilt.christenunie.nl/k/n6024/news/view/1117460/69105/GemeentehuisDit keer blikken we terug op de volgende vier onderwerpen: • Motie armoedebeleid • Bestemmingsplan Soestdijkseweg-Zuid thv gemeentehuis • Bestemmingsplan Kruising Soestdijkseweg-Zuid/Dorpsstraat • Routekaart gemeente De Bilt energieneutraal 2030

Motie armoedebeleid

Deze motie werd mede door de ChristenUnie ingediend in de raadsvergadering van 30 maart en had betrekking op het instellen van een overgangsregeling in 2017 om automatische kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2017 in te voeren en daarop nieuw beleid te maken voor 2018 en verder. Echter, in de vorige vergadering staakten de stemmen over deze motie. Nu werd deze motie door een nipte raadsmeerderheid wel overgenomen. 

Bestemmingsplan Soestdijkseweg thv gemeentehuis

In 2012 heeft de raad besloten tot het beter benutten van de Soestdijkseweg als hoofdinfrastructuur, de ‘Life-science-as’. De provincie heeft de gemeente subsidie toegekend voor het uitvoeren van drie maatregelen ter verbetering van de verkeersdoorstroming voor buslijn 31 (voorheen 72) tussen station Bilthoven en het Utrecht Science Park. Het gaat in dit bestemmingsplan om een aparte linksafstrook richting het gemeentehuis, vrijliggende bushaltes met toegankelijk verhoogd perron en een oversteek voor fietsers en voetgangers. Voor deze maatregelen op de locatie gemeentehuis is een nieuw  bestemmingsplan nodig. De ChristenUnie meent dat er een aantal onlogische voorstellen gedaan worden. In de nieuwe situatie zouden de bushaltes verschoven worden en daarmee te dicht bij de RIVM-halte komen te liggen. Mindervalide reizigers worden door deze verschuiving zwaar getroffen. Verder is er geen enkele verkeerstechnische noodzaak om de bus een eigen, vrij van de rijweg liggende halte te geven. Wat ook nog een paar mooie bomen zou kosten. Daarom was de ChristenUnie mede-indiener van een amendement om op deze onderdelen tot bijstelling te komen. Dit amendement is op het onderdeel van het niet vrij liggend aanleggen van de bushaltes door de raad overgenomen. Met inachtneming van de wijzigingen als gevolg van enkele amendementen, werd het voorstel unaniem aanvaard.  

Bestemmingsplan Kruising Soestdijkseweg/Dorpsstraat  

Ook dit bestemmingsplan moet op de ‘Life-science-as’ de verkeersdoorstroming voor buslijn 31 (voorheen 72) tussen station Bilthoven en het Utrecht Science Park verbeteren. Het gaat om drie maatregelen, te weten het aan de oostzijde van de Soestdijkseweg aanleggen van een aparte busstrook en een aparte rechtsaf vak voor overig gemotoriseerd verkeer en om het realiseren van een verkeersveilige oplossing voor overstekende fietsers op de  Dorpsstraat. Ook hiervoor stelt de provincie subsidie beschikbaar. Het voorstel werd unaniem door de raad vastgesteld. Tevens werd een motie aangenomen om zo snel mogelijk over te gaan op eenrichtingsverkeer op de Dorpsstraat, Looijdijk, Prof. Asserweg en Blauwkapelsweg. De ChristenUnie is er een groot voorstander van om deze verkeersproblematiek nu fundamenteel goed aan te pakken en steunde dus deze motie. Deze motie werd vrijwel unaniem door de raad overgenomen.

Routekaart energieneutraal 2030

De raad heeft in maart 2015 via een motie het college gevraagd om te komen met een routekaart voor de ambities van het Bilts Manifest en de Agenda Duurzaamheid op het terrein van Energie Neutraal in 2030 en de Circulaire Economie. Uit onderzoek is gebleken dat het daadwerkelijk realiseren van energieneutraliteit in 2030 haalbaar, maar een grote opgave is. Het Bilts Energie Akkoord kan in 2020 leiden tot 12% procent energiebesparing en 7% energieopwekking; het bereiken van energieneutraliteit in 2030 vraagt om een duidelijke koers hoe de gemeente dit wil bereiken. Deze koers is in de routekaart verwoord. De ChristenUnie heeft gewaarschuwd voor het overnemen van niet goed uitgewerkte projecten. Affaires als (diesel) sjoemel software liggen hier, door het te snel te willen realiseren, op de loer. De ChristenUnie pleitte voor een zorgvuldige en weloverwogen invoering van de maatregelen. De Routekaart energieneutraal 2030 is door de raad vastgesteld.