Op 29 november stond de besluitvorming rondom het fietspad Linderweg en passage N48 op de agenda bij de gemeenteraad. Voor het CDA is het glashelder dat er een veilige oversteek moet komen. Het is de vraag hoe dat uitgevoerd moet worden. Het college stelde een fietspad over het ecoduct Stiggeltie voor (kosten € 200.000). Het alternatief is een vrij liggende fietsbrug tussen het viaduct en het ecoduct (kosten € 630.000). CDA en D66 stemde tegen het voorstel van het college om het fietspad via het ecoduct te laten lopen. Het CDA vreest langlopende (juridische) procedures en dat staat een snelle oplossing in de weg. Functiewijziging ecoduct moeilijkWoordvoerder Eline Vedder gaf aan dat het wijzigen van een ecoduct sinds 1 januari 2017 zeer ingewikkeld is geworden in verband met de wet Natuurbescherming. Zeer ingewikkeld, maar: níét onmogelijk. Belangrijk hierin, is in hoeverre betrokken partijen met elkaar op één lijn zitten. Hoe minder dat het geval is, hoe ingewikkelder het wordt. Het is dus belangrijk dat er draagvlak is voor een fietspad over het ecoduct. En daar twijfelen wij aan. Na contact met belanghebbende partijen (Drents Landschap, Natuurvereniging Zuidwolde, Plaatselijk Belang Linde en omwonenden) bleek dat zij geheel niet in de plannen waren meegenomen. Al deze partijen hebben het voorstel uit de krant moeten vernemen. En dát lijkt ons als we het hebben over draagvlak voor een ingewikkeld proces, absoluut niet de juiste route. Het CDA vindt het onbegrijpelijk dat dit proces zo wordt aangevlogen. AmendementDe ouders van schoolgaande kinderen in Zuidwolde en Linde vragen om een veilige fietsverbinding over de N48. Daar wachten ze al bijzonder lang op, en de CDA fractie maakt zich zorgen over de jaren die daar mogelijk nog bij gaan komen, als we kiezen voor een fietspad over het ecoduct. Om snelheid in het proces te houden is een win- win scenario noodzakelijk: én een veilige fietsverbinding én investeren in de inrichting van het ecoduct. Maar voor een win-win situatie heb je draagvlak nodig. Om procedures niet onnodig lang te laten duren is het CDA van mening dat er voor 1 april duidelijkheid moet zijn of een fietspad over het ecoduct haalbaar en realistisch is. We dienden hiervoor een amendement in, dat echter niet voldoende door de andere partijen werd ondersteund. VeiligheidNaast wetgeving (natuurbeschermingswet) zijn draagvlak, ecologie, financiën, het tijdpad (snel versus lange procedures)en veiligheid belangrijke factoren, die meewegen om te komen tot de beslissing. Wij vinden dat een veilige verbinding, die snel gerealiseerd kan worden het zwaarst wegen. Het CDA stemde daarom tegen het voorstel om het fietspad via het ecoduct te laten lopen.