Vergadering: Commissie Ruimte en Verkeer 19 maart 2024

Inbreng Carla van Tricht en Jolanda Gaal

Onafhankelijk Delft

Metropolitane Fietsroute Delft – Rotterdam Alexander

Een lijvige situatie met enorme complexiteit. Het komt vaker voor dat wij regionaal samenwerken, alleen, als wij van Onafhankelijk Delft de hele situatie bezien aangaande dit onderwerp, met een “”Gelatinebrug” eraan gekoppeld, rijzen er bij ons wel vele vragen.

Zoals, hoe kan het dat een MRDH zomaar uit het niets met zo een voorstel komt, terwijl inwoners, in dit geval van Delft, niet eens hiervan op de hoogte waren of waren gesteld.

‘Wij’ hebben hier in de Gemeente Delft, de mond vol van “Participatie” maar wij horen van inwoners, dat hier iig van “Participatie”, weinig sprake is.

Wethouder, hoe zit dat met die Participatie ?

Wethouder, waarom wordt zoiets Megalomaans niet op op de juiste wijze met onze stad gedeeld? Waarom geen transparantie!

En Wethouder, waarom is dit project gekoppeld aan de Gelatinebrug?

Onafhankelijk Delft is echt onder de indruk van het feit, dat de Gemeente Pijnacker-Nootorp, min of meer een dikke vinger in de pap heeft, over iets in Delft, namelijk de “Gelatinebrug.

Ons is ter oren gekomen, dat er een rekenmodule is gebruikt door het MRDH. Er vanuit is gegaan dat 600 mensen gebruik maken van het fietspad dat er nu ligt, Echter, belanghebbenden zijn zelf gaan tellen en komen op 176, waarvan 76 scholieren, deze scholieren dragen niets bij aan het verlagen van CO2. Zij laten immers geen auto staan.

Wij krijgen het idee dat de MRDH een module heeft gebruikt, om op het gewenste getal te komen, een slager die zijn eigen vlees keurt, zoiets.

Een recreatieve fietser heeft juist belang bij een langere route, zo ook de wielrenners.

De Gemeente Pijnacker-Nootdorp, heeft in de Raad gezegd, dat zij het in ieder geval kunnen doen voor het besproken bedrag.

Wij denken echter, dat er pas een klap op gegeven kan worden, als de aannemer, of aannemers het hebben aangenomen, want anders wordt het alleen maar duurder door inflatie.

Dan het piepschuim dat de boel op zijn plek moet houden, moet verzwaard worden met asfalt.

Om te verduidelijken; voor alleen al de eerste meter vanaf het viaduct, zijn 5 vrachtwagens materiaal nodig, waarvan 4 vrachtwagen piepschuim.

Plastic-soep je raakt er nooit meer vanaf.

Wat Onafhankelijk Delft betreft is dit je reinste Green-washing, zogenaamd groen zijn, maar dat eigenlijk niet zijn. Dat mag ook niet!

Wat vind de Wethouder hiervan, dat er piepschuim in de natuur nodig is om dit plan maar door te zetten ?

Een aantal ondernemingen aldaar o.a. Gasco aan de Delftse kant en de Belevenis-boerderij De Hoeve, aan de overkant plus een ecologisch bedrijf vd Helm in Berkel & Rodenrijs, zijn tot op heden niet geïnformeerd.

Wethouder waarom zijn deze ondernemers niet geïnformeerd?

Wat zijn de financiële gevolgen voor Delft aangaande de aangenomen amendementen in de Gemeente Pijnacker-Nootdorp, aangaande biodiversiteit langs de fietsroute en de dimbare verlichting.

In de krant op zondag van 17 maart 2024 valt namelijk te lezen dat Delft een soortgelijke benadering zal volgen.

Dan de volgende vraag aan de Wethouder:

Wethouder waarom is er geen MilieuEffectRapportage bekend?

De projectleider werd hiernaar gevraagd in de vergadering maar hij wist het niet, hij wist niet waarom dit niet zo was.

Wethouder, hebben wij in Delft een MilieuEffectRapportage gemaakt? Zo nee, waarom niet ?

Bezorgde burgers hebben contact gezocht met stichting Natuurmonumenten, deze organisatie geeft totaal niet thuis, wij zouden dan ook zeggen, wat heeft je lidmaatschap dan nog voor zin, zeg het op!

De Zwethtunnel, die er nu al ligt, is wat Onafhankelijk Delft betreft en in overleg met omwonenden, het beste alternatieve optie.

De IJsmeestertunnel ligt in Delfgauw en wat Onafhankelijk Delft betreft willen wij niet weer met de Gemeente Pijnacker-Nootdorp hierover om de tafel.

Naast dat het ook nog ten koste gaat van weiland en natuurgebied, want deze gebieden zijn een onderdeel van Natuurnetwerk Nederland en deze zegt DE NATUUR HEEFT VOORRANG

Onze conclusie is derhalve, gebruik maken van wat er is aan bestaande infrastructuur en laat de Natuur met rust. Dit is het onnodig verstoren van ecologische natuur.

Dit grootse plan dat met de meeste Nevelen verhuld is, ziet Onafhankelijk Delft graag in alle openbaarheid, omdat een Openbaar Bestuur zo transparant mogelijk hoort te handelen en wij vinden, dat dit hier niet aan de orde is.

Onafhankelijk Delft wil een STOP op dit plan, totdat alle informatie boven tafel is om een zorgvuldige en gedragen afweging te kunnen maken over dit Megalomane plan, met enorm onnodig effect op de natuur.

Het Eco-viaduct is al jaren onderwerp van gesprek er moet verbinding zijn over de A13 die het fietsers makkelijker gaat maken.

De wens was om een goede fietsroute te maken en routes in de Regio te gaan koppelen spelen dan ook al jaren. Alles moet zo duurzaam en circulair mogelijk opgelost worden, dit geld ook voor de verlichting, de ecologische waarde moet gewaarborgd worden!

De punten die gemaakt zijn in Pijnacker-Nootdorp moeten ook door Delft goed nagekeken worden.

Een Eco-viaduct moet zo breed mogelijk om er zoals het college zegt er moeten zoveel mogelijk dieren gebruik van maken.

Onafhankelijk Delft heeft nog een vraag aan de wethouder:

Wethouder, als nou de Gelatinebrug geen issue zou zijn, hoe denkt u er dan over dat een geasfalteerd fietspad door een natuurgebied zou komen, terwijl er al een bestaande fietsroute ligt?

Met al dit gezwets neem Onafhankelijk Delft aan, dat ook de Groenen onder ons voor de Zwethtunnel gaan.

Onafhankelijk Delft komt in ieder geval met moties:

– Motie de enige juiste Zwethtunnel route

– Motie Natuurmonumenten

– Motie Natuurnetwerk Nederland Natuur heeft voorrang

Carla van Tricht, commissielid en Jolanda Gaal Raadslid voor Onafhankelijk Delft