#DenHelder #leerlingen #lyceum Leerlingen Lyceum aan Zee geven aan wat beter kan op school Arie Booy DEN HELDER Als je wilt weten wat er aan een school moet veranderen om verbetering te krijgen, moet je eerst met de leerlingen gaan praten. Dat meent Harmen Krul, een van de gespreksleiders van drie groepen leerlingen uit de derde klassen van Lyceum aan Zee. Tientallen jongeren waren maandagmiddag uitgenodigd in De Kampanje om kritiek te leveren op hun school die door de Onderwijsinspectie als ’zeer zwak’ is betiteld. Algemeen directeur Hans van Beekum van Scholen aan Zee moet van het bestuur deze zomer met een verbeterplan komen. ,,Daar hebben we verschillende ingrediënten voor nodig”, zegt Van Beekum. ,,We beginnen met het belangrijkste bestanddeel: de mening van de leerlingen zelf.” Omdat het om een anonieme peiling gaat, worden de leerlingen niet bij naam genoemd en zijn er geen docenten aanwezig. Van Beekum: ,,We willen dat de leerlingen vrijuit kunnen praten. Daarvoor gebruiken we ’Deep dive’ een techniek om te brainstormen, problemen te onderzoeken en ervaringen uit te wisselen.” De nieuwe schoolleiding merkt dat de stem van de leerlingen te weinig gehoord is. Harmen Krul stelt dat dit ook in zijn schooltijd al zo was: ,,Ik zat in 2012 in het examenjaar”, zegt de CDA-politicus en marineofficier. ,,Toen werd ons ook al niets gevraagd. Ik ben blij dat er nu een kentering is en hoop dat we boven water krijgen hoe de leerlingen momenteel de school ervaren, wat zij goed vinden gaan en wat er volgens hen verbeterd moet worden.” Behalve Krul namen ook Kim Smit en Michael van Alderwegengroepen onder hun hoede om te brainstormen over drie zaken die volgens de inspectie in ieder geval beter moeten: Veiligheid; Leskwaliteit en Begeleiding en toetsing. Voor de leerlingen was er frisdrank, minireepjes en pizza om de stemming er in te houden. Kim Smit heeft een dochter die komend jaar naar Lyceum aan Zee gaat. ,,Ik schrok wel toen ik hoorde dat de school een slechte beoordeling heeft gehad”, zegt Smit tegen de leerlingen. ,,Ik dacht: my god, moet mijn dochter naar een zeer zwakke school? Daarom werk ik ook graag mee aan deze middag. Ik hoop op verbetering!” Van Beekum verwacht absoluut resultaat van de inspanningen die gezamenlijk ondernomen worden. Hij heeft dat laten zien bij andere onderdelen van de scholenkoepel: ,,We willen door een verbeterplan Lyceum aan Zee binnen een jaar weer op voldoende niveau zien te krijgen”, zegt de directeur. Maar eerst moet er naar leerlingen geluisterd worden en dat is zo eenvoudig nog niet, ervaart Kim Smit die met haar groep praat over begeleiding. ,,Jongens, centraal houden die discussie”, maant Smit de jongeren die luidkeels hun mening geven. Het begin is er.