Het gaat niet goed met de veiligheid van fietsers. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid rapporteerde in december 2017 een hoger aantal ernstig verkeersgewonden dan ooit. In de leeftijdsgroep 60-plus vallen relatief veel verkeersdoden onder fietsers.

Ook in Doetinchem moet er nog veel gebeuren om de veiligheid van fietsers te verbeteren. Het valt mij op dat een flink aantal fietspaden slecht verlicht en niet goed onderhouden is en dat fietsroutes niet altijd logisch zijn. Juist nu snelheidsverschillen op fietspaden toenemen, is het van belang dat dat beter geregeld is. Ook staan er soms paaltjes op plekken waar je ze niet verwacht.

Liever niet meer op de fiets

Vooral kinderen en ouderen voelen zich kwetsbaar op de fiets en kiezen daarom steeds minder voor de fiets. Een vriendin vertelde me waarom zij haar kinderen elke dag met de auto naar school brengt. Het oversteken van een drukke weg en het gekrioel van auto’s bij de school zijn voor haar de reden om elke dag met haar auto ook onderdeel te zijn van dat gekrioel.

Mijn ouders fietsen al hun hele leven flinke afstanden. Sinds een jaar heeft mijn moeder een elektrische fiets. Dat was flink wennen. In de eerste maand belande ze op de motorkap van een stilstaande auto. Het is goed afgelopen, maar het heeft haar wel banger gemaakt. Ze stapt niet meer zo gemakkelijk op de fiets als voorheen.

Weer gemakkelijk en veilig op de fiets

In de komende raadsperiode zullen we samen aan de slag moeten om te bereiken dat meer mensen in Doetinchem weer gemakkelijker gebruik maken van de fiets. Ik vind het belangrijk dat er meer vrijliggende fietspaden komen en dat fietsers voorrang krijgen bij oversteekplaatsen. Op plekken waar de jeugd nu tegen het verkeer in fietst is iets aan de hand: is het daar niet logischer om in twee richtingen te kunnen fietsen?

Actieplan

D66 Doetinchem heeft een actieplan opgesteld. Daarin werken wij concreet uit wat wij in de komende tijd gaan doen, zodat weer meer mensen de fiets pakken.