De inkoop van zorg Deze week stond de inkoop van zorg op de agenda van de gemeenteraad. Dat lijkt in eerste instantie niet zo’n heel opwindend onderwerp. Toch is de manier waarop de overheid zorg inkoopt, mede bepalend voor de zorg die mensen ontvangen. Resultaatgerichte inkoop van de zorg is één van de vormen van inkoop die de komende periode onderzocht gaan worden. Het is niet zo heel raar, dat de gemeente als beheerder van belastingcenten wil weten of de geleverde zorg ook de gewenste effecten oplevert. Maar zeker wanneer het om psychische effecten gaat, dan is dit nog niet zo eenvoudig, want hoe meet je dat? Hoe meet je het zelfvertrouwen van een kind bij pestgedrag? Een supermarkt kan een leverancier opdracht geven om 200 pakken hagelslag te leveren van een bepaald merk, op een vooraf bepaalde datum en tijdstip. Maar een overheid is geen supermarkt en een jeugdhulpverlener is geen producent van pakken hagelslag. Voor goede resultaten in de zorg is ook continuïteit en bestaanszekerheid nodig voor de uitvoerders van deze zorg. De professional is je belangrijkste middel, wil je goede resultaten bereiken. Door marktgerichte aanbestedingen zijn huishoudelijke hulpen en hun clienten de afgelopen jaren van de ene naar de andere zorgaanbieder overgeheveld, met de daarbij gepaard gaande onzekerheid. Dit is niet bevordelijk voor welk resultaat dan ook.