Windmolens en zebrapaden voor de deur! Dat is mijn thema deze week. Ik wilde stilstaan bij wat actualiteiten en deze schieten het eerst door mijn hoofd. Iedereen kan windmolens en zebrapaden zien. En meestal vinden we er dan ook wat van. Maar zoals zo vaak, komen actuele dingen zelden uit de lucht vallen. Belangrijke beslissingen met verregaande consequenties worden vaak vele jaren van te voren genomen. Als ze nog niet zichtbaar zijn. Intenties worden daarna verwerkt in beleidskeuzes. Zelden weet je dan waar dat op termijn precies toe gaat leiden. Dat wordt gaandeweg pas duidelijker. Maar je weet wel welke kant je op wilt. Zo is het ook met duurzaamheid en met verkeersveiligheid.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/42516/windmolens-en-zebrapaden-voor-de-deur

Neem windmolens. In Marken komen misschien meer en hogere windmolens. De RES, regionale energiestrategie, is in Edam-Volendam vorig jaar vastgesteld. Maar het kwam voort uit besluiten bij de VN, EU en landelijk. Ingegeven door onder meer klimaatverandering.

In die RES stonden twee zoekgebieden in Marken. Eén voor zonnepanelen op de dijk achter Marken, pal voor de haven van Volendam. En één voor windmolens bij de NES, voor Marken, waar er nu ook al twee staan. Die laatste is nu concreet. Er is een enquete georganiseerd door de coöperatie die de windmolens exploiteert en wil gaan vervangen.

De nieuwe windmolens kunnen er ook méér worden. En ze worden ook hoger. De huidige 70 meter hoge molens, worden vervangen door exemplaren van 110-122 meter hoog. Enerzijds biedt dit mogelijkheden voor duurzame investeringen en voortzetting van subsidiestromen.

Anderzijds worden windmolens door de gemeenteraad van Edam-Volendam onwenselijk geacht en is er recent nog een motie aangenomen om dat ook niet nabij gemeentegrenzen te doen, zonder afstemming met de buurgemeente. De enquete is te vinden op www.cwwaterland.nl en loopt tot en met 7 februari. Op 2 en 4 februari zijn er online informatiebijeenkomsten.

De andere actualiteit zijn zebrapaden. In de de gemeenteraad afgelopen donderdag werd er ook weer aandacht voor gevraagd. Het gaat dan meestal om een specifiek zebrapad. Soms na een ongeluk, soms na een herinrichting, maar altijd als iets extra in de schijnwerpers staat. Maar ook deze keer staat het niet op zichzelf.

Jaren geleden werd van verkeersveiligheid een speerpunt gemaakt. Wegen in ‘verblijfsgebied’ waar we vroeger 50 km/uur reden, werden langzaam aangepast. Vandaag de dag is 30 km/uur de standaard (bij niet-doorgaande wegen). En bij zo ongeveer alle kruisingen verschijnen plateaus met drempels. Om de snelheid er uit te halen en het veiliger te maken voor onder meer fietsers en (ook overstekende) voetgangers.

De gemeente doet dit al jaren. En baseert zich op landelijke richtlijnen bij de ‘duurzaam veilige’ inrichting. En dan komen de zebrapaden weer in beeld. Het blijkt dat in 30 km-wegen die goed zijn ingericht, veilig overgestoken kunnen worden. Mensen lopen niet om, ik ook niet, naar een zebrapad 10 of 100 meter verderop, als ze gewoon veilig naar de overkant kunnen. Een zebrapad geeft dan schijnveiligheid. Een zebrapad is dan minder veilig dan geen zebrapad.

Omdat er te weinig gebruik van wordt gemaakt. Het blijkt dat automobilisten er dan niet op rekenen en niet altijd alert genoeg zijn om tijdig te stoppen, wat door overstekende mensen natuurlijk wel wordt verwacht bij een zebrapad. Oversteken zonder zebrapad is dus veiliger.

Daarom worden ze op plekken waar ze nog liggen ook weggelaten als de weg opnieuw wordt ingericht en aan alle normen kan voldoen. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen. Daar waar veel of in pieken veel wordt overgestoken. Zoals bij supermarkten of in schoolzones. Daar hebben zebrapaden juist weer wel meerwaarde en daar worden ze dus ook wel gemaakt of behouden.

Hopelijk heb ik de reden en de manier waarop de gemeente hiermee omgaat, nu wat duidelijker kunnen maken. Al zullen dit soort vragen altijd gesteld (kunnen) worden, het komt zelden of nooit uit de lucht vallen, ook al lijkt dat soms zo. En wat dat betreft, als jij nou iets ziet dat je niet begrijpt vanuit gemeentelijk beleid, laat het me dan weten. Ik ga (en kan) er niet over discussiëren op facebook, maar wie weet, probeer ik het dan wel een volgende keer uit te leggen!

Wim RunderkampWethouder