Op woensdag 30 november jl. verscheen er in de Gelderlander een artikel met als kop ‘Geen interesse voor miljoenen kostende, zelfrijdende auto's’. Het artikel geeft aan dat de provincie Gelderland al weer af wil van de WEpods, de zelfsturende wagens WURby en WElly, die bedoeld waren om passagiers tussen Ede en Wageningen te vervoeren. ‘Maar Ede en Wageningen zijn niet van plan de wagentjes over te nemen’, bericht het artikel. Reden voor de raadsleden Peter Jansen (Food Valley) en Daan Weststrate (Economie) om hier vragen over te stellen. Op 28 januari 2016 werd met veel media-aandacht door Minister Melanie Schultz-Van Haegen de eerste testrit gemaakt met de WEpod; het eerste volledig autonome voertuig dat de openbare weg op gaat. Nog geen 10 maanden later lijkt de toekomst van deze voertuigen al onzeker. Nu het einde van Fase 1 in zicht is, lijkt nog steeds niet duidelijk wie Fase 2 wil uitvoeren en betalen. Het voortbestaan van de wereldprimeur ‘WEpod’ staat op de tocht. Het is nog maar de vraag of er ooit een passagier vervoerd gaat worden. Het lijkt in ieder geval zeker dat de gemeente Ede en Wageningen dit niet voor hun rekening nemen, aangezien zij geen geld hiervoor hebben opgenomen in hun begrotingen. Daarnaast is het al duidelijk dat de Provincie Gelderland de WEpods hoe dan ook wil afstoten. N.a.v. deze berichtgeving heeft de fractie van de ChristenUnie de volgende vragen aan het college: 1. Is het college op de hoogte van de inhoud van voorgenoemde artikel uit de Gelderlander van d.d. 30 november jl.? En zo ja, wat is de mening van het college op dit bericht 2. Kan het college duidelijk maken wat de huidige stand van zaken is m.b.t. de toekomst van deze ‘WEpods’? 3. Is het college het met de ChristenUnie eens dat wanneer het project ‘WEpod’ niet doorgaat op het traject Ede-Wageningen het kapitaalvernietiging betekent voor het tot dan toe geïnvesteerde geld en dat er daarom alles aan gelegen is om dit project door te zetten en z.s.m. financiële zekerheid te vinden? Zo ja, wat gaat het college doen om haar bijdrage hierin te leveren? 4. In de uitnodiging van het finale event staat beschreven dat het project ‘WEpod’ het gezicht geeft aan ‘de innovatie, kennisontwikkeling en samenwerking tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen in de regio’. Kan het college aangeven welke gevolgen de onzekere toekomst en het al dan niet doorgaan van het project ‘WEpod’ heeft op het innovatieve karakter van de regio Ede-Wageningen en/of de regio Food Valley? 5. Kan het college aangeven welke gevolgen de onzekerheid over het voortbestaan van de ‘WEpod’ heeft op het door het projectteam gekozen doelgroep: het vervoer van de (buitenlandse) gasten van station Ede-Wageningen naar de Wageningen Universiteit? Wij willen u verzoeken om deze vragen binnen de gestelde termijn van 30 dagen te beantwoorden. Peter Jansen en Daan Weststrate