#LelystadAirport blijft de - en mijn- gemoederen bezig houden. Afgelopen week sprak ik in Ede met mensen die heel bezorgd zijn over de plannen. Bezorgd over de laagvlieg routes boven de prachtige, rustige Veluwe, maar ook over de klimaat-impact van de als maar door groeiende luchtvaart. De Raad van de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) kwam twee dagen later met een kraakhelder advies: ons luchtvaart beleid moet om. Eerst de grenzen voor gezondheid, veiligheid en klimaat goed vast leggen, en dan kijken hoe het verder moet met de luchtvaart. En dat is precies waar ik me in de Tweede Kamer ook voor inzet: luchtvaart binnen de harde grenzen van klimaat, veiligheid en gezondheid van omwonenden. Alleen dat is niet wat de minister van plan is. De dag na het RLI-advies werd duidelijk dat de minister zo graag door wil met Lelystad Airport dat ze uit het niets met een verrassing kwam. Lelystad Airport ligt erg dicht bij Schiphol, en daardoor kan het vliegverkeer van Lelystad het vliegverkeer van Schiphol hinderen. Daarom is altijd gezegd: verkeer van Lelystad Airport mag niet interfereren met Schiphol. Hierbij speelde veiligheid ook een rol. Nu mag het opeens toch. Wat dit in praktijk betekent weet niemand. Ook de piloten vinden het een vreemde wending en spreken over snelwegen in de lucht, die nu opeens dus gaan kruisen. Wat doet het voor de veiligheid? En gaat er echt hoger gevlogen worden? Rond Rotterdam The Hague Airport weten de mensen dat in praktijk er altijd een reden is voor de vliegtuigen om toch weer heel laag over te komen. Het is een opzichtige poging van de minister om de weerstand tegen de laagvliegroutes te breken. Maar mensen hebben weinig vertrouwen meer in weer de volgende belofte van de minister.
 
Vragen beantwoord!
Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.