Vorige week steunde een meerderheid van de Eindhovense gemeenteraad de plannen van D66 voor de fiets in Eindhoven. In de visie van D66 geldt: hoe meer aandacht voor de fiets, hoe beter! De fiets is koning in Eindhoven! Als gemeente kunnen we mensen niet genoeg stimuleren om gebruik te maken van gezonde en schone vormen van mobiliteit. In een stad die gaat verdichten is dit essentieel, waarom kiezen we in dat kader niet voor een norm van een fietsparkeernorm van 1, 1 fietsparkeerplek per woning?

We lezen veel plannen voor e-scooters als vorm van deelmobiliteit, je zou bijna vergeten dat je ook nog kunt trappen en dat dat zelfs gezonder is. D66 is groot voorstander van deelscooters, maar is er in dit plan ook aandacht voor meer deelfietsen in de stad? Komen er publieke laadpalen voor e-bikes? Bij bijvoorbeeld grote werkgevers in Eindhoven?

We gaan parkeerplekken voor auto’s ombouwen naar fietsparkeervoorzieningen, we geven hiermee een sterk signaal af en stimuleren inwoners vaker de fiets te pakken in plaats van de auto. Voor D66 zijn een aantal dingen voorwaardelijk in de toekomst:

-Dat we onze ambitie ook écht behalen, we wachten al te lang op voldoende fietsparkeervoorzieningen in de stad

-En het is belangrijk dat het parkeren van je fiets in onze stad gratis blijft, op die manier stimuleren we optimaal het gebruik van de fiets.

Beloon schoon en laat de vervuiler betalen.

Het ED schreef hier het volgende artikel over: https://www.ed.nl/eindhoven/eindhovense-raad-wil-gratis-stallingen-voor-fietsen-in-binnenstad-fietser-belonen-in-plaats-van-op-kosten-jagen~af564373/