Een sterke economie is zeer belangrijk voor de lokale gemeenschap. Ondernemende mensen zijn een basis van een open en levendige maatschappij. D66 waardeert ondernemerschap dan ook positief.

Goed vestigingsklimaat hangt samen met aantrekkelijke en veilige winkelstraten, goede bereikbaarheid en een breed aanbod van kunst, cultuur en horeca. De verantwoordelijkheid ligt in handen van lokale partners. De gemeente is verbinder van partijen én aanjager van ontwikkelingen. Deze rol moet veel intensiever worden ingevuld. Er moet meer ruimte komen door minder regels.

De versterking van de grootschalige economie, bijvoorbeeld het aantrekken van grotere bedrijven, is een kerntaak die in regionaal verband moet worden uitgevoerd. D66 wil mensen zoveel mogelijk aan werk helpen en daarbij zijn scholing en onderwijs van elementair belang. Werk zorgt voor inkomen en draagt bij aan het netwerk van mensen. Het voorkomt zo sociaal isolement.

De gemeentelijke organisatie heeft een voorbeeldfunctie voor andere ondernemingen. Ook bij het aan werk helpen van kwetsbare mensen.

D66 wil: 

de belangrijke verbindingsassen A2, spoorlijn en Waal nog meer, en ook internationaal, inzetten bij de marketing van ons gebied en de acquisitie van bedrijven; een gezamenlijke acquisitie en bedrijfsbegeleiding van Maasdriel en Zaltbommel met behulp van de één loketfunctie als servicepunt; ondernemers de ruimte geven. De gemeente moet proactief werken en faciliteiten bieden, meedenken en ondersteunen; een voorbeeld is het experimenteren met regelvrije gebieden; meer gebruik maken van crowdsourcing en adoptie van bijvoorbeeld rotondes en plantsoenen; de Binnenstad van Zaltbommel in hoog tempo aantrekkelijker en levendiger maken: “Vestingstad Zaltbommel”. Nog is het niet te laat! Niet door te praten, maar door te doen. Meer echte visie en daadkracht dus. Betrek hierbij ook inwoners, bezoekers en ondernemers en deskundigen van buiten. Hierbij passen ook actief binnenstadsmanagement en een Vestingstadmanager; dat de gemeenteraad een heldere beleidskeuze maakt: Zaltbommel als Belevingsstad. Dit houdt onder meer in, dat er in de binnenstad primair plaats is voor bijzondere en attractieve winkels en minder voor de “gewone” boodschappenwinkel. Van “runshoppen” naar “funshoppen”!; daarnaast andere middelen toepassen om leegstand te bestrijden en het “kleurverschieten” te bevorderen en om de verblijfsduur van bezoekers te verlengen. Voorbeelden: functievermenging(“blurring”), flexibel omgaan met bestemmingen, evenementen en permanente attracties, bevordering toeristisch bezoek, winkelopenstelling op zondag, sfeerbepalende elementen en het (tijdelijk) invullen van leegstaande winkelpanden, bijvoorbeeld door exposities, showrooms e.d.; snelle invoering van een autovrije/luwe binnenstad. In het kader van de Belevingsstad is dit een belangrijke maatregel om het centrum van Zaltbommel veiliger en sfeervoller te maken. Het moet er nu eindelijk eens van komen. Ondernemen is ook durven!; de bouw van een parkeergarage voor inwoners en bezoekers bij de entree van de binnenstad (Bossche Poort of Beersteeg) om de parkeerdruk te verminderen. Dit moet een uitnodigende entree van de stad vormen; dat het project Buitenstad niet op een bureau blijft liggen, maar daadwerkelijk wordt aangepakt. Doe dit samen met kennis en know how van mensen en organisaties in de gemeente, onder meer de Vereniging Buitenstad. Er zijn maar weinig plekken in Nederland met zo’n sterke mix van ligging, rivier, cultuurhistorie, vestingstad en bereikbaarheid. In de Buitenstad moet de focus worden gelegd op kwaliteit en aantrekkingskracht. Hierbij verdienen elementen als wonen en architectuur, watersport, cultuur en uitgaan, culinair en wellness bijzondere aandacht. Essentieel zijn de zichtlijnen naar en vanaf de Waal; ruimte geven aan schone en duurzame bedrijven. Bestaande vervuilende en risicovolle bedrijven, zoals Sachem, moeten een goede milieuvergunning hebben. De gemeente dient scherp toe te zien op de naleving en handhaving.