Gisteren was minister Cora van Nieuwenhuize op de dag af één jaar verantwoordelijk voor het dossier Lelystad Airport. Statenlid Antoon Kanis (D66) maakt in het onderstaande stuk de balans op: ‘Het vertrouwen in het proces rond Lelystad Airport heeft een nieuw dieptepunt bereikt.’

Gisteren, op 26 oktober, was het precies één jaar geleden dat Cora van Nieuwenhuizen door Koning Willem Alexander werd beëdigd tot minister van Infrastructuur en Waterstaat. Daarmee werd ze als minister verantwoordelijk voor het dossier Lelystad Airport. Vanaf dag één was de minister helder: een belangrijke taak op dit dossier was het terugwinnen van vertrouwen. De minister zou transparanter zijn en in gesprek gaan met inwoners.

Hoewel er ook in oktober 2017 al weinig vertrouwen over was, leek het wel zo eerlijk om de nieuwe minister een kans te geven het anders te doen dan haar voorganger. En de eerste maanden begon ze voortvarend. Ze kwam regelmatig op bezoek in Gelderland om met bestuurders en inwoners te praten en ze liet de fouten in de milieu effectrapportage herstellen. Tot zover een prima start. Ook werd besloten de opening van Lelystad Airport met een jaar uit te stellen. Een mooi gebaar om te laten zien dat een zorgvuldig proces van belang is. Tegelijkertijd was dit uitstel onontkoombaar, omdat de Europese Commissie de Nederlandse regels die maatschappijen van Schiphol naar Lelystad moet dwingen nog steeds niet heeft goedgekeurd.

Richting de zomer van 2018 leek het herstel van vertrouwen weer van de baan. In Kamerbrieven in juni en juli staat dat het luchtruim vanaf 2023 heringedeeld zou worden. Tot dusver was het uitgangspunt altijd dat het luchtruim uiterlijk in 2023 opnieuw ingedeeld zou zijn. Die herindeling is essentieel, want alleen met die herindeling kunnen de vliegroutes over Gelderland en Overijssel omhoog naar normale hoogtes voor vliegverkeer. Een nieuw standpunt over het herindelen, verpakt in een brief vol wollige taal. Geen transparantie en toch weer een flinke deuk in het vertrouwen.

En afgelopen week daalde dat vertrouwen tot een nieuw dieptepunt. In een nieuwe Kamerbrief liet de minister weten niks te doen met de meetresultaten van de ‘belevingsvlucht’. Tijdens deze proefvlucht over de nieuwe routes werden op bijna alle meetpunten hogere geluidswaarden gemeten dan berekend. Metingen die door de minister nu afgedaan worden als ‘niet ongebruikelijk hoog’.

Inwoners, bedrijven en politiek in Oost Nederland zijn er klaar mee. Het vertrouwen is weg. Laagvliegroutes over Gelderland en Overijssel zijn niet acceptabel. Lelystad Airport kan pas open als deze routes helemaal van de baan zijn. Een jaar geleden had minister Cora van Nieuwenhuizen een goed voornemen: het vertrouwen terugwinnen. Ze heeft nu nog één kans om dat voornemen waar te maken.

Dat is door nu eerst het luchtruim volledig opnieuw in te delen en Lelystad Airport geen dag eerder te openen!