Het hof vindt dat de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld en aansprakelijk is voor de schade door het faillissement. De curator van de werf, Remco Michielsen, ging in hoger beroep na een uitspraak die in 2016 is gedaan. De rechter oordeelde toen dat de gemeente niets hoefde te betalen.

Gemeente teleurgesteld

De gemeente Grave zegt in een raadsinformatiebrief dat ze teleurgesteld is over de uitspraak. “Dit zagen we niet aankomen”, is de eerste reactie van de woordvoerder van de gemeente.

“We wachten nu op de motivatie van de rechtbank. We hopen dat we die snel toegestuurd krijgen. Dan kunnen we in overleg met onze advocaat bepalen of we in cassatie kunnen”, aldus de woordvoerder.

Oud-directeur heeft dubbel gevoel

De oud-directeur van de scheepswerf, Robert van Kessel, zegt een dubbel gevoel over te houden aan de uitspraak. “Ik ben blij dat is vastgesteld dat de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld, maar het faillissement is niet meer terug te draaien.” Het nieuws van de rechtbank kwam voor Van Kessel als een verrassing. “De verwachting was dat er 4 april uitsluitsel zou komen, maar het kwam vandaag al.”

Van Kessel is na het faillissement een tekenbureau gestart dat zich richt op de maritieme sector. “Toen de werf failliet ging, viel mijn toekomst in duigen. Het is inmiddels al wat jaren geleden en intussen gaat het goed. Maar op dagen als dit komt het allemaal weer naar boven”, zegt Van Kessel. “Op dit moment ben ik vooral blij voor al het personeel en de schuldeisers. Het ziet ernaar uit dat zij hun geld krijgen.”

Bedrag onbekend

Hoe hoog de schadevergoeding wordt, is nog niet bekend. Het bedrag wordt in een aparte gerechtelijke procedure bepaald. Michielsen legde in 2016 een miljoenenclaim neer. De verwachting is dat het nu ook om meerdere miljoenen gaat.

De scheepswerf ging op 8 mei 2012 failliet omdat er geen grotere schepen mochten worden gebouwd. Vijfenzestig medewerkers kwamen op straat te staan.

De gemeenteraad besloot later wel dat er schepen van 135 meter mochten worden gebouwd in plaats van maximaal 110 meter. Maar dit besluit kwam pas op de dag dat het faillissement al werd uitgesproken.