GraverMaat: Dit bericht komt van de website van de Gelderlander. Er is nog een aanvulling geplaatst vanuit de digitale krant. De foto uit het foto-archief is gemaakt tijdens een interview dat Gelderlander journalist Frank Houtappels had met directeur Rob van Kessel.

Het faillissement van de scheepswerf in Grave gaat de gemeente alsnog miljoenen kosten. De curator van de Scheepswerf Grave B.V. Remco Migielsen, heeft in hoger beroep tegen het vonnis van de rechtbank inzake het faillissement in 2016 gewonnen. De hoogte van de schade moet nog worden vastgesteld, maar eerder had Migielsen  al laten weten dat het om miljoenen euro’s zou gaan.

Voor het bepalen van de schade moet een aparte gerechtelijke procedure worden gevolgd.

Het hof heeft volgens de gemeente Grave verklaard “dat de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld en aansprakelijk is voor de schade”. Bij het faillissement verloren in 2012 ruim zestig mensen hun baan.

Schikking

Curator Migielsen wilde in 2015 met de gemeente tot een schikking komen. Volgens de toenmalige wethouder Eric Daandels stemde de gemeente daar niet mee in. “Eenvoudigweg omdat wij ons niet aansprakelijk achten”, zei Daandels destijds.

In 2016 bepaalde de rechter nog dat de gemeente niet hoefde op te draaien voor de schade van de scheepswerf. Volgens de rechtbank Oost-Brabant was Grave al voldoende tegemoetgekomen aan de financiële problemen van het bedrijf.

Schepen van 135 meter

De directeur van de scheepswerf is er van overtuigd dat Grave de ondergang van de werf heeft veroorzaakt. Dat zou komen doordat Grave geen toestemming gaf voor de bouw van schepen tot een lengte van 135 meter. Die vrijstelling zou nodig zijn geweest om het hoofd boven water te houden. Door het uitblijven van die toestemming liep de werf een order voor twee te bouwen cruiseschepen van 135 meter lang mis, stelt de curator van de werf.

Scheepswerf Grave had sinds 1995 een milieuvergunning van de provincie om schepen met een maximale lengte van 110 meter te bouwen. Pas op 8 mei 2012 gaf Grave toestemming voor de bouw van langere schepen. Dat was ook de dag waarop het faillissement werd uitgesproken. Te laat dus, vonden eigenaar en later ook de curator.

Uitbreiding

Volgens de rechter in 2016 had de scheepsbouwer pas in een veel te laat stadium aan de gemeente uitgelegd dat voor de bouw van langere schepen geen uitbreiding van de werf nodig was. Die uitleg kwam nadat de gemeente in april een onderbouwing van het verzoek had gevraagd. Op 4 mei kwam het gevraagde rapport binnen en al vier dagen later besloot de Graafse politiek de bouw van langere schepen toe te staan.

Om de werf tegemoet te komen had de gemeente de scheepsbouwer al in april 2012 laten weten de bouw van langere schepen te gedogen. Daartoe zou de werf wel een tijdelijke vergunning moeten aanvragen en meewerken aan een oplossing voor de toekomst. Volgens de curator had het bedrijf geen vertrouwen in die toezegging. Het risico dat de gemeente alsnog handhavend zou optreden, weerhield de werf van het aannemen van de opdracht voor de twee cruiseschepen.

aansprakelijk, zegt gerechtshof.

Hoeveel de gemeente Grave moet gaan betalen voor het faillissement van de scheepswerf in 2012 is nog niet duidelijk. Maar dat het in de miljoenen gaat lopen, is wel zeker.

Volgens werfeigenaar Robert van Kessel is er alleen al 2 miljoen euro nodig om partijen die nog geld krijgen te kunnen betalen. ‘Zeer teleurstellend nieuws’, reageerde de gemeente Grave gisteren.

In 2016 bepaalde de rechter nog dat de gemeente niet hoefde op te draaien voor de schade van de scheepswerf. Maar de curator van de Scheepswerf Grave BV, Remco Migielsen, heeft in hoger beroep tegen dat vonnis van de rechtbank gewonnen. Het hof heeft, zo liet de gemeente Grave gisteren weten, verklaard ‘dat de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld en aansprakelijk is voor de schade’.

Migielsen was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. Van Kessel: ,,Er zijn 65 mensen hun baan kwijtgeraakt en sommigen zijn zelfs in de bijstand terechtgekomen. Er is dus loonderving. Daarnaast zijn er ook nog toeleveringsbedrijven. En dan heb ik het nog niet over mijn eigen schade. Ik ben mijn bedrijf kwijtgeraakt.”

Voor het bepalen van de schade moet een aparte gerechtelijke procedure worden gevolgd.

Volgens een gemeentewoordvoerder is Grave verzekerd tegen schadeclaims. Maar de dekking is niet ongelimiteerd. Het wordt dus afwachten hoe hoog de schade vastgesteld wordt. De komende dagen zal worden bekeken in hoeverre het voor de gemeente zinvol is tegen de uitspraak van het hof in cassatie te gaan.

Curator Migielsen wilde in 2015 met de gemeente tot een schikking komen. Volgens de toenmalige wethouder Eric Daandels stemde de gemeente daar niet mee in. ,,Eenvoudigweg omdat wij ons niet aansprakelijk achten”, zei hij toen.

Werfeigenaar Van Kessel heeft altijd gezegd dat de gemeente Grave de ondergang van de werf heeft veroorzaakt doordat zij geen toestemming gaf voor de bouw van schepen tot een lengte van 135 meter. Die vrijstelling zou nodig zijn geweest om het hoofd boven water te houden.

Door het uitblijven van die toestemming liep de werf een order voor twee cruiseschepen van 135 meter lang mis, stelt Migielsen.