Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) stelt 5 miljoen euro subsidie beschikbaar voor gemeenten die willen investeren in de aanleg van slimme laadpalen. Met het geld komen in 21 Nederlandse gemeenten door heel Nederland laadpleinen met in totaal 472 slimme laadpunten.

Elektrische auto’s kunnen aan een slimme laadpaal niet alleen opladen, maar bij overschot ook terugleveren aan het elektriciteitsnet. Staatssecretaris Van Veldhoven: “Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Ik wil daarom niet alleen meer laadpalen, maar ook slimmere. Deze laadpalen zijn de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon.”

Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit van de auto gebruikt mag worden. De eerste slimme laadpleinen zijn in 2020 klaar voor gebruik.

Een van de steden waar slimme laadpleinen worden gecreëerd is Utrecht. Hier staan in totaal twintig slimme laadpleinen gepland. Wethouder Victor Everhardt: “Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto’s rond in 2020. Om deze auto’s allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1600 laadpunten nodig. De laadpleinen zijn dus essentieel om de groei in de vraag naar laadpunten de komende jaren aan te kunnen. Daarnaast zijn de laadpalen die op deze pleinen komen te staan geschikt om lokale duurzaam opgewekte stroom in deelauto’s op te slaan en later terug te geven aan het elektriciteitsnet. Daarmee leveren deze laadpleinen een belangrijke bijdrage aan de energietransitie.”