Wie een rolstoel of ander medisch hulpmiddel nodig heeft, moet niet meer eindeloos hoeven wachten. Daarom komen er in januari landelijke regels voor onder andere de levertijd van deze en andere hulpmiddelen uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

‘Mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel moeten hierover kunnen beschikken, en niet lang wachten op levering of reparatie en het niet bij een verhuizing of verandering van leverancier inleveren.’ Dat schrijft minister De Jonge van Volksgezondheid in een brief aan de Tweede Kamer. Alle betrokkenen hebben nu afgesproken dat ze in januari regels gaan opstellen waaraan iedereen zich moet houden. Die gaan bijvoorbeeld bepalen hoe lang het mag duren voor een hulpmiddel is geleverd en hoe aanvragers te woord worden gestaan. Op die twee punten gaat het geregeld mis.

Het valt lang niet altijd mee om zo’n hulpmiddel als een rolstoel, traplift of speciale fiets op tijd en in goede orde te krijgen. Daar vroeg televisieprogramma Kassa recent aandacht voor na tal van ontvangen klachten. Zo’n drie kwart van de meldingen gaan over de aanvraagroute via de gemeente. De gemeente, de verzekeraar en de leverancier werken niet zelden langs elkaar heen. Ook de Nationale ombudsman krijgt al een tijd vergelijkbare klachten binnen. Kassa stelde een zwartboek samen dat aangeboden werd aan betrokken partijen en startte de actie #RegelHet.