Het verschil tussen landelijke en lokale partijen bij verkiezingen is kleiner dan vaak wordt gedacht; dat geldt voor de thematiek, de kandidaten en de stijl.

Het rapport Achter de schermen van Tilburg University laat dat zien. Het is een onderzoek naar de voorbereiding van lokale politici op de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. De auteurs deden literatuuronderzoek en casusonderzoek in Gouda, Meppel en Rucphen.

Potentiële raadsleden worden doorgaans door een daartoe ingestelde commissie beoordeeld. De lijsttrekkers die daarbij betrokken zijn, hebben geen duidelijke lijst met criteria waaraan ze toetsen. Desalniettemin kijken ze naar verschillende karaktereigenschappen, bijvoorbeeld of iemand nieuwsgierig, leergierig, open, eerlijk en integer is. Er is in weinig gevallen sprake van een verklaring omtrent gedrag of een andere integriteitseis. Op het gebied van eventuele toekomstige afsplitsingen wordt slechts gesteund op een op schrift gesteld herenakkoord.

Het gemiddelde budget in de drie onderzochte gemeenten voor de verkiezingscampagne bedraagt ruim 6000 euro per partij. Dat is vergelijkbaar met 2014. Het meeste geld wordt nog steeds uitgegeven aan drukwerk. Sociale media zijn toch een standaard campagne-instrument geworden.