Bij NS station Haren wordt al geruime tijd gewerkt aan een tunnel onder het spoor. De oplevering lijkt forse vertraging op te lopen. GroenLinks wil de reden daarvan weten en vraagt om een nieuwe planning.

Het is een zeer oude wens om met de tunnel bi het station de fietsroute vanuit Oosterhaar en Onnen richting de stad Groningen eenvoudiger, veiliger en sneller te maken. Fietsers en voetgangers hoeven dan niet langer gebruik te maken van de spoorwegovergang. De tunnel gaat ook de toegang tot de perrons veiliger maken: de spoorwegovergang op het station gaat verdwijnen. Door het plaatsen van liften worden perrons gemakkelijker te bereiken voor mensen met een handicap.

In september 2018 is de plaatsing van enkele tunneldelen slechts gedeeltelijk geslaagd. Het toenmalige college van B&W van Haren heeft in reactie op vragen gesteld dat deze tegenvaller geen gevolgen zou hebben voor de opleverdatum. Die was gepand voor maart 2019.

Het is inmiddels duidelijk zichtbaar dat maart bij lange na niet gehaald wordt. GroenLinks raadslid en Harenaar Hans Sietsma: “Ik vraag me af wat de oorzaak is van de vertraging. Ook willen wij weten waarom de vertraging niet is gecommuniceerd met de omwonenden en de raad. De omgeving van het station is nu al bijna een jaar een grote bouwput. Het zou fijn zijn als iedereen weet dat het eind in zicht is.“

GroenLinks heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W.