Op 18 juni bespreekt de commissie Beheer het voorstel van het college om in de nieuwe wijk Entree oftewel Vijverpark reguleren van parkeren in te voeren. Omdat we het enige tijd geleden heel regelmatig over parkeren hadden, maar de laatste tijd veel minder, een kleine uitleg over dit beleid, geconcentreerd in de wijk Vijverpark.

Het voorstel van het college is dat net als in en rond het centrum het parkeren voor bewoners aan een vergunning wordt onderworpen. Doel daarvan is dat er parkeerruimte is voor bewoners met een vergunning en dat anderen, die niet in de wijk wonen en daar niet op bezoek zijn, niet in de wijk parkeren dan wel daarvoor betalen. Zo blijft er voor bewoners een plaats om hun auto te parkeren. Voor de vergunning moet wel betaald worden. Maar het voorstel is dat, net als in de zogenaamde C-wijken (de wijken rond het centrum), voor de eerste auto een beperkt bedrag wordt gevraagd (rond € 100,-- per jaar), een tweede auto kost meer (rond € 400,-- per jaar).

GroenLinks Haarlem ondersteunt dit beleid in deze wijk. De wijk is pas voor een klein deel  gebouwd en als we nu vastleggen dat een vergunning gevraagd moet worden om een auto op straat te mogen zetten, weten de mensen die daar nog komen wonen, tevoren dat dat zo is en kunnen zij tijdig een vergunning aanvragen of beslissen dat zij geen auto nodig hebben en de auto niet meenemen naar Haarlem. De wijk ligt naast de Schipholweg, op de hoek is de bushalte en de stad is per bus of fiets snel en eenvoudig te bereiken. Het zou dus het mooist zijn als mensen beslissen dat zij geen auto nodig hebben. Mocht dat (nog) niet zo zijn, dan proberen we in elk geval het hebben van meer dan één auto te ontmoedigen.

Reguleren van parkeren wordt steeds meer nodig, omdat de stad voller wordt. En dat komt door de  vele ontwikkellokaties voor nieuwe woningen, die we aan het bouwen zijn. GLH is blij dat we woningen kunnen bouwen en daarmee de grote woningnood kunnen terugdringen. Maar dat betekent wel dat we moeten proberen het aantal auto’s in de stad te beperken. Reguleren in nieuwbouwwijken is één van de maatregelen, naast bijv. het nog verder verbeteren van het OV, het stimuleren van deelauto’s en het stimuleren van fietsmobiliteit.

Sacha Schneiders