Uitgesproken GroenLinks door Melissa Oosterbroek

“Voorzitter,

Dank dat ik hier kort het initiatiefvoorstel mag toelichten. Namens GroenLinks dien ik hier vanavond het voorstel in getiteld “Elektrisch laden”.

Dat klinkt als een hele mond vol maar het gaat om het realiseren van een doelstelling.; Hoe krijgen we Haarlem zo snel mogelijk klimaatneutraal?

We hebben als gemeente een ambitie: Klimaatneutraal in 2030. Dat is al over 10 jaar!

We weten alleen nog niet hoe we dat precies gaan doen en de meeste Haarlemmers weten grotendeels nog helemaal niet dat we dat van plan zijn en dat zij daar wel een rol in spelen.

De collega’s van de commissie Ontwikkeling kunnen het woord waarschijnlijk al niet meer horen want ik heb het namens GroenLinks vaak over CO2 emissies en duurzaam doen.

Begin van dit jaar vroegen wij via de rondvraag of de uitrol van 300 laadpunten in Haarlem wel ging lukken. Door de aanpassing in het beleid lijkt dat te lukken. Hierdoor verbeteren we de kwaliteit van de infrastructuur. En krijgen bewoners die in het bezit zijn van een elektrische auto een oplaadpunt in de buurt.

Dan is dit initiatief overbodig zou je zeggen. Maar niets is minder waar. Dat ging slechts over de vraaggestuurde uitrol. Dat zorgt nog niet voor een algehele uitrol van de verschillende manieren van opladen in onze stad. We kunnen het huidige beleid aanvullen met meer invulling voor onze stad. Dit zorgt ook voor een betere invulling voor duurzame mobiliteit in onze ontwikkelvisies.

Er zijn verschillende vormen van onze laadinfrastructuur. Particulieren kunnen stroom vanuit huis gebruiken voor het opladen van de auto, particulieren kunnen de publieke laadpunten gebruiken voor het opladen van de auto en particulieren kunnen de publieke snellaadstations gebruiken voor het opladen van de auto. Nogal wat keuzes die we als gemeente kunnen maken! Hoe gaan we om met de laadkabel over de stoep? Mag de buurman gebruik maken van het laadpunt van de buurvrouw die zonnepanelen op het dak heeft? Waar willen we de laadpleinen in de wijk? Houden we het net in balans door ook ontladen te faciliteren? Hoe zorgen we ervoor dat de deelauto’s in onze wijk snel gereed zijn voor de volgende gebruiker?

Daar is echt nog een wereld te winnen.

En dat is het doel van dit voorstel.

Het is overigens wel een Haarlemmer die mij op het spoor zette van dit voorstel, hij kijkt vanaf een stoel hier mee en is toevallig onze fractievoorzitter. Hij heeft ook een elektrische auto en wij hebben het tijdens onze ritjes naar Osnabrück en Angers dan ook veelvuldig over onze laadinfrastructuur gehad.

En precies die pioniers, net als iZoof als het om de deelauto’s gaat, hebben we nodig in Haarlem. Die geven ons blauwdrukken zodat niet iedereen het wiel hoeft uit te vinden. Maar die wijzen ons er ook op dat er nu nog geen vergunningensystematiek is voor het gebruik van de laadkabel over de openbare ruimte. En dat er geld te verdienen valt met het exploiteren van je eigen laadpaal.

De afgelopen maanden heb ik gesprekken gevoerd met betrokken ambtenaren en gedreven Haarlemmers op dit vlak.

Daar is dit initiatiefvoorstel uit naar voren gekomen.

Het gaat erom dat de gemeente hier de regie pakt en de voorwaarden in kaart brengt waaronder Haarlemmers deze stap kunnen gaan zetten en niet langer onbekend zijn met de mogelijkheden.

Hoofdlijn is dus om te waarborgen dat er altijd laadpunten beschikbaar zijn.

Het mogelijke resultaat in dit stuk benoemd 4 punten.

1. Laad- & ontlaadpleinen per wijk om zoekverkeer te voorkomen en het net te balanceren

2. Snellaadstations voor hulpverleners, deelauto’s, taxi bedrijven en distributieverkeer om de bezettingsgraad van de vervoersmiddelen te verbeteren

3. Privaat laadpunt in de openbare ruimte zodat particulieren geld kunnen verdienen met het verkopen van zonnestroom

4. Beleidsregels om laadkleefpraktijken te voorkomen

Afsluitend: Dit initiatief is een verzoek en een aanzet om met een visie te komen om de ambitie klimaatneutraal 2030 met betrekking tot onze auto’s te gaan realiseren.

Ik kijk dan ook uit naar het pre-advies van het college en de bespreking hiervan in de commissie.”

Melissa Oosterbroek

Bekijk hier het initiatiefvoorstel

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Raad/2019/19-december/18:30/Presentatie-Initiatiefvoorstel-GLH-Elektrisch-laden/2019997925-Initiatiefvoorstel-GLH-Elektrisch-laden.pdf

Lees hier het stukje over het Haarlems Dagblad

https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20191218_53832179/laad-je-elektrische-auto-op-bij-je-buurman-initiatiefvoorstel-van-groenlinks-haarlem