Open brief aan vervoersbedrijf Connexxion in de Metropool Regio Amsterdam

 

Beste busdienst,

In deze brief beschrijf ik mijn beleving van een heen- en terugreis van Haarlem naar Zandvoort. In de laatste alinea geef ik aan dat u de werkomstandigheden van de buschauffeurs moet verbeteren om een veilige en reizigersvriendelijke reis van A naar B te faciliteren.

Beschrijving busreis

Vandaag wilde ik met mijn dochter van 1 jaar naar het tropisch zwemparadijs in Zandvoort. Fietsen was geen optie en dus moest ik met de bus. Met de kinderwagen.

Ik kwam erachter dat het eigenlijk wel mee viel met de onbereikbaarheid van Zandvoort op normale dagen. Ik hoefde maar 10 minuten te wachten en de haltes tussendoor waren eigenlijk heel logisch en het tempo van de buschauffeur zat er goed in. Ik zat dus in de bus. Met de kinderwagen.

De heenreis verliep hobbelig, maar probleemloos. Het is altijd vervelend als geen van de medepassagiers helpt om de kinderwagen in de bus te zetten, maar ik ben dat op zich wel gewend. Het was natuurlijk ook wel jammer dat de bus al vertrok voordat ik de kinderwagen vast kon zetten. Maar ik begreep dat wel van de buschauffeur. De buschauffeur heeft namelijk geen tijd om te wachten totdat ik mijn dreumes veilig kan vervoeren.

En ik vind ook dat ik verantwoordelijk ben voor het vasthouden van mijn kinderwagen. Bij elke bocht of rotonde zet ik mezelf schrap. Als de kinderwagen maar op zijn plek blijft, bedenk ik mij iedere bocht weer.

Bij de heenreis was ik vergeten uit te checken. Maar dat vond ik niet erg. Ik verwacht niet van mezelf dat ik als een Speedy Consales de buschauffeur bevrijd van de kinderwagen in zijn bus. En dat ik de tijd heb om mijn OV-chipkaart op te bergen zodat ik met twee handen de kinderwagen, weer in mijn eentje, uit de bus kon tillen.

De terugweg verliep net zo. Behalve dan het laatste stukje. Ik checkte uit voor het kruispunt want ik wilde het nu niet vergeten, bij de bushalte Haarlem Hogeschool. Dat was net nadat de deuren dicht waren. Iets te vroeg zou je kunnen zeggen, maar als je met een kinderwagen reist dan is het noodzakelijk om alvast te anticiperen in de bus en het uitstappen. Ik had op dat moment alle begrip verwacht van de buschauffeur. Maar nee.

Hij schreeuwde door de bus dat ik te vroeg was uitgecheckt. Dat ik dus nu moest uitstappen. Hij deed zijn deuren weer open. De hele bus keek naar mij. Ik gaf aan dat dat niet mijn bedoeling was en dat ik er pas de volgende halte uit moest. Ik probeerde weer in te checken, maar heb op dat moment geen idee of ik dat weer deed. Ik wilde naar de buschauffeur toelopen, maar dat zou betekenen dat ik mijn kinderwagen zou moeten loslaten. Ik wilde mijn OV-chipkaart weer aanzetten, maar kon het scherm niet zien en tegelijkertijd mijn kinderwagen vasthouden.

De buschauffeur gaf op datzelfde moment aan dat ik nu officieel was uitgecheckt en een boete van 50 euro kon verwachten als er gecontroleerd zou worden. Ik gaf daarop aan dat hij best wel eens mag proberen om met een kinderwagen de bus in te gaan en of hij er dan ook nog steeds zo over denkt.

Maximaal honderd meter verder bij halte Nova college stapte ik alsnog uit. Er kwam een stroom van leerlingen mij tegemoet die wilde instappen. Ik checkte mijzelf weer in (per ongeluk) en duwde de kinderwagen de bus uit. De buschauffeur had zich op dat moment herpakt. Probeerde de weg voor mij vrij te maken zodat ik op een normale manier kon uitstappen, met de kinderwagen. Mijn openbaar vervoersbeleving is weer verpest en ik zal dan ook de volgende keer niet meer met de bus gaan.

Vriendelijke buschauffeurs

Hoe klantvriendelijk is het om te dreigen met een boete van 50 euro als je 100 meter te vroeg uitcheckt en hoe klantvriendelijk is het om je passagiers toe te schreeuwen in een volle bus? Hoe veilig is het om een kinderwagen te vervoeren zonder dat de gordel vast zit? Hoe veilig is het kind in een kinderwagen überhaupt in een bus?

Dit is niet de eerste keer dat een buschauffeur zo gestrest is dat de dienstverlening aan moeders met kinderwagen onder de maat is. Uw busdienst geeft uw medewerkers zo weinig ruimte dat ze het doel niet meer voor ogen zien. Namelijk op een dienstbare, veilige manier van A naar B.

Ik zou graag willen zien dat u zich houdt aan de afspraken die zijn gemaakt met de overheid. Een ritje met de bus zou een plezierige beleving moeten zijn. Daar hoort bij dat u de buschauffeur voldoende tijd geeft om moeders met kinderwagen op een veilige manier in en uit te laten stappen. Maar ook dat de buschauffeur zijn rijstijl kan aanpassen aan mogelijke baby’s in de bus. U moet ervoor zorgen dat de randvoorwaarden waarop uw buschauffeurs een prettige beleving kunnen creëren voor alle soorten passagiers kloppen. Ik vind dat die nu niet kloppen en dat dat wel met uw busdienst is afgesproken.   

Waar zou de politiek u op moeten afrekenen? Het welzijn van passagiers én van de buschauffeurs!

Met hartelijke groeten,

Melissa Oosterbroek