Stichting Haarlem marketing is de partij die Haarlem bij de toeristische en zakelijke bezoeker aanprijst om te bezoeken. Voor cultuur. Om te winkelen. Voor congressen. Deze stichting krijgt zo'n 5,5 ton subsidie van de gemeente.

Over het jaar 2018 blijkt er een verlies van 345.000 euro gemaakt te zijn. En dit op een begroting van 1 miljoen. Een overschrijding van ruim 33%. Dit baart GroenLinks grote zorgen. Vooral omdat deze overschrijding pas aan het eind van 2018 aan de raad van toezicht is gemeld bij een bestuurswisseling. Op deze manier is er niet bijgestuurd. Ook tijdens een bijeenkomst tussen Haarlem marketing en verschillende raadsleden medio 2018 zijn deze tekorten niet pro actief door de stichting gemeld.

Tijdens de vergadering van de commissie bestuur van 3 oktober heeft GroenLinks het college verzocht orde op zaken te stellen in samenwerking met de nieuwe directie. Daarbij heeft GroenLinks het college gevraagd, zolang Haarlem marketing onder verscherpt toezicht staat, zijn taken binnen de raad van toezicht tijdelijk neer te leggen en over te dragen in het kader van good governance.

Tijdens de bespreking in de commissie is over de tekorten bij Haarlem Marketing een interpellatiedebat aangevraagd. Deze zal waarschijnlijk 17 oktober tijdens een raadsvergadering gehouden worden.

 

Jasper Drost