https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494299/48317/20240215 Nul emissiezone.jpgDe nul emissiezone voor vracht- en bestelwagens in het centrum en de wijken eromheen wordt uitgesteld van 1 januari 2025 naar 1 juni 2025. Dit staat in een breed gesteund amendement van coalitiepartijen D66,GroenLinks, Pvda, CDA en Actiepartij. Reden is dat het landelijk loket waar de toegang tot de nul e-missiezone moet worden aangevraagd nog niet gereed is. Een poging van de ChristenUnie om een langere overgangstermijn te krijgen voor euro 6 bestelbusjes haalde het niet.

In de binnenstad en een groot gebied er omheen (van Kleverlaan tot Pijlslaan en van Westelijke Randweg tot Prins Bernhardlaan) komt een nul-emissiezone voor vrachtwagens en bestelwagens. Op diesel en bezine mogen ze in deze zone niet meer rijden. De ChristenUnie vindt dat de maatregel te snel wordt ingevoerd. Met name ZZP-ers met een bestelbus zoals aannemers, loodgieters en stucadoors zijn in paniek. Er is wel een overgangsregeling voor Euro 5 en Euro 6 busjes maar die duurt maar 3 jaar. Raadslid Frank Visser: “De gevraagde investering is voor deze ondernemers is te hoog”.

Daarom heeft de ChristenUnie samen met de VVD voorgesteld voor euro 6 busjes een overgangsregeling te laten gelden tot 1 januari 2030. Deze busjes zijn namelijk nog van recente datum (aangeschaft na 1 september 2015). Helaas was hier onvoldoende steun voor in de Gemeenteraad. Het amendement werd wel gesteund door bijna de voltalige oppositie. Alleen Forum voor Democratie en Partij voor de Dieren stemden net als de coalitie tegen.

Wel was er brede steun in de Gemeenteraad voor een motie van ChristenUnie en VVD om de criteria voor een ontheffing op grond van financi"le omstandigheden eerst aan de Raad voor te leggen. Landelijk wordt nog gesproken op grond van welke criteria een gemeente een ontheffing kan verleden. Dit kan de gemeente doen als de financiele investering verhoudingsgewijs te hoog is voor een ondernemer in relatie tot de bedrijfsomzet. Die criteria zijn nog niet bekend maar zouden door het college worden vastgestel. Raadslid Frank Visser: "We hebben nu afgedwongen dat de Raad hier nog over kan spreken. Als die criteria voor een ontheffing te streng zijn dan hoop ik dat we dat nog kunnen bijsturen. Veel ondernemers willen best verduurzamen, maar het moet natuurlijk wel financieel haalbaar blijven"

AMENDEMENT Langere ontheffing nul-emissiezone middels een lokale ontheffing bestelwagens

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 februari 2024,

In beraadslaging over het Besluit invoeren nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens Haarlem,

Constaterende dat:

Het college een nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens wil instellen in het Centraal Stedelijk Gebied op de plaats van de huidige milieuzone; Hierbij de landelijk afgesproken overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen wil overnemen;

Overwegende dat:

De overgangsregeling door veel ondernemers met bestelwagens als tekort wordt gezien; Een investering van circa 40.000 euro in een nieuwe bestelwagen voor veel ondernemers onhaalbaar is als ze over een nog recent aangeschafte bestelwagen beschikken; Een twee jaar ruimere overgangsregeling het beroep op de hardheidsclausule en de ontheffing op grond van financiële omstandigheden zal beperken waardoor de uitvoerbaarheid voor de gemeente wordt verbeterd; Hiermee nog steeds het doel van nul-emissie in 2030 wordt bereikt; Volgens het college Haarlem niet zelfstandig kan beslissen over de duur van de ontheffing voor emissieklasse 5 en 6 (de landelijke overgangsregelingen); Blijkens antwoord op technische vragen dit wel mogelijk is via een lokale ontheffing die bovenop de landelijke ontheffing komt; Bestelwagens met emissieklasse 6 niet ouder zijn dan 1 september 2015 en vaak van veel recentere datum;

Besluit aan de besluitpunten toe te voegen:

5. De overgangsregeling voor bestaande relatief schone dieselvoertuigen wordt voor bestelwagens met emissieklasse 6 via een lokale ontheffing verruimd zodat houders van deze lokale ontheffing toegang hebben tot 1-1-2030.

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Eloy Aerssens, VVD

 

MOTIE Beleidsregels financiële omstandigheden en actuele kentekenscan naar de Raad

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 februari 2024,

In beraadslaging over het Besluit invoeren nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens Haarlem,

Constaterende dat:

Het college een nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens wil instellen in het Centraal Stedelijk Gebied op de plaats van de huidige milieuzone; Hierbij de landelijk afgesproken overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen wil overnemen; De laatste kentekenscan dateert uit 2019 en in Q2 2024 wordt geüpdatet; Uit het onderzoek van 2019 blijkt dat van het totaal aantal gescande voertuigen er 12.122 bestel- of vrachtwagens waren (+/- 13% van het totaal aantal gescande voertuigen): 11.282 bestelauto’s en 840 vrachtauto’s. Daarvan waren er destijds 37 voertuigen elektrisch aangedreven en 3.802 voertuigen met emissieklasse 6.

Overwegende dat:

De details van de ontheffing op grond van financiële omstandigheden landelijk nog moeten worden uitgewerkt; Dat voor deze ontheffing de gemeente uiteindelijk de individuele situatie beoordeeld; Het college zo snel mogelijk duidelijkheid wenst over de praktische uitvoering (bijvoorbeeld welke stukken en welke criteria) en als deze duidelijkheid er niet is vóór juni 2024 dit voor het college reden kan zijn de invoering van de nul-emissiezone te vertragen; De vormgeving en uitvoering van deze ontheffing een collegebevoegdheid is maar bepalend is voor de impact van het voorstel; Het daarom wenselijk is dat de Raad betrokken wordt bij deze uiteindelijke regels; De nieuwe kentekenscan inzicht geeft in de opgave voor ondernemers om te voldoen aan de eisen van de nul-emissiezone;

Verzoekt het college:

De nadere uitwerking van de ontheffing op grond van financiële omstandigheden (vormgeving en beoogde uitvoering) en de actuele kentekenscan zo spoedig mogelijk ter bespreking voor te leggen aan de commissie beheer en de Raad in de gelegenheid te stellen om als dit naar het oordeel van de Raad nodig is criteria voor de ontheffing op grond van financiële omstandigheden te verruimen;

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Eloy Aerssens, VVD