https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1466480/48317/20150516_171418De ChristenUnie heeft voorgesteld een aparte parkeervergunning in te voeren voor aannemers en onderhoudsbedrijven. Het voorstel haalde net geen meerderheid in de Gemeenteraad maar wordt waarschijnlijk na het parkeerreferendum opnieuw besproken. Een voorstel van de VVD gesteund door de ChristenUnie en nog een aantal partijen om ook een parkeervergunning voor werknemers te onderzoeken haalde het wel.

Raadslid Frank Visser: Haarlem heeft een parkeervergunning voor bedrijven maar deze is erg beperkt. Aannemers kunnen hun busje met deze vergunning bijvoorbeeld alleen in de eigen wijk parkeren. In andere wijken moeten ze de bezoekersregeling van hun klanten aanspreken of hebben ze een dure tijdelijke vergunning nodig die enkele tientjes per dag kost. In andere gemeenten is dit opgelost met een aparte klusbusvergunning die voor de hele gemeente geldt. Ook zijn er gemeenten die ook een maandtarief hebben voor de tijdelijke vergunning waardoor deze vergunning veel goedkoper is dan in Haarlem. Nu straks mogelijk in bijna heel Haarlem betaald parkeren geldt vindt de ChristenUnie dat er een betere oplossing voor aannemers en onderhoudsbedrijven moet komen.

De meerderheid van de Gemeenteraad wil voor een besluit over de klusbusvergunning eerst het parkeerreferendum afwachten. Frank Visser: "Ons voorstel staat los van het referendum. Ook in de huidige situatie waarin alleen betaald parkeren geldt in de wijken rond het centrum zou een klusbusvergunning al handig zijn. Maar ik ben blij dat al zoveel raadsleden ons voorstel steunen. We hebben nog maar een paar stemmen nodig voor een meerderheid. De ChristenUnie gaat het voorstel daarom na het referendum opnieuw indienen".\

Wel kwam er voldoende steun voor en voorstel van de VVD, ChristenUnie en nog een aantal partijen om een werknemersvergunning te onderzoeken. Frank Visser: "Ook hier lijkt de huidige bedrijvenvergunning onvoldoende. Wij willen niet dat werknemers in de problemen komen door de uitbreiding van het betaald parkeren". Het college moet nu de emotie is aangenomn voor de zomer met een reactie komen.

MOTIE Onderzoek klusbusvergunning

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 21 december 2023,

In beraadslaging over de Parkeerverordening 2023 gemeente Haarlem,

Constaterende dat:

De bedrijvenvergunning niet toereikend is voor aannemers en onderhoudsbedrijven aangezien deze slechts in 1 parkeerzone geldig is, namelijk de parkeerzone van het woonadres; Aannemers en onderhoudsbedrijven in Haarlem daarom bij klusadressen nu alleen kunnen parkeren via de bezoekersregeling of via een tijdelijke parkeervergunning; Er in veel andere steden zoals Leiden[1], Amersfoort[2], Gouda[3] en Den Haag[4] een mogelijkheid is voor aannemers en onderhoudsbedrijven om een klusbusvergunning aan te schaffen;

Overwegende dat:

De tijdelijke parkeervergunning alleen tarieven per dagdeel en per dag kent maar niet per maand  of jaar en daardoor erg duur is als oplossing voor klusbedrijven in vergelijking met de genoemde andere gemeenten; De bezoekersregeling bij een verbouwing van 3 maanden met 40 uur parkeren per week voor de helft opgesoupeerd is en ook vraagt dat de bewoner elke dag zorgt voor aan- en afmelding; Een klusbusvergunning voor bewoners, gemeente en klusbedrijven minder administratieve rompslomp oplevert dan de bezoekersregeling en de tijdelijke parkeervergunning;

Verzoekt het college:

Te onderzoeken of een klusbusvergunning dan wel aanpassing van de tijdelijke parkeervergunning of de bedrijvenvergunning ten behoeve van aannemers en onderhoudsbedrijven ook in Haarlem van toegevoegde waarde is in aanvulling op de huidige parkeerverordening en daarbij te kijken naar de oplossingen in andere gemeenten en het resultaat daarvan aan de commissie beheer voor te leggen voor de zomer 2024;

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[4] https://www.denhaag.nl/nl/parkeren/parkeervergunning-voor-onderhoudsbedrijven-aanvragen/#aanvragen

Motie: Maak werk van de werknemersvergunning

De gemeenteraad van Haarlem, in vergadering bijeen op 21 december;

Constaterende dat

In Haarlem een mogelijkheid tot een werknemersvergunning ontbreekt; Er in veel andere steden, zoals Amsterdam, Leiden, Hilversum, Goes, Almere, Hoorn, etc. wel een mogelijkheid is om voor werknemers een werknemersvergunning aan te schaffen; Het in Haarlem daarmee een omissie is dat deze nog niet in het beleid is opgenomen;

Overwegende dat

De raad veelvoudig heeft uitgesproken voor specifieke doelgroepen een mogelijkheid te bieden om een parkeervergunning aan te vragen voor werknemers uit de zorg en in het onderwijs; In Haarlem de ambitie bestaat om de werkgelegenheid toe te laten nemen; Haarlem ook voor mensen die slechter te been zijn toegankelijk wil zijn, ook om mensen mee te laten doen bij Haarlemse bedrijven; Ook voor werknemers mogelijk moet zijn om hun werk, gedeeld met collega’s, met de auto te kunnen bereiken;

Verzoekt het college

Met een notitie ‘werknemersparkeren’ te komen waarin voorgesteld wordt om tot een gedegen werknemersparkeerbeleid te komen in aanvulling op de huidige parkeerverordening; In het opstellen van de notitie te kijken naar het model wat in andere gemeenten gehanteerd wordt voor werknemersparkeervergunningen; In de Haarlemse notitie de aard en de arbeidstijden van een bedrijf of instelling, evenals de hoeveelheid FTE werkzaam aldaar te betrekken; En de gevraagde notitie aan de commissie beheer voor te leggen voor de zomer 2024;

En gaat over tot de orde van de dag.

Eloy Aerssens - VVD Haarlem

Frank Visser – ChristenUnie

Arwen Scholten – Jouw Haarlem

Louise van Zetten – Hart voor Haarlem

Sander van den Raadt – Trots Haarlem

Joey Rademakers – BVNL

Ruud Kuin – SP Haarlem

Moriah Hartman – Forum voor Democratie