https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494304/48317/DSC02806.JPGIn voorbereiding op nieuwe concessies voor het openbaar vervoer in Haarlem heeft de gemeente een visie opgesteld op het toekomstige lijnennet. Volgens de ChristenUnie is meer ambitie nodig. Ook sprak de raadscommissie beheer over de eerste schetsen voor een zogenaamd Bus Rapid Transit netwerk tussen Haarlem en Amsterdam. De ChristenUnie pleit voor een slimme route vlak langs de A9.

Voorzitter, het is prima dat in het stuk over de toekomst van de OV lijnen wordt gekeken naar mindere overlast. Maar dat is wat anders dan minder OV. Trillingen moeten worden voorkomen, zeker als normen worden overschreden. Maar dat bereik je volgens mij met betere fundering, niet met minder bussen.

1600 bussen per dag klinkt veel maar als je op de Jansweg staat dan zie je dat het reuze meevalt want er rijden nauwelijks auto’s en de bussen komen door de verkeerslichten in treintjes langs. Grote delen van het uur is er totaal geen verkeer.

De Haarlemse wensen zijn wat zuinig als ik kijk naar de lange lijst wensen uit Haarlemmermeer. We willen op 5 punten meer ambitie en ik overweeg dit in een motie te zetten

Punt 1 of beter gezegd lijn 1: Waarom niet tenminste 4x per uur een snelle bus over de Spaarndamseweg? De bushaltes op de Rijksstraatweg zijn voor veel mensen te ver weg en lijn 14 is geen alternatief want rijdt maar 1x per uur. Punt 2. Lijn 2 zou ineens moeten omrijden via Verspronckweg. Dit betekent voor veel reizigers langere reistijd en omlopen naar de halte. De ChristenUnie wil als alternatief onderzoek naar een express of BRT bus die minstens 4x per uur vanaf het station naar Delftplein rijdt via de Westelijke Randweg met haltes bij Korte Verspronckweg, IJsbaan, Orionweg en Jan Gijzenkade. Zo wordt de Rijksstraatweg ontlast, krijgen inwoners aan de westkant van Haarlem Noord goed OV en kan lijn 2 voortaan met minibusjes rijden over de huidige route, gewoon door de Velserstraat Punt 3: U raadt het al, Lijn 3. Deze lijn moet  wat betreft de ChristenUnie bij de nieuwe hoofdingang van het ziekenhuis stoppen en gewoon over de Floris van Adrichemlaan blijven rijden. Anders worden loopafstanden naar haltes te groot. Dus houdt bij de herinrichting ruimte voor de bus! Punt 4 voorzitter; waar is het idee voor een snelle bus van Velserbroek via Waarderpolder naar Schalkwijk of Amsterdam gebleven? En 5 behoud de succesvolle halte Rustenburgerlaan voor tenminste een deel van de bussen of kom met een alternatieve halte aan de Kamperlaan voor de BRT bussen richting Heemstede.

De ChristenUnie wil dat de raad kan meepraten over het programma van eisen Haarlem-IJmond en voor Amstelland-Meerlanden. Kan dat op tijd naar de raad komen voordat de provincie en de vervoerregio het vaststelt

 Voorzitter dan de BRT studie. Die is wel ambitieus. De ChristenUnie is enthousiast over een expresslijn Haarlem-Hoofddorp. Maar waarom gaat deze naar Schiphol en niet langs station Hoofddorp? Dit is voor veel Haarlemmers het meest gunstig gelegen station. Ja lijn 300 gaat daar ook heen, maar via een lange route met best veel haltes.

Voor de BRT studie is voor de lijnen richting Amsterdam West en Amsterdam Zuid gerekend met 2 hele dure fly overs over de Schipholweg ten oosten van Haarlem. 2x dezelfde weg kruisen, dat is onnodig duur. De ChristenUnie stelt voor tot aan Rottepolderplein aan de noordzijde van de Schipholweg te blijven. Via een bestaand viaduct bij de aansluiting met de A9 kan dan de Schipholweg gekruist worden zonder dure fly overs!Kies wel voor een volledige vrije baan langs de A9, dus geen doelgroepstrook. Want dan kunnen we deze op termijn vertrammen. Dat kan het beste ten zuiden van de A9 want daar ligt ook de knoop Schiphol Noord.

Tenslotte: behoud de succesvolle halte Prins Bernhardlaan. Die kan eventueel opschuiven naar de Nieuwe Weg. De hub nieuw zuid is echt te ver weg voor Parkwijk en Boerhaavewijk!