https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494506/48317/kabelgoot.jpgEen meerderheid van de gemeenteraad heeft het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie aangenomen om voortaan kabelgoten en kabelarmen toe te staan. Op deze manier kunnen inwoners van Haarlem in de toekomst hun elektrische auto opladen met de energie van hun eigen zonnepanelen. Het duurt echter nog wel even voordat dit mogelijk is want eerst moet de Algemene Plaatselijke Verordening worden aangepast.

Raadslid Frank Visser: “Het was veel werk om dit initiatiefvoorstel te maken en vooral ook om hier een meerderheid voor te krijgen in de Gemeenteraad. Een eerste versie van het voorstel is in juli 2023 ingediend en in november besproken in een commissie van de gemeenteraad. Het voorstel is daarna nog flink aangepast vanwege de reactie van het college (zie download onder dit nieuwsbericht) en opmerkingen van verschillende andere fracties. Het aangepaste voorstel is nu aangenomen. Ik ben heel blij dat het gelukt is. Op deze manier wordt elektrisch rijden voor veel meer mensen aantrekkelijk. Ook zijn er hierdoor straks minder openbare laadpalen nodig op de stoep. Het helpt ook om het elektriciteitsnetwerk te ontlasten omdat mensen hun eigen zonne-energie gaan gebruiken en omdat mensen naar verwachting ook op andere tijdstippen gaan opladen omdat het gewoon voor de deur kan.”

Het idee is dat het straks mogelijk is je elektrische auto op te laden vanaf de eigen energieaansluiting. De kabel mag echter niet over de stoep lopen want dit zou de stoep slecht toegankelijk maken. Daarom is in het initiatiefvoorstel een alternatief voorgesteld: kabelgoten en kabelarmen. Door een kabelgoot aan te leggen kan de kabel door de stoep heen lopen zonder dat rolstoelen of kinderwagens worden gehinderd. Inwoners mogen straks niet zelf een kabelgoot aanleggen omdat de gemeente eigenaar is van de stoep en daarmee ook verantwoordelijk is. De gemeente zal daarom zelf de kabelgoten op verzoek van en tegen betaling van de onkosten door inwoners laten aanleggen. Een andere optie wordt de inklapbare kabelarm. Hierbij wordt de laadkabel vanaf de voortuin of de gevel door de lucht naar de auto geleid.

Kabelgoten en kabelarmen worden straks niet in alle straten mogelijk. Zo is het niet mogelijk in straten met vrijliggende fietspaden tussen de woningen en de openbare parkeerplekken. In smalle straten waar half op de stoep wordt geparkeerd (Canadees Parkeren) wordt het waarschijnlijk ook niet mogelijk. In deze straten kan mogelijk in de toekomst nog maar aan één kan van de weg worden geparkeerd. Voorkomen moet worden dat mensen een kabelgoot krijgen en vervolgens wordt besloten dat aan één kant van de weg niet meer mag worden geparkeerd. Daarom zal het college van B&W aanwijzen in welke straten kabelarmen en kabelgoten zijn toegestaan en in welke straten (nog) niet. Zodra er meer duidelijkheid is over het Canadees parkeren kunnen dan mogelijk meer straten de mogelijkheid krijgen van kabelgoten en kabelarmen.

Om dit alles mogelijk te maken moeten nog wel veel regels van de gemeente worden aangepast. Allereerst is dit de Algemene Plaatselijke  Verordening die kabelgoten momenteel verbiedt. Ook moet er een tarief worden vastgesteld voor de aanleg van de kabelgoten. Nu een meerderheid het initiatief heeft aangenomen gaat het college deze regels verder uitwerken. De verwachting is dat eind 2024 het voorstel voor de gewijzigde regels zal worden besproken in de gemeenteraad.

Hieronder kunt u het aangenomen initiatiefvoorstel downloaden.