Tegenwoordig moet je via veel verschillende kanalen online communiceren met je achterban. Via mailings en nieuwsbrieven, via de lokale website en via verschillende social media-kanalen. De Digitale Media Manager voert de eindredactie over alle online communicatie van een lokale afdeling. In samenwerking met het lokale trio (fractievoorzitter, afdelingsvoorzitter, campagneleider) zorgt de DMM dat de juiste inhoud op het juiste moment op de juiste plek online te vinden is.

 

De rol van de digitale media manager (DMM)

Als lokale DMM ben je verantwoordelijk voor alle communicatie vanuit de afdeling. Je stemt lokale prioriteiten af met het afdelingstrio en houdt contact met het Landelijk Bureau. Je maakt deel uit van een groot team van DMM’s uit alle hoeken van het land en komt regelmatig samen om van inspirerende gasten te leren over de nieuwste ontwikkelingen op communicatiegebied. Geen enkele afdeling is hetzelfde, en dus zal de specifieke rol van de DMM ook per afdeling verschillen. Hier kun je een voorbeeldprofiel downloaden. Taken waar een DMM zich mee bezig kan houden zijn onder andere het:

· Beheer van social media accounts

· Schrijven en vormgeven van mailings en nieuwsbrieven

· Content creëren voor de online kanalen

· Voeren van de (eind)redactie over wat wanneer en waar online verschijnt

· Contact onderhouden met fractie, bestuur en campagneteam van de afdeling en het Landelijk Bureau

· De DMM is een belangrijk aanspreekpunt voor het team van het Landelijk Bureau binnen en buiten campagnetijd. In sommige afdelingen werkt de DMM binnen een breder online team. In dat geval moet de DMM wel altijd duidelijk eindverantwoordelijkheid hebben.

·

Het traject

Elk jaar in september gaat er een nieuw DMM-traject van start. Op een grote trainingsdag verzamelen we met zowel de nieuwe, als de al ervaren DMM’s. We bespreken samen de campagnes van het komende jaar en waar we ons in de communicatie op gaan focussen. Daarna volgen enkele verdiepende trainingen om in te gaan op specifieke vaardigheden. Daarnaast organiseren we tweemaals per jaar een instroomtraining voor nieuwe DMM’s.

 

Werving en aanmelden

We organiseren regelmatig een training. Op deze training gaan we in op wat een Digitale Media Manager doet, en hoe je de verschillende online-platformen het beste inzet voor jouw lokale afdeling. Zodra je bij een trainingsdag bent geweest (en alleen dan), geven we je toegang tot onze Slack. Dit is het communicatieplatform waar alle DMM’s in zitten om informatie te delen en ideeën uit te wisselen. Het is dus belangrijk om aanwezig te zijn bij de training. Soliciteren kan met motivatie en CV door te mailen naar campagnegroenlinks@hotmail.com ( deadline loopt tot 1 juli 2019 )